مانع اصلی فرزندآوری اقتصاد یا نگرش افراد؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1234

مانع اصلی فرزندآوری اقتصاد یا نگرش افراد؟

همایش مثبت ۳ در شهربابک استان کرمان به محلی برای تحلیل وضعیت و ارائه هشدارها درباره تبعات کاهش فرزندآوری در جامعه تبدیل شد و البته پاسخ به اینکه مهمترین دلایل کاهش میل به تولید نسل چیست؛ اقتصاد یا بینش و نگرش افراد؟

به گزارش ایرنا بی شک هم اقتصاد و هم دیگر عوامل در کاهش میل به فرزندآوری موثر هستند اما اینکه کدام عامل چقدر سهم دارد نکته علمی و مهمی است که باید با توجه به شاخص های علمی کارشناسی شده بررسی شود.

کارشناسانی که معتقدند اقتصاد در این موضوع نقش دارد اما نقش مهم و اول را ندارد به استنادات مختلفی اشاره می کنند؛ مثلا براساس تکیه بر آمارها می گویند برخی استان های ثروتمندتر و با درآمدهای بیشتر در کشور، از سرانه فرزند آوری کمتری در مقایسه با برخی استان های کم درآمدتر برخوردارند.

غیر از این نوع بررسی های آماری، در کلانشهرها با نگاهی کلی به سرانه فرزندان در مناطق کم برخوردار یا مرفه نشین شهر، می توان دریافت که بحث اقتصاد تنها یکی از عوامل است و همه نیست زیرا نگرش و بینش انسان ها نسبت به پدیده فرزندآوری نیز دخیل است.

نویسنده کتاب مثبت ۳ که برای شرکت در این همایش در شهربابک حضور یافته بود نیز با استناد به همین عوامل تاکید دارد که غیر از مقوله های اقتصادی باید به سایر جنبه ها نیز توجه کرد.

همزمان با هفته ملی جمعیت، طی اواخر هفته گذشته شهربابکی ها در شمال غرب استان کرمان میزبان برگزاری همایش مثبت ۳ بودند؛ همایشی که در آن به قید قرعه از مادران کمتر از ۴۰ سال و دارای سه فرزند و بیشتر نیز تجلیل به عمل آوردند.

خبرنگار ایرنا مستقر در شهربابک در جریان برگزاری این همایش با برخی شرکت کنندگان و مدیران متولی نیز مصاحبه کرد که به تهیه گزارش پیش رو انجامید و از نظر مخاطبان می گذرد:

پای صحبت مادر ۶ فرزند

مادر ۳۸ ساله شهربابکی که دارای شش فرزند است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هیچکس نمی تواند بگوید که مادر بودن و داشتن فرزند برای والدین آسان است و سختی ندارد اما باید دید چه موضوعی را با چه حلاوت و داشته هایی مقایسه می کنیم؛ مادر شدن و داشتن فرزند در کنار همه سختی ها، چیزی به انسان می دهد که قابل توصیف نیست.

اعظم نجف زاده با بیان اینکه فرزند اولش متولد سال ۸۲ و فرزند ششم او نیز سه ساله است اظهارداشت: البته وقتی فرزند دار می شوی نگرانی هایت نیز زیاد تر می شود، من اینک عمده نگرانی ام، افزایش آسیب های اجتماعی، وضعیت اقتصادی، تورم و کاهش امکانات و نیز کمبود تسهیلات است.

وی تاکید کرد: البته همه چیز به تعریف ذهنی ما از موضوعات برمی گردد؛ مثلا اینکه خوشبختی و سختی چیست؛ من آیا احساس خوشبختی دارم یا ندارم؛ مهمتر از اینکه چه چیزهایی در خوشبختی و راحتی و آسایش تاثیر دارد، این ذهنیت و تعریف ما از این پدیده هاست و آنگاه است که می بینیم با تغییر نگاه ما درباره مسائل، خیلی از مسائل دیگر نیز تغییر می کند.

این مادر خانه دار، با بیان اینکه تاکنون دولت از خانواده هایی که جمعیت بیشتری دارند آنطور که باید حمایت نکرده است، اظهار داشت: در بیشتر کشورهای پیشرفته اهمیت زیادی به خانواده‌های پرجمعیت داده می شود و تسهیلات بیشتری در اختیارشان می گذارند.

نجف زاده ادامه داد: خانواده های دارای فرزند بیشتر مشکلات زیادی هم دارند اما باید ببینیم که در مقابل سختی های آن، چه ارزش ها و لذت هایی در مقام مادری و پدری به انسان هدیه می شود که آن سختی ها را قابل تحمل می کند یا سبب نادیده گرفتن آنها در انسان می شود. وی فرزندان را میوه و ثمره شیرین زندگی دانست و افزود: از نظر من که تجربه کرده ام، رشد و بالندگی، اجتماعی شدن و قدرت فن بیان بالا از جمله ویژگی های مثبت خانواده های پرجمعیت است. این مادر شهربابکی گفت: هیچ کس نمی تواند مدعی شود که خانواده پرجمعیت مخصوصا وقتی فرزندان بزرگ می شوند، بد است؛ محسنات داشتن برادر و خواهر بیشتر برای خانواده یا داشتن فرزندان بیشتر برای والدین آنقدر ویژگی های مثبت زیاد دارد که می تواند سختی های آن را توجیه کند.

پای صحبت امام جمعه

حجت الاسلام علی اصغر انصاری امام جمعه شهربابک نیز که در این همایش شرکت کرده بود جمعیت مناسب و نیروی انسانی را از مولفه های مهم و بزرگ قدرت هر کشوری برشمرد و گفت: برای جوانی جمعیت کشور باید برنامه های تحقق پذیر داشته باشیم.

نویسنده کتاب مثبت ۳ نیز که برای این همایش دعوت شده بود با بیان اینکه مشکلات اقتصادی همه عوامل مانع فرزندآوری نیست گفت: برخی استان ها که از جمله فقیرترین استان های کشور به شمار می روند بالاترین میزان باروری را دارند و برخی استان های ثروتمند، دارای میزان باروری کمتری هستند.

حجت الاسلام سید حسین موسوی با بیان اینکه مانع اصلی فرزندآوری در ایران اقتصادی نیست، افزود: نگرش و بینش فرهنگی در صدر موانع فرزند آوری است.

وی تصریح کرد: متاسفانه به این باور نداریم که به فرزند نیاز داریم، در حالی که در برخی استان های با موالید بالا از نظر فرهنگی، فرزند نماد قدرت است و این فرهنگ در آن استان نهادینه شده است. حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه فرزندان خانواده محور یا جامعه محور تربیت می شوند، بیان داشت: اگر فرزندانمان را تکریم کنیم و از محبت برایشان کم نگذاریم خانواده محور تربیت می شوند. وی با بیان اینکه هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد، بچه ها بهتر تربیت می شوند و اجتماعی به بار می آیند، افزود: فرزند بیشتر نمی تواند مانع رشد و فعالیت های اجتماعی و موثر باشد، حتی بانوان زیادی هستند که با وجود فرزندان زیاد به مدارج علمی بالا و پست های اداری استانی و کشوری رسیده اند. این کارشناس در عین حال با تاکید بر اینکه دولت ها موظف هستند از خانواده هایی که به سمت چند فرزندی می روند حمایت کنند و در چند کشور دنیا سیاست های تشویقی برای فرزندآوری وجود دارد اظهار داشت: در ایران قانون جوانی جمعیت در مجلس تصویب شد و بر اساس آن طی شرایطی به مادران تسهیلاتی مثل زمین، وام و… داده می شود. به گفته وی ، به طور قطع منفعت های فرزندآوری بسیار بیشتر از سختی هایش است.

نرخ بالاتر سالمندی در شهربابک

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهربابک نیز گفت: طبق آخرین آمار نرخ باروری در شهربابک ۲.۰۷ اعلام می شود که از متوسط استان کرمان بالاتر است.دکتر حسین محمودی با بیان اینکه بیشترین جمعیت شهرستان مربوط به گروه سنی ۴۰-۴۵ سال است، افزود: نرخ سالمندی شهربابک ۱۲.۵ درصد است در حالی که نرخ سالمندی در استان ۱۰.۶ درصد اعلام می شود.وی تصریح کرد: آموزش به همه گروه های هدف، شناسایی زوجین نابارور، ارجاع آنان به متخصص و مشاوره به خانوارهای تک فرزند از جمله خدماتی است که مرکز بهداشت در مسیر صیانت از جمعیت به خانواده ها ارائه می دهد. محمودی بیان داشت: بارداری دیرهنگام خطراتی مثل افزایش سرطان پستان و تخمدان، نیاز به مراقبت ویژه در بارداری، افزایش احتمال سزارین و افزایش احتمال ناباروری در پی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :