خشت خشت تجربه از پنجم دیماه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1138

گزارش کاغذ وطن از بم، ۱۸ سال پس از زلزله 

خشت خشت تجربه از پنجم دیماه 

گزارش

سُها خدیشی

فرماندار بم بیان کرد: در زلزله سال ۸۲ بیش از ۹۰ درصد شهرستان بم تخریب شد و یک سری اقدامات بعد از زلزله صورت گرفت که قطعا بازسازی بم از بزرگترین اتفاقاتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی اتفاق افتاده است.

هادی شهسوارپور با توجه به نزدیک شدن هجدهمین سالگرد زلزله بم درباره جایگاه بم ۱۴۰۰ گفت: بم ۱۴۰۰ دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی از جمله صنعت، کشاورزی و گردشگری است همچنین این منطقه با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

به گفته او یکی از برکاتی که زلزله بم برای کشور داشت شکل گیری سازمان مدیریت بحران در کشور و ساخت و سازهای اصولی روستایی بوده است.

شهسوارپور می گوید همچنین ساخت و سازهای شهری و آیین نامه ۲۸۰۰ نظارت و سخت گیری های شکل گرفته از ثمراتی بوده که بعد از زلزله به ارمغان آمد .

اعلام زودهنگام بازسازی بم مشکلاتی را ایجاد کرده است

فرماندار بم اظهارداشت:هنوز مشکلاتی در سطح شهرستان در زمینه زیرساختی و عمران شهری وجود دارد و یکی از دلایل وجود این مشکلات اعلام زودهنگام پایان بازسازی بم در سال ۸۶ بوده است زیرا در شهرستان بم هنوز درگیر کوچه های خاکی و معابر آسفالت نشده هستیم .

شهسوارپور ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته در بحث بازآفرینی شهری اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است که با تخصیص این اعتبارات و قیر رایگان شاهد بهسازی معابر خاکی بم خواهیم بود.

او می گوید بیش از سه هزار کوچه خاکی در سطح شهرستان بم وجود دارد که حل این مشکلات نیازمند عزم ملی است.

فرماندار بم ادامه داد: امیدواریم در سالروز زلزله برای رفع مشکلات شهرستان توسط نهادهای مرکزی دقت لازم و تخصیص اعتبارات لازم را داشته باشیم.

شهر بم کهن ترین و جوان ترین شهر ایران است

او توضیح داد:یکی از اتفاقاتی که بعد از زلزله بم در تاریخ رقم خورد روز زلزله یعنی ۵ دی ماه در تقویم به عنوان روز ایمنی و زلزله نامگذاری و ثبت شد .

شهسوارپور تاکید کرد: شهر بم با سابقه ۲۵۰۰ ساله با وجود ارگ قدیم بم یکی از کهن ترین شهرهای دنیا محسوب می شود و به دلیل بازسازی۱۸ ساله یکی از جوانترین شهرهای کشور هم به حساب می آید زیرا بعد از زلزله بم ۱۰۰ درصد شهر با توجه به ساخت و سازهای صورت گرفته بازسازی شد.

فرماندار بم افزود: بعد از زلزله بیش از  ۲۸ هزار واحد مسکونی شهری و بیش از ۷ هزار تجاری در شهرستان بم ساخته شده است.

شهسوارپور گفت: یکسری از  اقدامات هر ساله در هفته فرهنگی بم همزمان با ۵ دی ماه با هدف گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان و نشان دادن ظرفیت ها و پتانسیل ها و اقدامات مجموعه شهرستان صورت می گیرد.

برگزاری هفته فرهنگی در بم

او می گوید هفته فرهنگی از اول تا ۸ دی ماه ادامه دارد و از شاخص ترین کارهای انجام شده بحث همایش سرمایه گذاری در مجموعه ارگ جدید ،گرامیداشت ۵دی ماه ، برگزاری یادواره شهدا و سایر برنامه های فرهنگی در این هفته است

شهسوارپور عنوان کرد: بم ۱۴۰۰ با تمام زیرساخت هایی مانند فرودگاه ، وجود ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه های متعدد بم ، دانشگاه علوم پزشکی و ورزشگاه بسیار خوبی که بعد از زلزله در بم احداث شد و همچنین وجود راه اهن از شهرهای با ظرفیت کشور است اما شهرستان بم با توجه به قابلیت هایی که دارد زمینه لازم را برای سرمایه گذاری و رشد دارد .

او توضیح داد:در زمینه صنعت منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم انگیزه زیادی برای سرمایه گذاران و قطب خودروسازی بخش خصوصی کشور است و با تولید بیش از ۵۰۰ هزار خودرو جایگاه خوبی برای اشتغال، رشد و توسعه کشور ، استان و همچنین شهرستان  خواهد داشت .

به گفته او در بحث کشاورزی نیز با تولید بهترین خرمای مضافتی دنیا در این منطقه برند بزرگی به شمار می رود.

کویر حاشیه بم مطمئن ترین سرمایه گذاری است

فرماندار بم ادامه داد: بم با داشتن چهار اثر ثبت جهانی که ارگ تاریخی بم از شاخص های گردشگری ایران محسوب می شود که هم اکنون بازسازی آن به حالت اول برگشته است و ثبت جهانی باغ شهر بم و دو قنات ثبت شده جهانی اکبرآباد و قاسم آباد بروات قنوات در بحث گردشگری بسیار با اهمیت هستند همچنین پرآب ترین قنات های دنیا نیز در بم دایر است.

او می گوید کویر زیبایی که در حاشیه بم وجود دارد می تواند با سرمایه گذاری مطمین آینده درخشانی برای منطقه و کشور ایجاد کند زیرا تمامی ظرفیت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی به صورت یکجا در شهرستان بم دیده می شود که قطعا هر چقدر سرمایه گذاری بیشتر باشد شاهد رشد و تحول بیشتر منطقه نیز خواهیم بود.

شهسوارپور با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که از دل ویرانه ها شهری مستحکم بیرون خواهد آمد گفت: مقام معظم رهبری در سه مرحله به شهرستان بم سفر کردند و توصیه هایی در بحث بازسازی بم کردند و نکاتی که یادآور شدند باعث گردید که اکنون در سال ۱۴۰۰ یکی از مستحکم ترین شهرها را داشته باشیم جایگاه خود را در سطح ملی کسب کند.

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی بزرگترین دستاورد مذهبی فرهنگی

او خاطرنشان کرد: مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی بم بعد از زلزله به عنوان یکی از بزرگترین دستاورد مذهبی فرهنگی است و همچنین وجود ورزشکاران مدال آور جهانی و حضور تیم فوتبال بانوان بم با بیش از ۷ دوره قهرمانی لیگ برتر از دستاوردهای ورزشی این شهر محسوب می شوند.

به گفته شهسوارپور شهر بم بعد از گذشت ۱۸ سال از زلزله امروز از شاداب ترین شهرهای استان کرمان بوده و بم همچنان زنده و آباد است

به فرموده مقام معظم رهبری شهری مستحکم از دل ویرانه ها ساختیم

در ادامه نماینده ولی فقیه و امام جمعه بم درباره اقدامات انجام شده در ۱۸ سال بازسازی بم گفت:پنجم دی ماه ۸۲ داغ بسیار سخت و سنگینی بود که در راس همگان مقام معظم رهبری عنایت ویژه ای به این شهر و دیار داشتند و در سه سفرشان به شهرستان بم تاکید داشتند از دل ویرانه ها شهری آباد و مستحکم خواهیم ساخت که امروزه شاهدیم محقق شده و بنا به همه کارشناسان بم مستحکم ترین شهر ایران است.

حجت الاسلام قاسم دانشی افزود: شاهدیم شهری که تقریبا کاملا ویران شده بود اکنون ساخته شده و در این مدت کارهای ارزشمندی هم صورت گرفته است که در نوع خودش برندی برای کشور عزیزمان است و همانطور مشاهده میکنیم در کشورهای دیگر حادثه های کمتر و پایین تر از این حادثه رخ می دهد اما در برابر آن مشکلات کشورهای مدعی زانو می زنند.

شهر بم بالاترین سرانه ورزشی استان را دارد

او اظهارداشت:در کشور عزیز ما شاهد هستیم که کارهای ارزشمندی رخ داده است اما ایجاد زیرساخت های ایجاد شده در بم اینکه بالاترین سرانه ورزشی در استان کرمان را داریم و در بسیاری از استان ها هم برابری می کند و اینکه سرانه مراکز آموزشی بزرگترین کتابخانه شرق کشور در شهرستان بم است.

او به بم به عنوان دبیر پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و ادامه داد:شهر بم جزو پنج شهر برتر کشور برای مرحله نهایی معرفی پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است و این نشانه وجود زیرساخت های لازم است

برخی ادارت بم هنوز ساختمان ندارند

امام جمعه بم به کمبودها و کاستی ها هم اشاره کرد و تاکید کرد: نباید کارهای انجام شده را نادیده گرفته شود به طور مثال ساخت واحدهای مسکونی انجام شده و بیشتر ادارات هم ساختمان اداری مناسب برخوردار هستند به جز چند اداره که اگر ساخته نشده قصور از طرف خود مسوولین ادارات بوده است

او می گوید به طور مثال دو اداره جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی بم هنوز از ساختمان اداری مناسب برخوردار نیستند و شهر بم با وجود ۴ اثر ثبت جهانی اداره میراث بم هم ساختمان اداری ندارد و فعلا در زیرزمین مکانی که متعلق به شهرداری بم است در حال فعالیت هستند

به گفته او این موارد مربوط به نظام نیستند و مربوط به مسئولین مربوطه است که به هر دلیلی ساختمان های مورد نیاز را نساخته اند زیرا زیرساخت های لازم در این شهر ساخته شده است .

دانشی تصریح کرد:به نوبه خودمان از تمام دولتمردانی که در این مدت ۱۸سال خصوصا در سال‌های اول زلزله و بازسازی تلاش کرده اند سپاسگذاریم و امیدواریم کم و کاستی ها به همت والای دولتمردانی که وجود دارد و عنایتی که به این شهر و دیار دارند آن هم به مرور انجام گیرد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 32
  • امروز: 249
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,458
  • ماه: 6,243
  • سال: 22,425