یک میلیون هکتار از اراضی بیابانی کرمان در کانون بحران هستند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1563

یک میلیون هکتار از اراضی بیابانی کرمان در کانون بحران هستند
نگهداری و محافظت از نهال‌های تازه کاشت شده برای جلوگیری از هجوم ماسه‌های روان بهتر از تحمیل هزینه‌های گزاف مالچ پاشی است.
استان کرمان به عنوان پهناورترین استان در کشور، حدود ۶ میلیون و ۵۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی است و در مجموع حدود ۵۰ درصد اراضی استان کرمان تحت تأثیر بیابان‌ها قرار دارند که حدود ۲.۵ میلیون هکتار این اراضی کویری و بیابانی به شمار می‌رود.
علی قادری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: ۱۴ شهرستان این منطقه تحت تأثیر عوامل بیابان‌زایی است و ۲۸ کانون فرسایش بادی در این شهرستان‌ها وجود دارد که مساحتی برابر ۱.۲ دهم میلیون هکتار را در بر می‌گیرند.
او اقدامات انجام شده برای مقابله با بیابان زدایی در کرمان را نهال کاری، مالچ پاشی، مدیریت رواناب و اجرای تله‌های رسوب‌گیر عنوان کرد.
قادری با اشاره به اینکه قریب به ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شمال استان مالچ پاشی می‌شوند تا مورد استفاده برای عملیات بیولوژیک قرار گیرند، گفت: ۷ هزار هکتار از اراضی شرق استان کرمان دارای اولویت نخست در مالچ پاشی است که حدود ۶ هزار هکتار در سال‌های گذشته مالچ پاشی شده و امسال نیز ۲ هزار هکتار باقی مانده انجام می‌شود.
به گفته او، فصل مناسب مالچ پاشی در زمستان و اوایل فصل بهار است و دلیل مالچ پاشی در این ایام حفظ رطوبت حاصل از بارش‌ها در سطح زیرین مالچ است.
قادری با اشاره به اینکه از مالچ سنگین نفتی برای جلوگیری از پیشروی شن‌های روان استفاده می‌شود، اضافه کرد: این نوع مالچ دارای مزیت‌هایی از قبیل، رعایت موارد زیست محیطی و همچنین داشتن چسبندگی مناسب برای فراهم آوردن جست زنی مجدد بوته‌ها و ایجاد پوشش گیاهی در محل پوشش داده شده است.
او در ادامه، به مالچ پاشی هزار هکتاری بخش نگین کویر در شرق استان طی سال گذشته سخن گفت.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به هجوم ماسه‌های روان و خارج کردن قطار از ریل در مسیر فهرج- زاهدان، گفت: باتوجه به اینکه بالادست این مسیر ریلی را نهالکاری کرده ایم، سه سال است که با مدیرکل راه آهن استان در خصوص همکاری و تامین اعتبار برای جلوگیری از هجوم ماسه‌های روان به سمت ریل قطار شورگز، رایزنی کرده ایم، ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان عنوان کرد: قهر طبیعت، چرای دام، استفاده بی رویه از سفره‌های زیر زمینی، معدن کارها، فقر پوشش گیاهی عامل گسترش عرصه بیابانی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۴ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در شمال و جنوب استان وجود دارد که باید متولیان و دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از این امر پیگیر باشند، گفت: حق آبه اکوسیستم پایین دست شرق استان واقع در پایین دست سد نساء بم را پیگیر هستیم تا چالش‌های زیستی و منابع طبیعی که در حوزه اختیارات ما محسوب می‌شود را مرتفع سازیم.
قادری افزود: ما هم با استفاده از دانش بومی جهت پیشبرد پروژه‌های مدنظر اقدام کرده ایم تا از فرسایش بادی و کنترل رسوب از پیشروی ماسه‌های روان جلوگیری کنیم.
۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی کرمان کانون بحران هستند
او با اشاره به اینکه در مطالعات انجام شده سال ۹۸، ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی در سطح کشور نیز در معرض فرسایش بادی هستند، گفت: برآورد خسارات وارده بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار ۱۴ میلیون هکتار از اراضی، کانون بحران هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هکتار از آن در کرمان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه ۲۰۷ هزار هکتار کانون گردو گردوغبار در ۴ شهرستان فهرج، ریگان، نرماشیر و گنبکی می‌باشد، گفت: طی سه سال آینده با همت دستگاه‌های مربوطه و با کسب اعتبارات دولتی اقدامات لازم انجام و چالش بیابان نیز در این شهرستان‌ها مرتفع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,688
  • ماه: 7,602
  • سال: 25,280