به بهانه درگذشت جواد فاریابی، رئیس اداره ثبت‌اسناد و املاک جیرفت که به مردم‌داری و خدمتگزاری در بین مردم شهرت داشت. ثبت است در جریده عالم نام او

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1654

به بهانه درگذشت جواد فاریابی، رئیس اداره ثبت‌اسناد و املاک جیرفت که به مردم‌داری و خدمتگزاری در بین مردم شهرت داشت. ثبت است در جریده عالم نام او
کاغذوطن
فرماندار جیرفت: آن مرحوم حدود ۱۲ سال سابقه ریاست این مسند را داشت و در طول خدمت من حتی یک مورد هم نارضایتی از ایشان گزارش نشده بود
سمیه‌خدیشی – «در شهر جیرفت یک نفر را نمی‌توانی پیدا کنی که از دست او دلخور باشد»، این صحبت دوست و همکار چندساله مرحوم جواد فاریابی است. جواد فاریابی رئیس اداره ثبت و اسناد و املاک جیرفت اواخر هفته گذشته در اثر بیماری درگذشت.
او جز معدود مدیرانی بود که سابقه طولانی‌مدت ابقا در پست خود را داشت حدود ۱۲ سال در این سمت خدمت کرد. جایگاه کاربرد فعل خدمت‌کردن برای فاریابی به‌درستی و به جا استفاده می‌شود، چرا که در صحبت‌های مراجعه‌کنندگان به اداره ثبت‌اسناد و املاک جیرفت و همکاران او این فعل برای او بکار برده می‌شود.
*رییس بدون ادعای ریاست
اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان جیرفت که قدم بگذاری بعد از راهرو اصلی در سمت چپ اتاق رئیس این اداره قرار دارد. اتاقی که به‌واسطه اینکه محل نشستن رئیس اداره باید طبق معمول دیگر ادارات از دکور و شرایط متفاوتی از دیگر بخش‌های اداره متمایز شود. انتظار می‌رود که قبل از ورود به اتاق رئیس اداره، میز مسئول دفتر رئیس باشد و با تعیین وقت قبلی بتوانی او را ببینی و یا اینکه میز و نمای اتاق نمایشی از مقام ریاست و سمت او باشد. درحالی‌که اتاق رئیس اداره ثبت جیرفت با دیگر اتاق‌ها تفاوتی ندارد نه از منشی خصوصی خبری هست و نه دکور و نمایی مجلل‌تر و متفاوت.
چیزی که توجه را جلب می‌کرد میزی در وسط اتاق که در گرداگرد آن ارباب‌رجوع حلقه‌زده و مردی که باوقار و متانت جوابگوی به‌نوبت مراجعه‌کنندگان بود.
*تشییع بر دوش مردم
روز تشییع آن فقید مصادف شده با نیمه شعبان، ابری و بارانی بودن هوا، این روز را خاص و به‌یادماندنی‌تر کرده است. در مورد جواد فاریابی از همکارانش سؤال می‌کنم، فقدان او برایشان سخت است. بغضی که می‌ترکد اجازه حرف‌زدن را نمی‌دهد. خانم جهانی از کارمندان ثبت‌اسناد جیرفت است، او سال‌های زیادی است که با فاریابی همکار است، در رابطه فضایل اخلاقی مرحوم می‌گوید: مردم‌داری او زبانزد همه مردم است، برای ما در این اداره نمی‌توان گفت که رئیس بود و ریاست می‌کرد، او به‌تمام‌معنا پدر اداره بود و مانند یک پدر پشتیبانمان بود و کارهای اداره را حل می‌کرد.
امرالله کریمی، معاون بازنشسته اداره ثبت‌اسناد جیرفت هم‌سال‌های زیادی را در کنار مرحوم کارکرده است. او که در گوشه‌ای ایستاده و همکاران برای عرض تسلیت نزد او هم می‌آیند، می‌گوید: با همه سابقه طولانی کاری که با مرحوم دارم حتی کوچک‌ترین خاطره بدی در ذهن من ندارد.
کریمی ادامه می‌دهد: سوگند می‌خورم که جواد فاریابی در موقعیتی که قرار داشت، پیشنهادهای زیاد و بزرگی به او می‌شد و می‌توانست برای خود ملک و املاک زیادی جمع کند؛ اما او فقط به خدمت به مردم، بدون ادعا و چشم داشت فکر می‌کرد.
*خدمتگزاری بدون چشم داشت
در بین تشیع کنندگان تنها همکاران و اقوام مرحوم فاریابی را نمی‌بینی، افراد زیادی تحت‌تأثیر منش و اخلاق کاری او به مراسم تشییع آمده‌اند. یکی از حاضران می‌گوید: به‌واسطه کار اداری چند باری به اداره ثبت رفتم و کارم به دلیل نبود یکی از کارکنان به درازا کشید، اما رئیس اداره وقتی دید که به دلیل کوتاهی یکی از همکارانش کارم طول کشیده است خود شخصاً از من عذرخواهی کرد و کارم را انجام داد. این موضوع برای همیشه در ذهن من مانده است، مردم‌داری و نجابت این مرد برای من مثال‌زدنی است و دوست داشتم که برای تشییع خودم را برسانم.
کردستانی از دیگر همکاران قدیمی فاریابی است. او فوت فاریابی را ناباورانه می‌خواند و می‌گوید: هر جایی که برای کارشناسی می‌رفت با روی خوب و خوش‌برخورد می‌کرد و این صفت ایشان زبانزد بود.
همکار سابق مرحوم ادامه می‌دهد: علی‌رغم اینکه می‌توانست املاک و زمین‌های زیادی برای خودش فراهم کند؛ اما تنها دارایی او ملک شخصی‌اش است.
او که حزن و اندوه در صدایش مشخص است، ادامه داد: مانند دیگر رؤسا دنبال این نبود درب اتاقش را به روی ارباب‌رجوع ببندد یا مردم را به معاونان و سایر کارمندانش ارجاع دهد. درحالی‌که بعد از بازنشستگی معاونش حجم کارهای او بیشتر شده بود؛ اما این روحیه را نداشت که برود اعتراض کند و اداره کل را تحت‌فشار بگذارد تا معاونی برایش معرفی کنند و کارها را یک‌تنه انجام می‌داد.
*صبر و گذشت در کار
کردستانی که خود نیز سابقه مقام ریاست اداره ثبت‌اسناد جیرفت را دارد به ذکر خاطره‌ای از مرحوم پرداخت که روزی ارباب‌رجوعی که از برخورد یکی از کارکنان ثبت‌اسناد دلخور و ناراحت بود با عصبانیت به داخل اتاقش آمد و رفتار مناسبی را با مرحوم نداشت، به‌طوری‌که رفتار او اعتراض ما هم به دنبال داشت، اما آن مرحوم روانشاد بدون اینکه رفتاری در مقابل رفتار دور از ادب ارباب‌رجوع که حتی وسایل روی میز او را هم به پایین انداخته بود، نشان دهد، از آن فرد به دلیل رفتار نامناسب احتمالی کارکنان اداره معذرت‌خواهی کرد، درحالی‌که حتی جا داشت که از رفتار بی‌ادبانه آن فرد شکایت کند؛ اما کاملاً نجابت به خرج داد و گذشت کرد.
*جیرفت در فقدان مدیر پاکدست
فرماندار جیرفت که اشاره می‌کند که یکی از مدیران پاک‌دست خود را در شهرستان ازدست‌داده است در گفتگو با کاغذ وطن می‌گوید: در ۲ سالی که من به‌عنوان فرماندار انجام‌وظیفه می‌کنم حتی یک گزارش از نارضایتی مردم از اداره ثبت‌اسناد و شخص مرحوم به فرمانداری نرسید.
احمد بلندنظر با تسلیت درگذشت جواد فاریابی به خانواده ایشان، بیان کرد: او مدیری متدین صبور و بااخلاق بود و علی‌رغم اینکه کار او رافت خاصی داشت هیچ‌وقت از مسیر قانون خارج نشد، قویاً اعتقاد دارم به دلیل تمام کارهای خوبی که این مرد در این دنیا انجام داده است، خداوند او را با آغوش باز می‌پذیرد.
بلندنظر فقدان رئیس اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان جیرفت را برای خودش سنگین و دردناک ذکر کرد و گفت: از حدود سال ۸۹ به سمت رئیس اداره ثبت‌اسناد جیرفت انتخاب شد او را می‌شناسم و از همان زمان علاوه بر خودم به دلیل ارتباطی که داشتم، حدود چهار یا پنج فرمانداری که در زمان تصدی او با ایشان کار کردند همه فرمانداران از جواد فاریابی به‌عنوان آدم بی‌نظیر و کارراه‌اندازی نام می‌برند.
بلندنظر اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال در جیرفت تصدی ریاست اداره ثبت‌اسناد جیرفت را به عهده داشت؛ اما برخلاف برخی از افراد که وقتی سمتی می‌گیرند اول میز و دکوراسیون اتاق را نو می‌کنند او اصلاً به دنبال این چیزها نبود و در محضر مردم و خدا محبوب بود.

جیرفت یکی از چهره‌های مردمی خود را از دست داد. کسی که به مردم‌داری در بین شهروندان این شهر نام‌آور بود و صفت خدمتگزار بودن را در عمل نشان داد. جواد فاریابی این صفت را به‌واسطه تبلیغات و پروپاگاندا به دست نیاورد. رد او را در صحبت‌های مردم که دنبال کنیم ویژگی مردم‌دار بود و خدمت بدون ادعا را از همه می‌شنویم.
جواد فاریابی حدود ۱۲ سال سابقه خدمت در سمت ریاست اداره ثبت و اسناد و املاک شهرستان جیرفت را دارد، قبل از این هم ریاست همین اداره را در کهنوج و کرمان داشته است. او در آخرین روزهای هفته اول اسفند امسال در اثر بیماری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 125
  • امروز: 21
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,401
  • ماه: 7,800
  • سال: 26,002