برگزاری رویداد ملی فناورانه سوسک سرخرطومی حنایی خرما در مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی جنوب کرمان . موضوع سوسک سرخرطومی اولویت اول استان باشد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1610

برگزاری رویداد ملی فناورانه سوسک سرخرطومی حنایی خرما در مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی جنوب کرمان . موضوع سوسک سرخرطومی اولویت اول استان باشد
گزارش کاغذوطن
سوسک سرخرطومی حنایی خرما آفتی است که وارد نخلستان‌های جنوب کرمان شده است. این آفت تهدیدی جدی برای نخل‌های این منطقه محسوب می‌شود. موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند وقتی به جایگاه خرما در زندگی مردم این منطقه توجه شود، زیرا خرما علاوه بر اینکه ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد، نقش اساسی در اقتصاد و درآمد خانوارهای جنوب کرمان نیز ایفا می‌کند.
مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی جنوب کرمان به عنوان یکی از متولیان بخش کشاورزی که در حوزه علمی باید همراه کشاورزان باشد با هدف رسیدن به نتایج کاربردی فراخوانی با عنوان رویداد فناورانه سوسک سرخرطومی حنایی خرما راه انداخت که ایده پردازان این بخش با موضوع چالش‌های بخش مبارزه با این آفت پژوهش های خود را به این رویداد معرفی کنند.
در طی بازه زمانی تعیین شده پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه ایده‌های خود را با موضوع سوسک سرخرطومی حنایی خرما به این مرکز ارسال کردند.آنطور که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد: از سراسر کشور ۷۷ نفر در این فراخوان شرکت کردند و بعد از بررسی‌های لازم بیست و یک نفر از کسانی که تحقیقات خود را به این رویداد ارسال کردند انتخاب شدند و کمیته علمی با پردازش انجام گرفته ایده ها یی که از جنبه علمی بیشتری برخوردار بودند پرداخت و نهایتا ۱۶ تا از این ایده ها به دبیرخانه راه یافتند.
پیمان نامور با عنوان اینکه ایده‌های مطرح شده در ۱۱ موضوع مختلف مورد بررسی قرار گرفت و شانزده ایده‌ای که انتخاب شدند در کمیته راهبردی ۸ مورد از بین آنها که بالای ۵۰ درصد نمره را از داوران اکتساب کردند به مرحله نهایی راه یافتند.
اهمیت رویداد ملی فناوری سوسک حنایی خرما حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی را به دنبال داشت.
دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر نعیمی رئیس موسسه گیاهپزشکی کشور، دکتر شاهرخی معاون پژوهش و فناوری موسسه گیاهپزشکی موسسه، دکتر جهانشاهی رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی به همراه مسئولان استانی و محلی از مهمان ویژه این مراسم بودند.

دکتر سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با توجه به اهمیت مبارزه به هنگام با آفات عنوان کرد: بایستی در مقابله با این آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما خیلی زودتر ورود می‌کردیم.
پنجاه درصد نخیلات آلوده‌اند
مجتبی نکویی سطح زیر کشت خرما در کشور را ۳۱هزار هکتار بیان کرد و افزود: این حجم کشت علاوه بر اینکه ظرفیت صادراتی دارد نیازهای معیشتی و زندگی باغداران را تامین می‌کند و آفتی ورود کرده که۵۰ درصد از نخیلات را آلوده کرده است و نگرانی ما آلوده شدن مابقی ۳۱ هزار هکتار است.
نکویی با بیان اینکه در یک سال اخیر به اندازه پنج سال گذشته در این زمینه فعالیت شده است، گفت: در پنج سال گذشته ۲۰ درصد نخیلات آلوده را شناسایی کرده بودند، و امروز نسبت به کاری که۵ سال گذشته انجام شده پنج تا ۶ برابر کار جلو افتاده است.
بسیج عمومی برای مبارزه با آفت
معاون وزیر ادامه داد: قدم اول شناسایی وقدم دوم تدوین دستورالعمل‌هایی برای حرکت سریع است که در این راستا موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات گیاهپزشکی به دستورالعمل های کاربردی خوبی برای کشاورزان دست پیدا کردند، اما باید در زمان‌بندی کوتاهتری انجام گیرد و نیاز به بسیج عمومی برای مقابله با این آفت است.
دکتر نکویی اظهار کرد: مشابه این مورد را برای محصول لیمو ترش داشتیم که عامل بیماری جاروی جادوگر از سیستان وارد شد و ۵۰ درصد لیموترش کشور را آلوده کرده بود، اما با فعالیت علمی توانستیم رقمی از این درخت را تولید کنیم که مقاوم به جاروی جادوگر بود.
او با اشاره به اینکه همانطور که نگرانی باغداران را از جاروی جادوگر رفع کردیم باید در این مورد هم عمل کنیم، افزود: به عنوان معاون وزیر از همه ظرفیت های موجود بالاخص در حوزه ترویج را بسیج می‌کنیم، تا هم از بعد علمی آخرین دستاوردها را ارائه کند و هم از بعد ترویجی اطلاعات به کشاورزان منتقل شود تا مقابله با این آفت را به نقطه مثبتی برسانیم و در بازه زمانی کوتاه‌تری مبارزه با این افت را به نقطه مثبتی برسانیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران در رویداد ملی فناورانه سوسک سرخرطومی حنایی خرما در اهمیت تولید کشاورزی جنوب کرمان گفت: چهار درصد تولید کشور مربوط به این منطقه است و این مقدار یعنی چهار و نیم میلیون تن تولید در بخش کشاورزی رقم قابل توجهی است.

دانش بنیان شدن سهم تولید جنوب را افزایش می دهد

دکتر سید مجتبی خیام نکویی با بیان اینکه ظرفیت قابل توجه دانش بنیان شدن حوزه کشاورزی در این منطقه یکی از دلایل حضور من در این رویداد است عنوان کرد: با دانش بنیان شدن می توان سهم تولید منطقه را به پنج و نیم میلیون تن افزایش داد.
او افزود: مقایسه میانگین تولید محصولات با تولید بالاترین میزان نشان از خلا در این بخش است که با رجوع به کشاورز خبره میتوان دید که تفاوت ناشی در نوع دانش است که باعث اختلاف زیاد بین میانگین منطقه با بالاترین عملکرد شده است.
خیام نکویی افزود: حداقل چهل تا پنجاه درصد افزایش ظرفیت بهره‌برداری در حوزه باغی وجود دارد که این مقدار
رقم قابل توجهی است و نشان میدهد ظرفیت برای ارتقا بهره وری در جنوب کرمان خیلی بالاست و این یکی از دلایل حضور من در این رویداد است.
تلاش جنوب کرمان در اجرای الگوی کشت
او با بیان اینکه کار بزرگی در کشور شروع شد و آن ورودبه الگوی کشت بود، افزود: تدوین و بروزرسانی الگوی کشت برای سی و یک استان از جمله این منطقه انجام شد اهتمام این منطقه برای اجرای الگوی کشت در جنوب کرمان بیشتر بود که این یکی دیگر از دلایل حضور من است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران بیان نمود: برخی محصولات ما استراتژیک و راهبردی هستند مانند
خرما که یک روزی رتبه اول را داشته و بعد از جنگ این رتبه تنزل پیدا کرد. اما هنوز یک محصول راهبردی است چون ارتزاق قشر قابل توجه ای از مردم از این محصول است و مورد دیگر اینکه تنوع محصولات فرآوری از خرما زیاد است و ارزش افزوده بالایی دارد اما متاسفانه در خرما خام فروشی داریم.
خیام نکویی گفت: روش حل چالش با گذشته متفاوت است امروز یک رویدادی به نام فناورانه در حال برگزاری است که به همت سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و پارک و علم و فناوری ایران تهیه و تدوین شده است و برای حل این چالش از همه ظرفیت‌های کشور در حال استفاده هستیم و این مهم ارزش داشت که در این جمع حضور پیدا کنیم.
این مقام مسئول در صحبت های خود گفت: کشاورزی را میخواهیم دانش بنیان کنیم و برای انجام این مورد باید هر فعالیتی در این بخش مبتنی بر دستاوردهای روز انجام گیرد و باید میزان و نفوذ دانش را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.
در حفظ منابع آبی و خاک خوب عمل نکردیم
خیام نکویی اظهار کرد: برای ارتقا بهره‌وری و حفظ منابع آب و خاک تاکنون هم خوب عمل نکردیم و میزان فرسایش حدود شانزده تن در سال است که رقم خوبی برای ما نیست و حفظ ذخایر ژنتیکی از وظایف و اولویت‌های بخش کشاورزی است.
او توضیح داد: امروز با سرخرطومی حنایی خرما مواجه هستیم، مانند سال ۷۶ که بیماری جاروی جادوگر خسارت بیش از پنجاه درصد به لیمو ترش ما زد و در سال ۸۴که رتبه ما در دنیا چهارم بود و بعد از خسارت ظرفیت تولید پنجاه درصد از بین رفت و علاوه بر اینکه به زندگی و معیشت مردم لطمه زد به تولید هم ضربه وارد کرد و حالا با افتخار رقم مقاوم به این بیماری را معرفی و گسترش دادیم.

سوسک سرخرطومی حنایی خرما اولویت اول قرار گیرد
رییس سازمان تحقیقات کشاورزی ایران ادامه داد: ما نمی توانیم به کشاورز و باغدار بگوییم که ۱۰ سال صبر کن تا فکر کنیم و راه حلی ارائه دهیم، با دستورالعمل های کوتاه مدت و میان و بلند مدت باید پیش رفت.
او از متولیان بخش کشاورزی جنوب کرمان خواست، که هرماه یک گزارش از روند پیشرفت مبارزه با این آفت را ارائه دهند.
نکویی افزود: مهمترین عامل در موفقیت مبارزه با این افت یک چیزی است و آن هم ترویج است باید دانش به روز به صاحبان نخل ها منتقل شوند در هر کاری که مردم خودشان پای کار باشند و مشارکت داشته باشند موفق هستیم و این با تلاش حوزه ترویج انجام میگیرد و این مسئله باید در اولویت مسئولان استان و منطقه قرار بگیرد و وضعیت رصد و پایش شود، در این صورت است که میتوان به موقع و مناسب اقدام انجام گیرد.

تقویت ایستگاههای قرنطینه‌
رییس سازمان تحقیقات کشاورزی ایران افزود: یک سری حمایت های مادی در این راستای رویداد ملی فناورانه دیده شده است و حمایت دیگر معرفی ایده‌های برتر به صندوق نوآوری و شکوفایی است.و همراهی تا مرحله ثبت اختراع انجام می‌گیرد. تقویت ایستگاه‌های قرنطینه‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.
برای مبارزه به طور جدی باید ایستگاه‌های قرنطینه‌ای خیلی جدی پای کار بیاید و از رد و بدل شدن پاجوش‌های آلوده جلوگیری به عمل آمده و امحا شوند.
افتتاح بخش منابع طبیعی در مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب کرمان

در حاشیه این رویداد ملی بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب کرمان افتتاح شد که در این مراسم توجه اصلی بخش منابع طبیعی این مرکز حفظ اکوسیستم جازموریان عنوان شد.
رییس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی جنوب‌کرمان گفت: توجه اصلی این بخش به اکوسیستم جازموریان است که باید برای حفظ این اکوسیستم تلاش ویژه داشته باشیم چرا که میزان تولیدات جنوب کرمان به این مهم وابسته است.
دکتر احمد آیین با عنوان اینکه محوریت این بخش برای حفظ اکوسیستم جازموریان است افزود: با هدف حفظ اکوسیستم جازموریان در مرحله اول جمع آوری اطلاعات از مراکز ذیربط انجام می‌گیرد و حداکثر طی مدت دو ماه آینده نتیجه را به ریاست سازمان تحقیقات کشاورزی کشور ارایه می‌دهیم. او در ادامه گفت: بخش منابع طبیعی این مرکز با نگاه ویژه به موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری و با هدف استفاده از ظرفیت سیلاب‌ها فعالیت کند.
جهادی برای آفت خرما
رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی جنوب کرمان در رویداد ملی فناورانه سوسک سرخرطومی خرما حنایی ضمن خیرمقدم به مهمانان و حاضران این مراسم گفت: حدود یک سال پیش که قرار شد کار جهادی برای مبارزه با این آفت انجام بگیرد، فعالیت‌های متعددی برنامه ریزی و در اولویت قرار گرفت که بخشی از این کار جهادی برگزاری این رویداد است.
دکتر احمد آیین گفت: برای اهداف این رویداد و مبارزه با این آفت نیاز است دغدغه‌مندان و سرمایه‌گذاران با ما همراه شوند و کمک کنند و در این راستا ایده بدهند یا ایده پردازان را حمایت کنند.
دکتر آیین ادامه داد: خرما متحمل‌ترین درختی است که می‌تواند در جنوب کرمان توسعه یابد و در این زمان که ما در منطقه با تغییر اقلیم روبرو هستیم، با نگاه به آینده‌نگری باید برای توسعه خرما فکری کنیم و برای حفظ جایگاه ایران و رتبه خرما در جهان نیاز هست که فکری کرد.
رییس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه برگزار کنندگان این رویداد ملی فناورانه سوسک سرخرطومی حنایی خرما را طیف وسیعی تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در برگزاری این رویداد پانزده دستگاه پای کار آمده‌اند و بخش تاثیر گذار این رویداد اطلاع رسانی وسیع این رویداد بود. در همین راستا از سیاست گذاران و اندیشمندان کشاورزی استفاده شد، در کمیته‌های مختلف ایده‌ها بررسی و داوری شدند و همت و تلاش فراوان به این رویداد راه پیدا کردند.

قرار گرفتن تحقیقات در کنار اجرا
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌کرمان در سخنان خود در رویداد ملی سوسک سرخرطومی حنایی با عنوان اینکه
مجموعه جهاد کشاورزی در خدمت به جامعه کشاورزی بسیار موفق بوده است بیان‌کرد: وقتی تحقیقات و آموزش در کنار بخش اجرا قرار میگیرد، اثربخش واقع می‌شود.
احمد احمدپور عنوان کرد: تولید علم در دانشگاه زمانی ارزشمند است که به دست کشاورز برسد و این اتفاق خوش یمن در جنوب کرمان اتفاق افتاده است.
او با اشاره به اینکه سوسک سرخرطومی که تاریخچه ورود ان به کشور به سال ۶۹ برمی گردد، سال ۸۳ به جنوب کرمان رسید و جمع شدن همه در این رویداد نشان از ارتباط و هماهنگی در همه ابعاد در حوزه کشاورزی خبر میدهد.
احمدپور افزود: اگر هماهنگی بین بسیج مهندسان و نظام مهندسی، مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی نبود و همه مولفه‌ها در کنار هم قرار نمی‌گرفت و امکان اینکه با این ظرفیت محدود کارهای بزرگی انجام بگیرد وجود نداشت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: نگاه در سازمان جهاد کشاورزی مبتنی به پژوهش و اجرا است و از منابع و ظرفیت ها به صورت حداکثری استفاده شد تا دانش بدست آمده در کمترین زمان به پای اجرا رسید.
او توضیح داد: در جنوب کرمان برای اولین بار در منطقه دو برابر میانگین سالهای قبل عملکرد داشتیم این در حالی بود که کیفیت هم افزایش داشت و سلامت محصول هم در نظر گرفته شد و البته دست یافتن به این عملکرد وقتی عملی شد که برنامه‌ها و هماهنگی‌ها به صورت علمی در کنار هم قرار گرفت و نتیجه آن شد که در جنوب کرمان با بافت خاک ضعیف و خشکسالی و تغییر اقلیم تولید دو برابری بدست آمد.
او از دیگر موفقیت‌هایی که در سایه هماهنگیهای موثر بین جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات بوجود آمد به سرشاخه کاری گردو اشاره کرد و گفت: در سال قبل برنامه سرشاخه کاری ما با استقبال مردم مواجه شد و این اثر بخشی با هماهنگی در حوزه ترویج کشاورزی بدست آمد که فاصله ها شکسته شد منجر به این شد که خود مرکز تحقیقات به عنوان اولین تولیدکننده نهال سالم ورود کند.
او در پایان از اینکه در طی یک سال بخش تحقیقات علوم دامی و منابع طبیعی را به مرکز تحقیقات کشاورزی اضافه شد قدردانی کرد.
در پایان مراسم از سه ایده برتر رویداد ملی فناورانه مربوط به مهار آفت سوسک سرخرطومی معرفی و تقدیر شد و لاله ابراهیمی با طرح تولید موسوم به «فرمولاسیون کیتوزان جدایه بومی»، ایده اول این رویداد را از آن خود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,929
  • ماه: 7,567
  • سال: 25,131