حضوری شدن مدارس و بازار گران لوازم‌التحریر. سنگینی گرانی نوشت‌افزار روی دوش خانوار

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1331

حضوری شدن مدارس و بازار گران لوازم‌التحریر. سنگینی گرانی نوشت‌افزار روی دوش خانوار

گزارش / کاغذ وطن

 نوشت‌افزار به علاوه کیف مدرسه؛ همین دو قلم حداقل ۳۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. این کف بازار لوازم التحریر در ارزان‌ترین قیمت ممکن است، خرید اجناسی که دوام یک ساله داشته باشند و قدری به جیب متوسط جامعه نزدیک‌تر باشد قیمت را تا یک میلیون تومان بالا می‌برد. این قیمت برای هزینه خرید یک کیف ۳۰۰هزار تومانی، ۲ دفتر ۵۰، یک ۱۰۰برگ و یک ۲۰۰ برگ و دفتر نقاشی و اقلام داخل یک جامدادی ۹۰ هزار تومانی است. 

بیشترین افزایش قیمت امسال نوشت‌افزار مدرسه برای دفترچه است. شاید حداقل ۵۰ درصد گران‌تر شده. پارسال یک دفتر ۵۰ برگ ۹ هزار تومان بود، امسال همان دفتر بیش از ۱۷ هزار تومان. یک فروشنده در خیابان ابوذر مدعی است قیمت کاغذ ۲۰تا ۵۰ درصد بالا رفته اما الباقی افزایش قیمت دست دلالان بوده است: « تولید دفتر دست آقازاده‌های دولتی و دلالان است که هر چه آن‌ها بگویند ما مجبور به اطاعت هستیم.»

قیمت لوازم التحریر ۱.۵ برابر شده اما فروش نسبت به پارسال افزایش یافته؛ این را  نه این فروشنده بلکه فروشنده اول خیابان شهید بهشتی که به مرکز توزیع دفاتر تعاونی مشهور است هم تایید می‌کند. او به «کاغذ وطن» می‌گوید:«۲ الی ۳ سال گذشته چندان فروشی نداشتیم. به واسطه کرونا مدارس مجازی بود و کسی چندان خریدی نداشت، اما امسال به خاطر حضوری شدن مدارس مردم مجبور به خرید هستند و فروش نسبت به پارسال افزایش زیادی داشته است.»

با وجود این گرانی و افزایش قیمت یک دفتر تا سقف ۳۰۰هزار تومان اما آن فروشنده مدعی است تنوع قیمتی نسبت به گذشته بالاتر رفته: «در سال‌های قبل ما باید لوازم التحریر از چین وارد می‌کردیم که کار سختی بود، اما الان تمام تولیدات داخلی هستند و لوازم‌التحریر با همه رنج قیمت در دسترس مردم است تا مردم در تمام قشر بتوانند خرید کنند. برای مثال دفتر که از ملزومات است از ۵هزار و ۵۰۰ در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا هر قیمتی که بخواهند.»

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار «کاغذ وطن»، قیمت خودکار از هزار‌ و۸۰۰ تومان تا ۴۵ هزار تومان، قیمت دفتر ۵۰ برگ از ۵هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۸ هزار تومان، قیمت دفتر ۱۰۰ برگ از ۸هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶۵هزار تومان، قیمت دفتر ۲۰۰ برگ از ۲۲هزار تومان تا ۱۹۰ هزار تومان، قیمت مداد از ۲هزار تومان تا ۲۲هزار تومان، قیمت مداد رنگی از ۱۷هزار تومان تا ۱۹۰ هزار تومان و قیمت ماژیک از ۱۲هزار تومان تا ۶۵ هزار تومان است. 

۵۰۰هزار تومان فقط برای دفتر و خودکار

کف قیمت برای خرید یک کوله ۱۸۰ هزار تومان و لوازم‌التحریر۱۷۰هزار تومان است که مجموع ۳۵۰ هزار تومان می‌شود. اما متوسط هزینه لوازم‌التحریر برای خانواده‌ها ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان است که اگر هزینه کیف هم به آن اضافه شود، این قیمت به نزدیک یک تا یک و نیم میلیون تومان می‌رسد. 

مادر یکی از دانش‌آموزانی که به لوازم‌التحریر مراجعه کرده بود گفت: حداقل خرید ما برای لوازم‌التحریر ۵۰۰ هزار تومان بدون خرید کیف بوده. هر فرزندی  از خانواده‌اش انتظار بهترین لوازم‌التحریر را دارد که با وجود شرایط اقتصادی و بقیه هزینه‌های مدرسه پدر و مادر مجبورند مناسب‌ترین قیمت را در نظر بگیرند.

بررسی‌های میدانی حاکی از این امر است که اکثر والدین برای خرید نوشت‌افزار فرزند خود کف قیمتی ۵۰۰ هزار تومان را خرج کرده‌اند. چنان‌چه برخی از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی نیز با انعقاد قراردادی با فروشگاه‌‌های عرضه نوشت‌افزار بسته حمایتی ۵۰۰هزار تومانی را برای هر کارگر خود در نظر گرفتند. در همین رابطه فروشنده یکی از فروشگاه‌‌های شهر کرمان به «کاغذ وطن» می‌گوید: «طی محاسباتی که من با یک کارفرما انجام دادم، حداقل قیمت لوازم‌التحریر ۳۸۰هزار  تومان بود که این بنگاه اقتصادی توافق کرد که برای هر کارگر سقف ۵۰۰ هزار تومان را در نظر بگیرد تا نیروهای تحت پوشش را در روزهای ابتدای مهرماه حمایت کند.» 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 215
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,199
  • ماه: 5,920
  • سال: 22,063