۲۵درصد کل مصرف برق شمال استان برای هشت دهم مشترکان؛ سوار شدن صنعت روی صنایع انرژی‌بر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1246

۲۵درصد کل مصرف برق شمال استان برای هشت دهم مشترکان؛ سوار شدن صنعت  روی صنایع  انرژی‌بر

بنا به اعلام انجمن فولاد بخشنامه‌های شرکت‌های برق منطقه‌ای به تولیدکنندگان فولاد بیانگر این است که تمام کارخانجات فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود ۳ ماه تعطیل می‌شوند.

رویه پارسال، امسال هم تکرار شده. ۲روز از اعمال محدودیت‌‌های برق صنایع گذشته. یک روز قطعی برق برای واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی،به نصف رساندن مصرف برق در واحدهای سیمانی، کاشی و سرامیک و تعطیلات اجباری برای واحدهای انرژی‌بر مثل فولاد به انضمام به نصف رساندن مصرف در دوره‌‌های کاهش بار اعلامی. برنامه‌ای که تا ۱۵شهریورماه ادامه دارد و طبق نامه نگاری انجمن فولاد با وزارت صمت، این برنامه مساوری‌است با تعطیلی سه ماه صنایع فولاد. حالا کرمانی که بار صنعت خود را روی فولاد بسته بود خود را باری دیگر در معرض خسارتی گذاشته که تنها در یک واحد صنعتی استان در سال گذشته به ۵هزار میلیارد تومان رسید.

براساس تصویب نامه هیات وزیران مورخ ۲۴.۲.۱۴۰۱ وزارت نیرو موظف است با وزارت صنعت معدن و تجارت هماهنگی را انجام و در رابطه با سهمیه بخش واحدهای صنعتی تصمیم گیری کند. طبق توافقات صورت گرفته مشترکین صنعتی به سه گروه تقسیم شدند. مشترکینی که جزء واحدهای انرژی بر هستند که شامل واحدهای فولادی، سیمان و فلزات مثل آلومینیوم، مس و واحد کاشی و سرامیک است. دسته دوم صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی هستند و دسته سوم  هم مشترکین صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی هستند. 

رساندن ظرفیت تولید سیمان به نیم

برنامه کاهش مصرف از دو روز قبل ابلاغ شده. بیشترین محدودیت مربوط به واحدهای سیمانی و فولادی است. آن طور که حمید علیزاده، مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شمال استان به «کاغذ وطن » می‌گوید واحدهای فولادی در مقاطعی از این سه ماه کاملا تعطیل و در برخی مقاطع نیز ظرفیتشان به نیم می‌رسد:«براساس برنامه‌های اعلام شده مشترکین دسته اول که همان صنایع انرژی بر هستند.بازه زمانی تعطیلات دارند که در این ایام فقط برای قسمت‌های اداری و روشنایی می‌توانند باز باشند. در برخی دیگر از ایام نیز برنامه کاهش مصرف برای‌ آن‌ها در نظر گرفته شده که بایستی ۵۰درصد  کاهش مصرف نسبت به آخرین مصرف اسفند ۱۴۰۰داشته باشند.» این محدودیت برای حوزه سیمان و کاشی و سرامیک نیز بسیار سختگیرانه است؛ به طوریکه به گفته علیزاده در حوزه سیمان، کاشی و سرامیک به صورت مداوم از ۱۵ خرداد تا۱۵ شهریور ۵۰درصد مصرفشان را نسبت به مصرف اسفندماه ۱۴۰۰ کاهش می‌دهند.

یک روز تعطیلی برای واحدهای مستقر در شهرک‌ها

بنا به اعلام  مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق  شمال استان کرمان سایر واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز یک روز قطعی برق خواهند داشت. او در این خصوص توضیح می‌دهد:«تمامی واحدهای دسته دوم که شامل واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند یک روز در هفته کاهش مصرف دارند که در این ۲۴ ساعت بایستی صرفا ۱۰ الی ۲۰ درصد مصرف برق برای هر مشترک صنعتی وجود داشته باشد که این امرهم برای واحدهای اداری و روشنایی است.» به گفته علیزاده به ازای این  یک روز، واحدها می‌توانند مصرف برقشان را به روز جمعه منتقل کنند.

اینکه فرق این اعمال محدودیت با سال گذشته که منجر به ایجاد یک موج تورمی در صنایع وابسته به فولاد و سیمان شد، سوالی است که او این گونه پاسخ می‌دهد:«برنامه سال گذشته بدین صورت بود که از اواسط دوره یعنی ۱۶  تیر مصوباتی از سمت  هیات وزیران ابلاغ شد اما امسال با هماهنگی وزارت نیرو و صمت از ابتدای دوره  این محدودیت‌ها به ما ابلاغ شدو واحدهای تولیدی موظف به اجرای آن هستند و اگر جایی تخطی صورت گیرد بعد از اعلام قبلی، برق آن صنعت قطع می‌شود.»

او در این گفت و گو مدعی است که هنوز برق هیچ صنعتی قطع نشده و هماهنگی لازم برای این برنامه با وزارت صمت صورت گرفته و این اقدام تاثیری چندانی در صنایع نخواهد گذاشت. با این حال از همان روز گذشته انجمن فولاد در نامه‌نگاری که با وزیر صمت داشته از تعطیلی سه ماه کارخانه‌جات فولاد گفته است. سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه ای به وزیر صمت خواستار اصلاح محدودیت های تامین برق کارخانجات فولادی شد.در این نامه آمده است: «همانگونه که مستحضر هستید در سال ۱۴۰۰، فولاد ایران حدود ۶ میلیون تن از برنامه هدف گذاری شده خود عقب افتاد که این امر موجب تحمیل زیان حدود ۴ میلیارد دلاری به اقتصاد این صنعت گردید و عمده دلیل آن، محدودیت‌های انرژی در صنعت فولاد بود. با توجه به اینکه عمده بار خاموشی‌های سال گذشته را فولادسازان به دوش کشیدند، در سال جاری انتظار می‌رفت با اتخاذ تدابیر کارشناسی، محدودیت تامین برق در کشور بین همه صنایع توزیع گردد و کارخانجات فولادی کشور متحمل خسارات کمتری گردند لیکن بخشنامه‌های صادره از طرف شرکت‌های برق منطقه‌ای به هر یک از تولیدکنندگان فولاد کشور، متاسفانه خلاف این انتظار را روایت می‌کند به گونه‌ای که تقریباً تمام کارخانجات تولیدکننده فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود ۳ ماه تعطیل می‌شوند.»

درحالی صحبت از تعطیلی واحدهای فولادی به میان می‌آید که کرمان به عنوان قطب فولاد کشور ، بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی‌اش به این بخش متصل است. سرمایه گذاری‌های انجام شده در حوزه صنایع استان از فولاد گرفته تا سیمان و مس به گونه‌ای بوده که حالا به اذعان مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ۲۵درصد برق مصرفی استان مختص ۸دهم مشترکین صنعتی است که بیشترین برق هم در حوزه  فولاد و سایر صنایع انرژی بر مصرف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,929
  • ماه: 7,567
  • سال: 25,131