آموزش بدون مجوز دوره‌های طب سنتی پیگرد قانونی دارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1273

آموزش بدون مجوز دوره‌های طب سنتی پیگرد قانونی دارد

عده‌ای بدون مجوز اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی با مضمون طب سنتی می‌کنند،که این امر غیرقانونی بوده و مدرک اعطایی این مراکز بدون اعتبار است.

مسعود مقدری،مدیر اداره توسعه و تعالی طب ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برای برگزاری هر نوع دوره آموزشی در زمینه‌های مرتبط با پزشکی، مثل طب سنتی و دوره‌های زیبایی و پوست، لازم است مرکز آموزشی، آموزش دهنده و آموزش گیرنده تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی باشند و گواهی شرکت کنندگان در این دوره‌های آموزشی مخدوش است.

او با اشاره به نمونه‌ای از این دوره‌های غیرمجاز افزود: چندی پیش، گروهی در فضای مجازی با عنوان قابله گری (مامایی) طب اسلامی تشکیل شده و با اخذ مبلغ قابل توجهی از شرکت کنندگان، به برگزاری کلاس‌های بدون مجوز اقدام کرده بود که تهدیدی علیه سلامت مادران باردار و جامعه محسوب می‌شود.

مدیر اداره توسعه و تعالی طب ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان‌کرد: این دوره کشوری بود که خوشبختانه با اقدام به موقع و با پیگیری‌های اداره حقوقی و اداره توسعه و تعالی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همکاری اداره اماکن، اداره تعزیرات، قوه قضائیه، پلیس امنیت اخلاقی و ارگان‌های نظارتی و امنیتی، اقدام به تعطیلی این دوره‌ها شد.

 به گفته مقدری ما بدون همکاری و همراهی ارگان‌های یاد شده قادر به مقابله با این افراد سودجو نخواهیم بود و از تلاش همه آن‌ها سپاسگزاریم.

او ادامه‌داد: همچنین با اطلاع از برگزاری این دوره‌ها در شهر‌هایی همچون مشهد و اصفهان، با اطلاع رسانی به موقع به دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه، از برگزاری این دوره‌ها جلوگیری شد.

در این زمینه رئیس اداره نظارت بر درمان معاونت درمان تاکید‌کرد: مردم باید بدانند چنین دوره‌هایی، تهدیدی علیه سلامت عمومی و دخالت در امر پزشکی محسوب می‌شود و ما با هر اقدامی که سلامت جامعه را به خطر بیندازد مقابله خواهیم کرد.

محمدرفیع نیک‌روش توضیح‌داد: مدرکی که این دوره‌ها به شرکت کنندگان می‌دهند هیچ‌گونه اعتباری ندارد و اگر فردی با این مجوز اقدام به فعالیت کند، مجرم محسوب شده و قانون‌گذار مجازاتی برای آن در نظر گرفته است.

او می گوید:برخی مداخلات در زمینه پوست نظیر بوتاکس، تزریق ژل، لیزر، مزوتراپی و… صرفا پزشکی بوده و دیگر افراد نمی‌توانند انجام دهند و هرگونه آموزشی در این زمینه باید با مجوز وزارت بهداشت انجام شود.

محمد رفیع نیک‌روش عنوان‌کرد: موارد زیادی شکایت از این گونه فعالیت افراد بدون مجوز به ما ارسال می‌شود که مردم را با مشکلاتی همچون سوختگی شدید پوست با دستگاه‌های لیزر، آسیب‌های بافت نرم و یا مشکلات بعضاً جبران‌ناپذیر ناشی از تزریق ژل مواجه کرده است.

او می‌گوید: عده‌ای با سوءاستفاده از نام طب اسلامی، با هدف کسب پول و درآمد، سلامت و جان مردم را به خطر می‌اندازند.

نیک‌روش خاطرنشان‌کرد: از مردم تقاضا داریم به هیچ عنوان به مراکز بدون تابلو و بدون مجوز مراجعه نکنند و در صورت مشاهده فعالیت این مراکز، مراتب را به شماره تلفن ۱۹۰ به صورت شبانه روزی و یا شماره‌های ۳۱۲۱۵۶۶۲، ۳۱۲۱۵۶۵۱ و ۳۱۲۱۵۶۲۹ در ساعات اداری اطلاع دهند.

او گفت: مردم می‌توانند چشم ما باشند و کمک مردم در اطلاع رسانی این موارد بدون مجوز برای ما بسیار با اهمیت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 11
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,246
  • ماه: 4,756
  • سال: 17,495