معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: امید به زندگی مردان آب رفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1329

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: امید به زندگی مردان آب رفت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد نسبت جنسی مردان به زنان سالمند کشور تا سال ۱۳۸۵ بیشتر از ۱۰۰ بوده است و از سال ۱۳۹۰ به بعد به زیر صد رسیده است، همچنین امید به زندگی در مردان کمتر از زنان می باشد و سهم زنان از جمعیت سالمند کشور افزایش یافته است.

دکتر محسن بارونی با اشاره به روز جهانی سالمند و با بیان اینکه براساس پیش بینی مرکز آمار ایران با فرض ثابت بودن نرخ باروری، جمعیت ۶۰ ساله و بیشتر، در سال۱۴۱۰ به حدود ۱۳ میلیون نفر می رسد، گفت: طی سال‌های ۱۳۴۵تا ۱۳۸۵، سهم سالمندان مرد بیشتر از سالمندان  زن بوده است ولی از سال ۱۳۹۰ به بعد سهم سالمندان زن بیشتر از سالمندان مرد شده است و سالمندی الگوی زنانه پیدا کرده است.

بارونی گفت: بر اساس نتایج سرشماری در سال ۱۳۹۵ بیشترین درصد سالمندی مربوط به استان گیلان با ۲۵.۱۳ درصد و کمترین درصد جمعیت ۶۰ ساله و بیشتر مربوط به استان سیستان و بلوچستان با رقم ۸۹.۴ درصد است که سهم استان کرمان نیز ۸۱.۷ درصد بوده که بین ۳۱ استان کشور رتبه بیست و چهارم را دارا است.

وی گفت: براساس آمار سال۱۴۰۰، دانشگاه کرمان دارای  ۲۶.۱۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال است که شهرستان رابر با ۳۷.۱۶ درصد سالمند پیرترین شهرستان و شهرستان کرمان با ۳۸.۱۹ درصد جوانترین شهرستان دانشگاه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: همانطور که در اواخر دهه ۱۳۶۰ و دهه ۱۳۷۰ نیازهای خاص گروه سنی کودک و نوجوان (تغذیه، ایمن سازی، بهداشت و مدرسه) وجه غالب را در برنامه ریزی کلان کشور داشته و در دهه ۱۳۸۰ نیز این جایگاه به نیازهای خاص جوانان (ازدواج، مسکن و شغل) اختصاص یافته است، برنامه ریزی برای دو دهه آینده بهتر است به نیازهای خاص سالمندان و سالخوردگان متمرکز شود.

بارونی گفت: آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد نسبت جنسی مردان به زنان سالمند کشور تا سال ۱۳۸۵ بیشتر از ۱۰۰ بوده است و از سال ۱۳۹۰ به بعد به زیر صد رسیده است، همچنین امید به زندگی در مردان کمتر از زنان می باشد و سهم زنان از جمعیت سالمند کشور افزایش یافته است.

او با بیان اینکه افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار از عواملی هستند که در بروز هرچه بیشتر زنانه شدن سالمندی موثرند ادامه داد: درصد تنهایی زنان سالمند در مقایسه با مردان بیشتر است و این بیشتر بودن، واگذاری بیشتر آنان را به مراکز نگهداری سالمندان در پی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح وضعیت اقتصادی سالمندان گفت: وضعیت اقتصادی زنان نسبت به مردان، میزان دریافتی حقوق بازنشستگی، سپرده‌ها، دارایی و عوایدی که نصیبشان می شود نسبت به مردان در درجه پایین تری قرار دارد.

باورنی در خصوص بیماری‌های سالمندی گفت: بیماری های شایع در میان زنان و مردان مثل پوکی استخوان، به دلیل تفاوت در فیزیولوژی زنان ومردان، در زنان بیشتر دیده می شود که به تبع آن شکستگی‌های استخوانی و انواع معلولیت را به همراه دارد.

وی ادامه داد: شکستگی هایی که به دنبال از دست دادن تعادل و سقوط در خانه و یا در فضای شهری اتفاق می افتد، همچنین بروز بیماری‌های نوپدیدی همچون آلزایمر(دمانس) بر ابعاد مشکلات سالمندان،خانواده‌های دارای سالمند و مراقبان آنان می افزاید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان خاطر نشان کرد: ارائه خدمت شایسته و در خور شان به این عزیزان، تنها با مشارکت کلیه حوزه‌های نظام سلامت و به شیوه منسجم و هماهنگ و با بهره گیری از سایر ظرفیت‌های درون بخشی، برون بخشی و مردمی امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :