گرگاس در کمین دام‌های شهدادی‌ها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره

گرگاس در کمین دام‌های شهدادی‌ها

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان کرمان :در موارد مشابه گذشته دوربین تله‌ای و تله زنده‌گیر را کار گذاشتیم،سگ های بلاصاحب در تله افتادند

از چند هفته پیش حمله مرموز حیوان یا حیواناتی وحشی به دام‌های شهروندان در شهداد واقع در شمال شهرستان کرمان خبرساز شده است.

به گزارش ایرنا پیش تر، سال ۹۵ حکایت حمله مستمر حیوانات وحشی به دام‌ها در شهداد با تیترهای «حمله حیوان جگرخوار» داغ و خبری شده بود.

دو سه هفته قبل اما خبری مبنی بر حمله حیوان یا حیواناتی وحشی به تعدادی از دام ها در شهداد بازتاب یافت تا اینکه براساس گزارش ها ۲ شب پیش نیز دوباره چنین حمله ای رخ داده و در حمله تازه ۱۳ یا ۱۴ حیوان دیگر تلف شده‌است.

نکته قابل تامل اینکه درباره ماهیت حیوان وحشی هنوز سازمان‌های متولی به اتفاق‌نظر نرسیده‌اند؛ محیط زیست که متولی اصلی به شمار می‌رود هنوز از احتمالات در این زمینه سخن به میان می‌آورد و می‌گوید حیوان، سگ های ولگردی هستند که در طبیعت، خوی وحشی گرفته‌اند.

در این زمینه احتمال حمله گرگاس(حیوانی حاصل زادوولد گرگ و سگ) نیز دور از انتظار تخمین زده نمی‌شود اما به طور قطعی در این زمینه اعلام نظر نشده است.شهروندان شهداد این روزها نگران هستند و ترس حمله احتمالی دوباره این حیوان یا حیوانات حتی به انسان‌ها را نیز دارند.

انتشار اطلاعات متناقض

روایات درباره این موضوع در افکار عمومی مطرح می شود متناقض است،یکی از شهروندان ساکن شهداد معتقد است بررسی نحوه حمله و ایجاد جراحت ها روی لاشه حیوانات نشانگر علامت پرسش های بسیار و ضرورت ورود فوری متولیان به موضوع است.

به گفته سعید مومن‌زاده که به عنوان فعال رسانه‌ای در شهداد شناخته می‌شود و موضوع این حملات را از سال های گذشته پیگیری کرده، این رویداد در سال ۹۵ به گونه‌ای بوده که عامل، تنها شکم گوسفندان را پاره می کرده و جگر آنها را می خورده است.

البته وی به نکته قابل تامل و نیازمند بررسی دیگری هم اشاره می‌کند که یک مورد حمله به سگ گله و نیز یکبار دیگر حمله به یک راس دام سنگین( گاو) در همان سال ۹۵ پرسش ها را درباره ماهیت حیوان وحشی زیاد کرده بود.

مومن‌زاده می‌گوید:براساس بررسی‌های انجام شده روی لاشه حیوانات در چند هفته اخیر تاکنون، شاهد حمله حیوان وحشی به سر گوسفندان نیز بوده اند و این نشان می دهد که عامل حمله باید دارای فک بسیار قوی باشد که توانسته سر و فک گوسفندان را از بین ببرد.

او با بیان اینکه محیط زیست تاکنون احتمال سگ بودن عامل حمله را مطرح کرده تاکید کرد: ایرادی ندارد، محیط زیست اگر می تواند اثبات کند که سگ عامل حمله است برای ساماندهی سگ‌های ولگرد قانون و فرآیندهای اجرایی وجود دارد که از طریق شهرداری یا دیگر ارکان باید موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

او درخواست دارد:با توجه به اهمیت موضوع و نگرانی مردم، نماینده محیط زیست در این مواقع اضطراری سر صحنه حضور یابد و موضوع با فوریت و حساسیت لازم پیگیری شود.مردم انتظار دارند محیط زیست با نصب دوربین یا تله برای شناسایی و به دام انداختن عامل حمله اقدام لازم را انجام دهد.

نصب دوربین را در دستور کار قرار داده ایم 

رضا اعتماد بخشدار شهداد نیز می گوید:با توجه به اهمیت موضوع، از زمانی که در جریان حادثه قرار گرفته پیگیری بحث در زمینه پیشگیری با نصب دوربین یا تله و نیز جبران خسارت را از طریق محیط زیست در دستور کار قرار داده است.

اوادامه داد: اظهارات مختلفی از ماهیت حمله و نوع حیوان وحشی بین اهالی بیان می شود که مسئولان و کارشناسان متولی باید پس از بررسی های کارشناسی و دقیق در این زمینه ورود، اعلام نظر و اقدام کنند.

گرگاس با خوی وحشی گرگ، هوش سگ؟

به گفته کارشناسان، گرگاس در نتیجه آمیزش سگ و گرگ به وجود می آید که اگرچه مادر بودن گرگ یا سگ بسیار در نوع حیوان تعیین کننده است ولی گرگاس ها خوی وحشی گرگ و هوش بالای سگ ها را دارند.

از نظر متخصصان حیوان شناسی، هر کدام از گونه های حیوانی شیوه خاص خود را برای حمله و خوردن لاشه دارد؛ به طور مثال پلنگ لاشه را با خود می برد؛ برخی حیوانات پس از حمله، نرم ترین اعضای بدن مانند جگر و دیگر اجزای داخل شکم را می خورند و بعضی حیوانات نیز با شیوه های  دیگری حمله می کنند که با توجه به مشاهده جمجمه‌خواری دام ها باید موضوع مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد و امید که موانع پیش روی ورود جدی تر متولیان زیست محیطی به این مقوله برداشته شود.

اگر دام بیمه باشد غرامت دریافت می‌کند

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان کرمان با اشاره به تلف شدن تعدادی دام در شهداد گفت: لیست دام‌های خسارت دیده را به سازمان ارسال کردیم شاید از دامداران حمایت‌هایی شود اما سرفصلی برای جبران خسارت دامداران نداریم.

منصور پورسینا افزود: دام های شهداد چند سال پیش نیز طعمه یک حیوان شدند که موضوع را چندین بار بررسی کردیم.

به گفته او، مردم محلی شایعات بسیار و داستان های متفاوتی در مورد آن تعریف می کردند و از این حیوان هیولایی ساخته بودند لذا با مردم صحبت کردیم که ما حیوان ناشناخته ای نداریم زیرا حیوان جفت می خواهد و اگر یکی باشد، منقرض می شود.

پورسینا اظهارداشت: همچنین دوربین تله‌ای و تله زنده‌گیر را (در گذشته) در منطقه شهداد کار گذاشتیم و تنها چیزی که در تله افتاد سگ های بلاصاحب بودند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان کرمان گفت: گونه ای از سگ ها وارد طبیعت شدند و ضمن زندگی با دیگر حیوانات همچون گرگ، خلق و خوی وحشی گرفته اند و بسیار باهوش هستند؛ این سگ ها با زندگی در محیط انسانی، رفتارهای انسان ها را پیش بینی می کنند و خلق و خوی وحشی هم گرفتند، پس در تله نمی افتادند.

او ادامه داد: دوربین های ما هم فقط سگ های بلاصاحب را ضبط کرده بود و هیچ حیوان وحشی ضبط نشده بود.

پورسینا یادآور شد: ۱۰ محل را پایش کردیم که هیچ حصاری نداشتند،لذا به مردم شهداد اعلام کردیم حصاری برای حیواناتشان درست کنند و پس از انجام این اقدامات گزارشات تلفات دام در شهداد قطع شد و آن حیوان هم دیگر پیدا نشد.

اواوتصریح کرد: در واقع سگ های گرسنه با خلق و خوی وحشی پس از وارد شدن به آغل گوسفندان باعث تلفات دام های این منطقه شده و این دام ها عمدتا بر اثر فرار ناشی از استرس، ضربه و حتی خفه شدن تلف شده بودند.

پورسینا افزود: مردم ضمن هدایت زباله ها برای دور شدن این حیوانات، محل های نگهداری دام های خود را نیز ساماندهی کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان کرمان گفت: غیر از شهداد ۲ هفته پیش در کوهپایه ( در نزدیکی شهداد) و نیز در جنوب کرمان نیز این تلفات ها را داشته ایم.

او با اشاره به ارسال نامه ای به دادگستری ابراز داشت: دام طبق قانون بایستی بیمه باشد تا در صورت حادثه خسارت به دامدار پرداخت شود، ضمن آنکه محل نگهداری دام نیز باید استاندارد با سیم کشی محکم باشد تا آسیبی به آن نرسد و در صورت رعایت تمامی این موارد بیمه درصدی از خسارت را پرداخت می کند.

پورسینا اضافه کرد: یک سال سازمان حفاظت محیط زیست پلنگ را بیمه کرد و بر این اساس اگر دامداری در کوهستان از پلنگ خسارت می دید، سازمان محیط زیست خسارت او را جبران می کرد اما پس از آن همین بیمه را هم نداشتیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 30
  • امروز: 71
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,666
  • ماه: 7,912
  • سال: 24,514