تشکیل به موقع کارگروه توسعه صادرات در استان؛ تلاش استانداری کرمان برای لغو ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1213

تشکیل به موقع کارگروه توسعه صادرات در استان؛ تلاش استانداری کرمان برای لغو ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی

کاغذ وطن – روز گذشته موازی با اعلام ممنوعیت صادرات ۴ محصول سیب زمینی، پیاز،  گوجه و بادمجان، کارگروه توسعه صادرات استان با دو دستور کار تشکیل شد، اول بررسی اختلاف ۳ تا ۴برابری مبلغ بارنامه و رسید پرداختی حمل بار و دوم تاثیر ممنوعیت صادرات بر کشاورزان جنوب. جلسه‌ای که در نهایت با این صورت جلسه به اتمام رسید که نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی  اقناع این وزارتخانه برای لغو ممنوعیت ارسال شود.

حکایت کرمان و ممنوعیت صادرات، همان حکایت مثل معروف روز از نو و روزی از نو است. با واگذاری مسئولیت‌های وزارت صمت به جهاد کشاورزی، تفاهم نامه کرمان  با وزارت صمت مبنی بر اتخاذ هرگونه تصمیم با مشورت کرمان کنار گذاشته شد و عملا  هرآنچه کرمان رشته بود ، پنبه شد. روز گذشته همزمان با اعلام خبر ممنوعیت صادرات، اعضای اتاق بازرگانی و مدیران ارشد اقتصادی استانداری کرمان به شور نشستند تا برای تصمیم یکباره جهاد کشاورزی که از همه بیشتر جنوب استان و بعد هم فارس و هرمزگان و در مورد محصول بادمجان خوزستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، چاره چویی کنند. 

صادرکنندگان هنوز چوب ممنوعیت صادرات احمدی‌نژاد را می‌خورند

  اولین معترض ممنوعیت صادرات  محمد علی محمد میرزاییان، رییس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان است . فردی که معتقد است هنوز پسته داران از  قانون ممنوعیت صادراتی که در دولت احمدی نژاد اجرایی شد، متضرر می‌شوند. او معتقد است که ممنوعیت صادرات این ۴ محصول در ادامه، وجهه صادرکنندگان را در بازار بین الملل مخدوش و اعتبار ایران در بازار از بین می‌برد. بحث  این جلسه به سمت پسته و تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد می‌چرخد که حسین مهرابی، معاون هماهنگی امور اقتصاد استانداری کرمان به عنوان ریاست جلسه تاکید می‌کند که دستور کار امروز کرایه‌های حمل و نقل  و ممنوعیت صادرات ۴ محصول تولیدی جنوب استان است.

۲۲میلیون برای حمل گوجه‌فرنگی

در ادامه جلسه ارتباط ویدئو کنفرانسی  با ابوذر عطاپور، فرماندار جیرفت گرفته می‌شود تا گزارشی از وضعیت جنوب استان ارائه شود. در این ارتباط تاکید می‌شود که از دو هفته قبل تا به کنون مشکلاتی در خصوص کمبود سوخت نداریم. عطاپور تاکید دارد که مشکل اصلی جنوب نداشتن ناوگان بومی و اخذ کرایه‌های حمل ۳ تا ۴ برابر بیشتر از بارنامه است. به گفته عطاپور علی‌رغم اینکه طبق بارنامه ۶ تا ۷ میلیون نرخ کرایه حمل هر کامیون است اما طبق رسید‌های گرفته شده بابت هر کامیون گوجه ۱۶، ۱۷ و گاها تا ۲۲ میلیون گرفته شده است.

نرخ بالای کرایه حمل درحالی مطرح شده که جنوب ۹هزار و ۷۰۰ هکتار از جنوب گوجه کشت شده که برداشت این میزان نیاز به ۲۲ هزار کامیون است . عدد گوجه برداشت نیز تاکنون ۲ هزار هکتار است که البته اوج برداشتش هم اردیبهشت ماه است، همین است که فرماندار جیرفت احتمال می‌دهد که حتی این نرخ کرایه بیشتر هم شود.

فرماندار جیرفت معتقد است که راه حل این مشکل ناوگان جایگزین است تا شرکت‌های متخلف بعد از پلمب شدن، جایگزین شوند. راه حلی که از دید مهرابی قابل اجرا نیست چرا که ناوگان دیگری در دسترس نیست و این راه حل صرفا روی کاغذ می‌ماند.

بحث برای پیدا کردن راه حل به دادن سوخت تشویقی، لاستیک رایگان و سایر پیشنهادات نیز می‌کشد که در گفت و گو با مسئولان راهداری اقدام انجام هیچ یک مهیا نیست .

این جلسه هیچ راه حل مشخصی برای حل این مشکل ندارد اما ریاست جلسه تاکید دارد تا نامه‌ای به وزارت کشور و مسئولین کشوری نوشته و به صورت شفاف عواقب این تصمیم بیان شود. تصمیمی که از دید مهرابی  با توجه به بالا بودن کرایه حمل از یک طرف و قیمت پایین محصول با توجه به ممنوعیت صادرات از طرف دیگر، منجر به ماندن محصول روی دست کشاورز می‌شود. او البته چندان به این نامه خوش بین نیست و معتقد است این موضوع انقدر سریع به وضعیت قبل بر نمی‌گردد. با این حال او دو تکلیف برای جهاد کشاورزی شمال و جنوب مشخص و به عنوان مصوبات جلسه قرائت می‌کند. دستور اول  باز تکرار مراحل انجام شده برای اخذ مصوبه و توافق با سازمان صمت این بار با جهاد کشاورزی، برای این  امر که بدون مشورت با استان کرمان، تصمیمی در خصوص اقلام تولیدی و صادراتی خاص کرمان گرفته نشود.  مهرابی این تکلیف را بر عهده جهاد کشاورزی شمال استان قرار می‌‌دهد تا با همکاری جهاد کشاورزی جنوب این اقدام در سریعترین زمان ممکن پیگیری شود.  دومین مصوبه این جلسه  ارائه تقویم زمانی کشت و اثبات مازاد تولید این ۴ محصول در جنوب استان است، که  این وظیفه به جهاد کشاورزی جنوب محول می‌‌شود. 

مهرابی دستور می‌دهد تا در سریعترین زمان ممکن تقویم زمانی نیاز و تولید استان و کشور به ۴ محصول سیب زمینی، پیاز،  گوجه و بادمجان مشخص و به  وزارت جهاد کشاورزی ارسال شود تا واقعیت مازاد تولید این محصولات در استان برای  وزارت کشاورزی محرز شده و این محدودیت برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 163
  • امروز: 164
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,544
  • ماه: 7,943
  • سال: 26,145