۳۴ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کرمان پا به مدرسه گذاشتند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1330

۳۴ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کرمان پا به مدرسه گذاشتند

به‌ دلیل استقرار حاکمیت جدید در افغانستان، موج جدیدی از مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران در مدت چند ماه اخیر رخ داده است.

این در حالی است که در اغلب استان‌های مهاجرپذیر اتباع خارجی، سرانه فضای آموزشی از متوسط کشوری پایین‌تر است، بنابراین افزایش 40 درصدی دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی جدید چالش مهمی برای این استان‌ها ایجاد کرده است.

موضوع چالش‌برانگیزی که فاطمه اشرفی، عضو هیأت مدیره انجمن حامی «حمایت از زنان و کودکان پناهنده»، نگاه کلان‌تری به آن دارد و معتقد است فارغ از اقدامات کوتاه‌مدتی که باید برای ساماندهی امر آموزش کودکان اتباع خارجی در کشور انجام شود، نظام آموزشی کشور نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از جمعیت دانش‌آموزی افزوده شده به علت افزایش مهاجرت‌ها در کشور باشد.

به اعتقاد او، در حال حاضر آموزش و پرورش نه تنها برای آموزش اتباع دچار مشکل است بلکه در فراهم کردن دسترسی به آموزش استاندارد برای دانش‌آموزان ایرانی نیز دچار چالش است. زیرساخت‌های آموزشی برای جمعیت مشخصی فراهم شده و وقتی به فاصله یک سال، سه میلیون به جمعیت کشور افزوده می‌شود که بخشی از آنها جمعیت در سن آموزش هستند و انتظار دارند وارد چرخه آموزشی شوند، طبیعی است با چالش مواجه می‌شود؛ موضوعی که مسئولان استانی نیز به آن اشاره دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این خصوص گفت: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت‌نام دانش‌آموزان تبعه خارجی بدون مجوز، خوشبختانه مشکل خاصی در زمینه تحصیل این دانش‌آموزان وجود ندارد و آمار دانش‌آموزان تبعه خارجی در استان رشد قابل توجهی داشته است.

رضا رضایی با اشاره به کمبود شدید فضای آموزشی در شهر کرمان بویژه روستای شرف‌آباد بر پیگیری احداث مدارسی استاندارد برای دانش‌آموزان تبعه خارجی در استان افزود: بیش از ۳۴ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی و پناهنده در کنار دانش‌آموزان در استان کرمان، شهرستان‌های کرمان، بردسیر، زرند، رفسنجان و سیرجان مشغول به تحصیل هستند و با توجه به طرح شناسایی اتباع، طبق برآوردها ۱۰ هزار نفر به این عدد در سال‌جاری افزوده شده است. در حال حاضر در استان کرمان سرانه فضای آموزشی از متوسط کشور پایین‌تر و شهر کرمان پایین‌تر از استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 168
  • امروز: 186
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,566
  • ماه: 7,965
  • سال: 26,167