نابینایان کمتر به چشم می‌آیند. مدیرکل بهزیستی استان کرمان: نابینایان مطالبات به حقی دارند، اما بهزیستی قادر به انجام تمام این مطالبات نیست

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1338

نابینایان کمتر به چشم می‌آیند. مدیرکل بهزیستی استان کرمان: نابینایان مطالبات به حقی دارند، اما بهزیستی قادر به انجام تمام این مطالبات نیست

گزارش / نسیم

مشکلات نابینایان استان کرمان کم نیست و در میان همه مطالبات آنها می‌توان به  در نظر گرفتن مناسب‌سازی معابر، نبود شغل و درآمد کافی به عنوان مهمترین مشکلات آنها اشاره کرد.

۲۳ مهرماه برابر ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید است، همه ساله به بهانه این روز برای نابینایان جشن گرفته می‌شود، برای افرادی است که با وجود دشواری‌های بسیار توانسته‌اند ظرفیت‌های جسمانی و روانی خویش را در زمینه‌های شغلی و اجتماعی به منصه ظهور برسانند.

روزی که هر ساله در تقویم تکرار می‌شود تا فرصت باشد تا با چالش‌های این قشر بیش از پیش آشنا شویم؛ مشکلاتی چون عدم مناسب‌سازی و امنیت در تردد افراد دارای معلولیت که یکی از بزرگ‌ترین موانعی است که بر سر راه نابینایان وجود دارد و به نظر می‌رسد مانند یک گره کور به این آسانی‌ها باز نمی‌شود.

در لابه‌لای تمامی مشکلات و رنج‌های زندگی، نبود اشتغال یکی دیگر از مشکلات این قشر است؛ مشکلی که در این میان این قشر بسیار زیاد است، البته خود این افراد معتقد هستند که مشکلات فراروی آنها، لزوما ناشی از شرایط جسمی آنها نیست و در اکثر موارد این طرز تلقی غلط جامعه و سیاست‌گذار است که این افراد را از صحنه کار و فعالیت دور نگه می‌دارد. یکی از روشندلان کرمانی با بیان اینکه مددکاران مسائل ما نابینایان را درک نمی‌کنند، گفت: مستمری نابینایان بسیار ناچیز است؛ بهزیستی باید برای اشتغال نابینایان پیگیر باشد و متاسفانه عدم اشتغال و نداشتن درآمد، نابینایان را رنج می‌دهد. یکی دیگر از نابینایان کرمانی با بیان اینکه مستمری ما قطع شده، افزود: به ما می‌گویند که شما بیمه خانواده هستید، و این در شرایطی است که خانواده خودش مشکل دارد و نمی‌تواند هیچ کمکی به ما کند.

او با بیان اینکه مناسب‌سازی شهر انجام نشده است، ادامه داد: خط نابینایان در شهر خیلی ناقص است و ما اصلاً امکان حضور در معابر شهری را نداریم؛ وقتی در پیاده‌رو در حال راه رفتن هستیم یک دفعه با تیر برق یا هر چیز دیگری برخورد می‌کنیم. یکی از نابینایان کرمانی با بیان اینکه هشت سال است که با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد لیسانس گرفتم، گفت: نابینا هستم و به همین دلیل شغلی به من نمی‌دهند و ادارات می‌گویند، نیرو لازم نداریم.

بهزیستی قادر به انجام تمام مطالبات نابینایان نیست

علیرضا وحیدزاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه نابینایان مطالبات به حقی دارند، اما بهزیستی قادر به انجام تمام این مطالبات نیست، اظهار داشت: ارتباط موثر بین مددجو و مددکار می‌تواند در حل مشکلات مددجویان بسیار اثرگذار باشد، البته مددجو باید نیازهای خود را در یک فرصت تعاملی با مددکار در میان بگذارد و به مددکار خود ایمان داشته باشد.

او با اشاره به اینکه بهزیستی مسئولیت ایجاد شغل برای جامعه هدف را ندارد، گفت: 3 درصد اشتغالی که در دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌شود به مددجویان بهزیستی اختصاص دارد که ما هم پیگیر آن هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه قبلا در ادارات شغل تلفنچی برای توان‌یابان وجود داشت که متاسفانه الان چنین شغلی وجود ندارد، افزود: دستگاه‌ها ملزم به انجام قانون اشتغال مددجویان بهزیستی و اختصاص سه درصد اشتغال خود به توانیابان هستند.

او با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی برای اشتغال مددجویان خود برنامه دارد، اما سایر دستگاه‌ها همکاری ندارند، بیان کرد: تسهیلاتی نیز برای اشتغال‌زایی و همچنین برای تامین امکانات مددجویان وتوانخواهان در نظر گرفته شده که با هماهنگی مددکاران در اختیار افراد گذاشته می‌شود.

وحیدزاده با اشاره به اقدامات انجام شده در ارتباط با مناسب‌سازی شهرها، گفت: در این راستا یک شورا در استان وجود دارد که ریاست آن به عهده استاندار کرمان است.

او با بیان اینکه چند شهر به‌عنوان پایلوت مناسب‌سازی شهرها انتخاب شدند و کار در آنها در حال انجام است، ادامه داد: به هر حال مناسب‌سازی شهر هزینه دارد که امیدوار هستیم دستگاه‌های استان به‌ویژه شهرداری در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه در استخدام افراد از الگوی استخدامی دولتی استفاده می‌کنیم، گفت: ما نیز مانند سایر ادارات دولتی نمی‌توانیم هر نیرویی را و بیش از نیاز دستگاه، نیروی انسانی به‌کار بگیریم و حتماً باید مطابق قانون استخدامی عمل کنیم.

او با بیان اینکه تامین مسکن جامعه هدف بهزیستی در دستور کار است و نابینایان هم مانند سایر توانیابان می‌توانند از خدمات بهزیستی در حوزه‌های مختلف استفاده کنند، ادامه داد: سالانه تعدادی مسکن با تسهیلات در نظر گرفته شده برای مددجویان بهزیستی ساخته می‌شود و حتماً پیگیر هستیم.

بیش از 7000 نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی استان کرمان قرار دارد

کارشناس اداره کل بهزیستی استان کرمان نیز با بیان اینکه روز ۲۳ مهر روز عصای سفید نامگذاری شده، اظهار داشت: این روز، فرصتی است برای تبلور قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و حفظ شان و منزلت اجتماعی این عزیزان؛ این روز نشانگر این است که جامعه باید توانمندی‌ها و قدرت فکری و ذهنی این عزیزان را باور داشته باشد و کمک کند تا زمینه برای توانمندسازی و تحقق فرصت‌‌های برابر برای این عزیزان فراهم شود.

او با بیان اینکه در سطح استان کرمان ۷هزار و ۳۱ نفر، افراد تحت پوشش بهزیستی هستند که اختلال بینایی دارند و از این تعداد ۹۰۹نفر آنها نابینای مطلق بوده و بقیه در سطوح مختلف اختلال بینایی شامل خفیف، متوسط و شدید قرار دارند افزود: البته ممکن است برخی افراد دیگر با اختلال بینایی نیز وجود داشته باشند که تحت پوشش ما نباشند.

خضری‌مقدم با اشاره به اینکه همیشه این تصور وجود داشته که صرفاً سازمان‌های خاصی چون بهزیستی یا آموزش و پرورش استثنایی باید خدماتی را به این افراد ارائه کنند، گفت: باید این نکته را گوشزد کرد که این فرهنگ‌سازی باید ایجاد شود که همه سازمان‌ها، نهادها و موسسات در قبال روشندلان مسئول هستند و باید وظایف و خدمات خود را ارائه کنند تا روشندلان ما بتوانند مانند سایر افراد جامعه از خدمات یکسان و برابر استفاده کنند.

او با بیان اینکه روشندلان در زمینه‌های مختلف دچار مشکلاتی هستند، ادامه داد: در بحث مناسب‌سازی و تحرک و تردد برای معلولان بهزیستی اقداماتی را انجام داده که نمونه آن را می‌توان در خیابان شریعتی کرمان مشاهده کرد اما وجود پیاده‌روهای کم‌عرض و سد معبر مغازه‌ها با وسایل اضافی که در پیاده‌روها گذاشته می‌شود، تردد نابینایان را دچار مشکل می‌کند.

کارشناس اداره کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه گاهی حتی مشاهده می‌شود که برخی از دکه‌های روزنامه در جای مناسبی قرار داده نشده و این مسئله تردد نابینایان را مختل می‌کند، گفت: پارک خودروها در جای نامناسب و در مسیری که برای تردد نابینایان مناسب سازی شده نیز برای نابینایان مشکل‌ساز می‌شود.

او با بیان اینکه در کنار همه اقداماتی که برای نابینایان انجام شده درخواست داریم که خود مردم هم این موارد را رعایت کنند، افزود: این تصور که فقط بهزیستی باید پاسخگوی همه مشکلات نابینایان و سایر گروه معلولان باشد اشتباه بوده و امکان پذیر نیست.

خضری مقدم با اشاره به توزیع وسایل کمک توانبخشی به نابینایان مانند عینک، عصای سفید، ساعت گویا، لمسی و بریل، کاغذ تحریر بریل، انواع ذره بین‌ها و درشت نمای الکترونیکی و غیره، گفت: بهزیستی خدمات دیگری مانند ضبط کتب دانش‌آموزان و دانشجویان را نیز به نابینایان ارائه می‌کند.

کارشناس اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: ارائه کمک هزینه تحصیلی و دانشجویی به نابینایان، قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تکمیلی، ارائه کمک‌های موردی و کمک هزینه درمانی از دیگر خدمات ارائه شده به این عزیزان است.

او با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال هم اقداماتی برای این عزیزان انجام می‌شود، گفت: همیشه در حوزه اشتغال نابینایان مشکلاتی وجود دارد و حتی در خیلی از مواقع مشاهده می‌شود که قانون ۳ درصد اشتغال هم به صورت ناقص اجرا می‌شود.

خضری مقدم بیان کرد: درخواست داریم که همه کارخانجات، سازمان‌ها، نهادها، موسسات و غیره دست به دست هم داده و کمک کنند تا بتوان برای اشتغال این قشر از جامعه اقدامی انجام داده و در این حوزه همه باید کمک کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 172
  • امروز: 194
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,574
  • ماه: 7,973
  • سال: 26,175