راه دراز پروژه فاضلاب کرمان. وعده پایان در سال ۱۴۰۳

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1373

راه دراز پروژه فاضلاب کرمان. وعده پایان در سال ۱۴۰۳

پروژه ۲۵ ساله فاضلاب شهر کرمان در حالی با سرعتی آهسته در حال پیشرفت است که مسئولان وعده پایان آن در سال ۱۴۰۳ را می‌دهند.

پروژه فاضلاب شهر کرمان از سال ۷۶ کلید خورده و هنوز بعد از گذشت ۱۵ سال به اتمام نرسیده است. بنا به اعلام مسئولان از سال ۷۶ تا سال ۹۸ فقط ۲۵ درصد این پروژه اجرا شد.

البته دولت از سال ۹۸ اجرای این پروژه را به منظور سرعت بخشیدن به بخش خصوصی واگذار کرده است اما با وجود اقدامات انجام شده روند اجرای آن همچنان کند بوده و طبق وعده مسئولان حداقل تا سال ۱۴۰۳ این پروژه به اتمام نمی‌رسد.

پیشرفت لاک پشتی این پروژه باعث گلایه‌مندی شهروندان کرمانی شده و وضعیت نامناسب معابر و ترافیک شهری مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. حفاری های متعدد در مناطق زیادی از شهر کاسبان را هم دچار مشکل کرده است آنها یا مجبور می شوند در مدت اجرای پروژه مغازه‌هایشان را ببنند یا تعداد مشتری‌هایشان افت می کند.

مریم امینی از ساکنان خیابان کمیل با گلایه از روند کند و طولانی اجرای پروژه فاضلاب در شهر کرمان به بازار گفت: تردد در این خیابان بسیار مشکل شده و عملا خط عبور خودروها یکطرفه شده است.

ابراهیم محمدی از کاسبان خیابان کمیل هم به بازار چنین گفت: قرار بود کار در کوتاه‌مدت انجام شود اما تاکنون بیشتر از ۵۰ روز طول کشیده است. این مساله کسب و کار ما را هم تحت تاثیر قرار داده و مشتری ها را کاهش داده است.

کوروش بهرامی از ساکنان منطقه هوانیروز هم به بازار اظهار کرد: نزدیک یک سال است که این پروژه در هوانیروز در حال اجراست و باعث ترافیک زیادی شده است.

وی گفت: تمام وسایلمان زیر گرد و خاک است از مسئولان می‌خواهیم هر چه سریعتر این پروژه را به سرانجام برسانند. در حال حاضر در هر جای شهر کرمان که نگاه می‌کنیم برای اجرای این پروژه حفاری صورت گرفته است.

*از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: پروژه فاضلاب کرمان در حال اجراست و در زمان اجرا مشکلاتی را برای شهروندان کرمانی به همراه دارد.

حمیدرضا فروغی ضمن تشکر از صبر مردم و عذرخواهی به دلیل مشکلات ناشی از اجرای پروژه افزود: پروژه فاضلاب از سال ۷۷ در شهر کرمان آغاز شد و اولین قسمت‌های این پروژه در سال ۸۶ به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: در فاز اول ۲ مدول ۱۵ هزار مترمکعبی وارد مدار شد که تقریبا جمعیت ۱۵۰ هزار نفر را می توانست پوشش دهد. همچنین در این فاز ۳۵ هزار انشعاب هم نصب شد. این کار توسط شرکت آب و فاضلاب و با سرمایه‌گذاری دولت انجام شد.

فروغی گفت: سپس بخش خصوص با سرمایه‌گذاری در این پروژه ورود کرد تا پروژه با سرعت بیشتر و مدت زمان کمتر به سرانجام برسد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان اظهار کرد: گروه مشارکت سرمایه گذاری «بی‌ام‌ام» به مدیریت شرکت فولاد بوتیای ایران است به همراه شرکت های اقماری‌شان این پروژه را آغاز کردند. یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب، ۱۲ کیلومتر خط انتقال، سه مدول تصفیه خانه جمعا به ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب و نصب ۱۳۰ هزار سیفون فاضلاب یا انشعاب فاضلاب از جمله تعهدات آنهاست.

وی اظهار کرد: بر این اساس فاز دوم پروژه فاضلاب شهر کرمان توسط سرمایه‌گذار آغاز شد و در حال اجراست. مقداری از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم که علت آن مشکلاتی است که در طول پروژه به وجود آمده است.

فروغی یکی از این مشکلات را مربوط به صدور مجوزها دانست و افزود: البته تمامی دستگاه‌ها مربوطه همکاری کامل را دارند اما به هر صورت مشکلات اجرایی وجود دارد.

اجرای پروژه فاضلاب با پروژه های آب، برق و گاز متفاوت بوده و مقایسه مدت زمان اجرای آنها نادرست است.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه فاضلاب با پروژه های آب، برق و گاز متفاوت بوده و مقایسه مدت زمان اجرای آنها نادرست است، گفت: در پروژه های آب و گاز حداکثر عمق کانالی که حفر می‌شود ۱.۴۰ متر است که در شرایط استثنائی ممکن است به ۱.۴۰ متر برسد و برای خطوط اصلی حداکثر ۲ متر است؛ این در حالیست که عمق کانال های فاضلاب از ۲ متر شروع می‌شود و تا انتهای پروژه به ۱۷ متر می‌رسد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان ادامه داد: شیب در پروژه فاضلاب باید یکنواخت و ثابت باشد تا پساب منتقل شود که کار مشکلی است.

فروغی گفت: در مناطقی شبکه فاضلاب اجرا شده است اما کار در برخی کوچه ها انجام نشده که به آنها حفره خالی می‌گوییم. این موارد جزو تعهدات پیمانکار است و سرمایه‌گذار باید کار در این کوچه را هم انجام دهد. پروژه در همه مناطق طبق برنامه زمان‌بندی انجام خواهد شد.

*پایان بخش عمده‌ای از پروژه تا سال ۱۴۰۲

وی با اشاره به اینکه پروژه طبق برنامه زمان بندی در تمامی مناطق شهر کرمان اجرا می شود، عنوان کرد: برنامه شرکت فاضلاب این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ بتوانیم پروژه را به بهره برداری کامل برسانیم. تا پایان ۱۴۰۲ هم بخش عمده ای از پروژه انجام می شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان گفت: برای اجرای پروژه در هر منطقه به غیر از مجوز شهرداری از شورای ترافیک هم مجوز اخذ می‌کنیم. در شورای ترافیک به گونه‌ای به ما مجوز می‌دهند که کمترین بار ترافیکی را داشته باشد. کار فقط با داشتن مجوز امکان‌پذیر است و باید در موعد مقرر هم به پایان برسد.

در برخی مناطق کرمان سطح فاضلاب به قدری بالا آمده است که امکان دفع فاضلاب به روش جذبی وجود ندارد

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین خطوطی که در اجرا هستیم در بلوار هوانیروز است کار در این منطقه مشکل است چرا که عمق لوله‌گذاری در آنجا بالاست. سطح آب در آن منطقه بالاست ما ابتدا باید آب را تخلیه کرده و سپس لوله‌گذاری کنیم اما سرمایه‌گذار تمام توانش را به کار گرفته تا این خط را اجرا کند. با اجرای این خط بخش عمده ای از غرب شهر کرمان تحت پوشش فاضلاب قرار می گیرد.

فروغی ادامه داد: در برخی مناطق کرمان سطح فاضلاب به قدری بالا آمده است که امکان دفع فاضلاب به روش جذبی وجود ندارد که هوانیروز از جمله این مناطق است. به همین دلیل توان زیادی به کار گرفته شده تا این خط تکمیل شود و بتوانیم فاضلاب غرب کرمان را وصل کنیم تا مشکلات مردم کمتر شود.

حالا باید دید که آیا با وجود گذشت ۲۵ سال از آغاز پروژه فاضلاب شهر کرمان در سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد و وعده مسئولان در خصوص این پروژه که دیگر قدمتی تاریخی پیدا کرده تحقق پیدا می‌کند یا خیر.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان اظهار کرد: بر این اساس فاز دوم پروژه فاضلاب شهر کرمان توسط سرمایه‌گذار آغاز شد و در حال اجراست. مقداری از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم که علت آن مشکلاتی است که در طول پروژه به وجود آمده است.

فروغی یکی از این مشکلات را مربوط به صدور مجوزها دانست و افزود: البته تمامی دستگاه‌ها مربوطه همکاری کامل را دارند اما به هر صورت مشکلات اجرایی وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 21
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,616
  • ماه: 7,862
  • سال: 24,464