مناقشه بر سر تقسیم استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1272

مناقشه بر سر تقسیم استان کرمان

الهام پی پر- «هر کسی از ظن خود شد یار من» این مصرع مولانا شاید مصداق خوبی برای شرایط اظهارنظرهای مختلف کنونی پیرامون موضوع کهنه تقسیم استان است. 

داستان بلندی که در دولت‌های پیشین آغاز و حالا به دولت سیزدهم رسیده است. 

اظهارنظرکنندگان اما چقدر کارشناسی‌شده و با اشراف بر  شرایط نظر می‌دهند؟

 چند روز قبل شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر خبر از به تصویب رسیدن استان شدن جنوب کرمان داد و حالا بازار کل‌کل‌ و مصاحبه‌ در این زمینه میان برخی از نمایندگان شهرستان‌ها و فعالان سیاسی داغ است. تقسیم کرمان، پهناورترین استان کشور به دو یا چند استان دیگر، سال‌های زیادی است که محل مناقشه بوده است. این استان با مساحت بیش از ۱۸۳ هزار و ۲۸۵ کیلومتر مربع ۱۱ درصد از خاک ایران را به خود اختصاص داده، ادعاهای زیادی در این زمینه وجود دارد اما قوی‌ترین آنها این است که ۷ شهرستان جنوبی شامل جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب با ۳۸ هزار کیلومتر مربع وسعت که یک‌سوم جمعیت استان معادل یک میلیون نفر را شامل می‌شود، می‌توانند یک استان واحد باشند.  سال‌هاست بحث استان شدن جنوب کرمان مطرح استان؛ اما از آنجا که بم و سیرجان نیز ادعای استقلال داشتند و کهنوج نیز در سال‌های اخیر به آنها پیوسته بود دولت‌های مختلف از تقسیم استان کرمان حذر کردند. حالا چند روزی می‌شود پس از ادعای شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس، نمایندگان چهار حوزه مدعی مرکز استان شدن در این خصوص نظراتشان را بیان می‌کنند و فعالان سیاسی و اهالی شهرستان‌های جنوبی و شرقی و…استان نیز در شبکه‌های اجتماعی با هم به کل کل می‌پردازند و یا نظرات خود را بیان می‌کنند.

جیرفت باید سی سال قبل استان می‌شد

 چند روز قبل حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس در سفر وزیر صمت به حوزه انتخابیه‌اش از مصوبه دولت برای تشکیل استانی با محوریت هفت شهرستان جنوبی خبر داد. حسن پور گفته بود: با توجه به زیرساخت‌ها و همکاری و مشارکت مردم شهرستان سیرجان این منطقه باید تبدیل به استان شود نه جای دیگری؛ اما در دولت مصوب شده که جیرفت استان شود در حالی که این منطقه باید ۳۰ سال پیش استان می‌شد. ما مخالف استان شدن جیرفت نیستیم اما توجیه خود را برای عدم استانی شدن سیرجان بیان کنید هرچند طرفدار کرمان بزرگ هستیم.

اگر به نگرانی‌های مردم بم توجه نشود برایشان دشوار می‌شود

کمی از این خبر که گذشت موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی به خبر تصویب استان شدن جنوب کرمان در هیات دولت واکنش نشان داد. او در حاشیه سفر استاندار کرمان به شهرستان بم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: نماینده‌ یکی از شهرستان‌های استان به شوخی یا جدی در خصوص استان شدن یکی از شهرستان، مطالبی را مطرح کردند. وی افزود: باید ظرفیت‌ها و نگرانی‌های مردم شرق استان هم دیده شود و به آنها توجه کنند؛ اگر توجه نکنند این موضوع اتفاق نخواهد افتاد یا اگر قرار باشد اتفاق رخ دهد برایشان بسیار سخت و دشوار خواهد بود. غضنفرآبادی خاطرنشان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم تاکنون چنین بحثی مصوب نشده و اگر هم در دولت مصوب شده باشد باید در مجلس تصویب شود.  نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده معتقدم شخص رئیس جمهور محترم قطعا به نگرانی‌های مردم شرق که هنوز داغ زلزله را به دل دارند توجه دارند و متوجه این هستند که دیگر نگرانی دیگری برای آنها ایجاد نشود.

نماینده‌ها از ایجاد تنش در استان جلوگیری کنند

اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز در پی این حرف و حدیث‌ها اعلام کرد که استان شدن جنوب هنوز راه درازی دارد و بایستی در ادامه مصوبه مجلس هم گرفته شود و امیدوارم نمایندگان محترم در حوزه‌های انتخابیه مختلف استان با تمرکز بر روی مزیت‌های حوزه انتخابیه خود از ایجاد تنش در استان جلوگیری کنند.

با حفظ وحدت و اصول در راستای استقلال جنوب گام برمی‌داریم

دو روز قبل نیز منصور شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان پیرامون استقلال جنوب کرمان نیز خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات تاریخی و اساسی مردم این منطقه استقلال جنوب کرمان بوده و این خواسته مردم در راستای برخورداری از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه کشاورزی، معادن و صنعت است. نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنده مخالف استان شدن و‌استقلال جنوب نیستم اما مرکز این استان جدید ضرورت دارد با رعایت انصاف و نظریات کارشناسی بر مبنای جمعیت، وسعت، پدافند غیرعامل، در مسیر سیل و حوادث طبیعی بودن و اتصال به دریا مکان‌یابی شود. او گفت: امروز در آستانه یک فرصت تاریخی جهت توسعه جنوب کرمان هستیم و ضرورت دارد که با وحدت و حفظ اصول در راستای استقلال جنوب گام برداریم. فارغ از تمامی این مسائل مرکزیت استان جدید بهتر است جایی باشد که از نظر زیرساخت‌ها، جمعیت و …بتواند پاسخگوی نیاز تمامی مردم این مناطق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 128
  • امروز: 28
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,408
  • ماه: 7,807
  • سال: 26,009