آغاز کمک به مستاجران. وام ۱۰۰ میلیونی، اقساط ۳ میلیونی و سود ۲۳ درصد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1446

آغاز کمک به مستاجران. وام ۱۰۰ میلیونی، اقساط ۳ میلیونی و سود ۲۳ درصد

بانک مرکزی در حالی برای کمک به مستاجران، وام ودیعه مسکن را با شرایط جدید و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰ بانک عامل ابلاغ کرد که کارشناسان معتقد هستند این اقدامات مسکّن هستند.

با توجه به اینکه هنوز به فصل نقل و انتقالات فرصت باقیست، دولت و بانک مرکزی از هم اکنون شرایط جدید پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را به بانک های عامل ابلاغ کرده‌اند.

اگر چه کارشناسان معتقد هستند که وام ودیعه مسکن نمی تواند چاره ساز اساسی حل مشکلات مستاجران باشد اما همین تسهیلات می‌تواند تا حدودی در رفع مشکل مستاجران کمک کند.

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که بهترین روش برای کمک به مستاجران چیست؟ گفت: دولت راهکارهای زیادی برای کمک به مستاجران می تواند اجرا کند اما اینکه بتواند با برنامه‌ریزی آن را اجرا کند باید دید می‌تواند یا خیر؟

وی افزود: در تمام دنیا و کشورهای توسعه یافته اعلام می کنند که شهرداری ها به دلیل داشتن اختیارات زیاد اجاره داری حرفه ای را اجرایی می کند. در ایران هم دولت می تواند با کمک شهرداری ها ، واحدهای مسکونی کوچک با متراژ پایین را احداث کنند. شهرداری می تواند در اراضی که در اختیار دارد و یا اراضی که دولت در اختیار آنها قرار می دهد واحدهای مسکونی کوچک با مشاعات پایین احداث کنند و آنها را به افرادی که فاقد مسکن هستند اجاره دهند و یا حتی تا ۵۰ درصد آن ملک را به مستاجر واگذار کند. این موضوع می تواند به افراد فاقد مسکن کمک کند. این موضوع بارها پیشنهاد شده است اما شهرداری تهران چند وقت پیش اعلام کرده بود که قصد این را دارد که این موضوع را عملیاتی کند اما هنوز تحقق پیدا نکرده است.

وام ودیعه مسکن تنها یک مسکّن است. بنابراین شاید این تسهیلات بتواند در برهه ای به کمک مستاجران بیاید اما نمی تواند به خانه دار شدن آنها کمک کند

محتشم در پاسخ به این پرسش که آیا وام ودیعه می تواند چاره ساز باشد گفت: وام ودیعه مسکن تنها یک مسکّن است. بنابراین شاید این تسهیلات بتواند در برهه ای به کمک مستاجران بیاید اما نمی تواند به خانه دار شدن آنها کمک کند.

بر اساس این گزارش، وام ودیعه مسکن بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف، از ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت می‌شود که هر کدام شرایط متفاوت و متمایزی دارد.

مطابق دستورالعمل اجرایی وام ودیعه مسکن که تیر ماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شد، تسهیلات مذکور در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

 

شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن که مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد است به این شکل خواهد بود که بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است قبل از اعطای تسهیلات، نسبت به استعلام سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری مشتری اقدام کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 90
  • امروز: 73
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,474
  • ماه: 7,884
  • سال: 25,917