«مونسون» نفس نخل‌داران جنوب‌کرمان‌ را برید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1293

«مونسون» نفس نخل‌داران جنوب‌کرمان‌ را برید

در پی وقوع خسارت سامانه «مونسون»، قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف ارزیابی خسارت محصول خرمای نخل‌داران به جنوب‌کرمان سفر کرد

جنوب‌کرمان رتبه دوم تولید خرمای کشور را دارد.مردم این منطقه زیر سایه نخل گذران زندگی کرده‌اند و اقتصاد خانوارهای این منطقه به خرما وابستگی زیادی دارد. چند روزی است که سامانه موسوم به «مونسون» از جنوب کرمان رفته است اما نخل‌داران جنوب کرمان را به عزا نشاند.

جنوب‌کرمان تحت تاثیر سامانه «مونسون» خسارت سنگینی متحمل شد.

قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف بازدید و بررسی از خسارت نخیلات جنوب‌کرمان وارد این منطقه شد.

محمد‌ابراهیم حسن‌نژاد در اولین مقصد به شهرستان کهنوج رفت و از باغات خرمای خسارت دیده این شهر بازدید کرد.

 سفر یک‌روزه قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی  به جنوب‌کرمان با پیگیری نمایندگان مردم این منطقه در مجلس شورای‌اسلامی و همراهی رییس سازمان جهاد‌کشاورزی جنوب کرمان، معاون خدمات بیمه‌ای بانک‌کشاورزی مدیریت جنوب‌کرمان و روسای ادارات جهاد کشاورزی با هدف بازدید از باغ‌های نخیلات شهرستان‌های کهنوج ،رودبار‌جنوب ،عنبرآباد و جیرفت انجام‌گرفت.

محمد‌ابراهیم حسن‌نژاد در پایان سفر خود به جنوب کرمان در نشست اداری با‌حضور ریاست سازمان و معاونین جهاد‌کشاورزی جنوب کرمان و معاونت خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی حضور یافت.

در این نشست ریاست سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از نگاه مثبت و حضور به موقع قائم مقام بیمه محصولات کشاورزی قدردانی کرد و افزود: خسارت به باغات خرمای منطقه طی چند سال اخیر کم سابقه است و در سال جاری علیرغم  خسارت هر ساله خشکیدگی خوشه خرما در منطقه ریزش محصول در اثر توفان و ترشیدگی محصول در اثر بارندگی‌های اخیر باغداران را متحمل خسارات جبران ناپذیری کرد.

درجهانگیر از باغداران منطقه و عضو خانه کشاورز جنوب کرمان با اشاره به اینکه‌خسارت وارد شده به باغات این منطقه از طرف بیمه محصولات کشاورزی قابل جبران نیست  افزود:باید به این موضوع به صورت ملی نگاه کرد و وضعیت بحرانی دیده شود.

محمدعلی پیراسته رئیس خانه کشاورز جنوب کرمان در این جلسه اظهار داشت: این منطقه به عنوان سیلوی ایران است که باید با نگاه ویژه‌ای دیده شود و عملکرد محصولات این منطقه با شاخص‌های دیگری و متناسب با تولید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی به توضیح در مورد عارضه خشکیدگی خوشه خرما پرداخت و به مطالعات انجام گرفته در رابطه با این عارضه به صورت استانی و‌ ملی اشاره داشت و افزود: طبق تحقیقات انجام گرفته این عارضه به دلایل فیزیولوژیکی رخ می‌دهد و برهمین اساس راهکارهایی برای پیشگیری مانند تغذیه بهینه و رعایت عوامل مدیریتی باغ در اختیار باغداران قرار گرفته است.

پیمان نامور افزود: چون این عارضه فیزیولوژیکی است و عامل بیماری زا در آن دخیل نیست و راه جلوگیری قطعی ندارد در نتیجه باغداران از این بابت هر ساله خسارت می‌بینند

ماهیت خطر در بخش کشاورزی با بیمه‌های دیگر متفاوت است

در ادامه قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سخنان خود به نقش بیمه در جامعه و تامین امنیت خیال بیمه گذاران اشاره کرد و اظهارداشت: شرکت‌های بیمه‌ای مختلف در سطح کشور می‌توانند به بیمه بخش کشاورزی هم ورود کنند اما این کار صورت نمی‌گیرد چون حاضر نیستند خطرات این بخش را بپذیرند.

محمد‌ابراهیم حسن‌نژاد ادامه داد: در بیمه کشاورزی برخلاف قانون و اصول بیمه که باید تعداد کثیری را بیمه کنند و تعداد قلیلی را خسارت بپردازند اما در حوزه کشاورزی این اتفاق نمی‌افتد و هر ساله بیمه‌گذاران خسارت دیده و در نهایت  منجر به دریافت غرامت می‌شوند .

او اظهار داشت: ماهیت خطر در بخش کشاورزی با بیمه‌های دیگر متفاوت است زیرا کشاورز به دنبال امنیت خاطری است که به دلیل نوع متفاوت خطر در بخش کشاورزی این امنیت خاطر به طور کامل قابل جبران نیست.

حسن‌نژاد تصریح کرد: در بیمه کشاورزی محصولاتی بیمه می‌شود که مطمئن هستیم تا پایان برداشت محصول منجر به پرداخت غرامت می‌شود .

قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی از بررسی تجربه بیمه‌های کشاورزی کشورهای مختلف سخن گفت و تاکید کرد:  در آمریکا بالای ۸۵ درصد زمین‌های کشاورزی این کشور تحت پوشش بیمه هستند اما در صنعت بیمه این کشور، فقط خسارت‌های فاجعه‌بار تحت پوشش قرار می‌‌گیرد، نه مانند صنعت بیمه کشاورزی در کشور ما که دامنه و محدوده خسارت  آن زیاد است و در نهایت به دلیل حجم بالای خسارت، منجر به پرداخت غرامت واقعی نمی‌شود.

طرح جدید بیمه شاخص عملکرد مطرح شده است 

 حسن‌نژاد با اشاره به حجم بالای خسارت به محصول خرمای جنوب کرمان افزود:این اتفاق در بیمه خرمای این منطقه هم رخ داده است و برای اینکه بتوانیم در آینده پرداخت غرامت این محصول واقعی‌تر شود،طرح جدیدی به نام بیمه شاخص عملکرد را مطرح کرده‌ایم.

قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی ادامه داد: در طرح بیمه‌ای شاخص عملکرد میانگینی از راندمان محصول خرمای منطقه مد نظر قرار گرفته می‌شود و اگر خسارتی اتفاق افتاد و عملکرد باغ از عملکرد موردنظر پایین تر آمد، غرامت به صورت واقعی‌تر پرداخت می‌شود

او می گوید در بیمه با طرح شاخص عملکرد خسارت به کشاورزانی تعلق می‌گیرد که محصول کشاورز به صورت فاجعه بار خسارت دیده است.

حسن‌نژاد راه‌حل برون رفت از این مشکلات را در بیمه‌ای دانست که خسارت‌های جزئی را پوشش ندهد و پرداخت غرامت به زمان خسارت‌های فاجعه بار موکول شود در این صورت پرداخت غرامت واقعی‌تر می شود .

مجلس از سهم بیمه صندوق حمایت کرد اما سازمان برنامه و بودجه نه

او همچنین بیان‌کرد: مجلس از  سهم بیمه صندوق حمایت خوبی کرده است و مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده تا جبران خسارت‌ها در بخش کشاورزی بشود که تا این تاریخ سازمان برنامه و بودجه سهم خودش را پرداخت نکرده است. او اظهارداشت: این منطقه چون تک محصولی است تلاش خواهیم کرد با یک برنامه ریزی مناسب، بعد از وصول حق بیمه دولت، کشاورزان بتوانند برای سال آینده باغات خود را احیا کنند. قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور، ستاد بحران را مسئول جبران باغات فاقد بیمه دانست و افزود: باغاتی که فاقد بیمه هستند بعد از تایید دستگاه های استان مورد حمایت قرار خواهند گرفت و در حال حاضر خسارات سیل جمع بندی و به وزارت کشور نیز ارسال شده است. او با اشاره به میزان خسارت بخش کشاورزی در منطقه جنوب کرمان افزود: عامل خطر خشکیدگی و ترشیدگی محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند و به میزان آسیب و مطابق تعهدی که داده‌ایم جبران خسارت خواهیم کرد.

در این نشست معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی  و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی مسائل  مربوط به حوزه خود را مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 13
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,592
  • ماه: 7,846
  • سال: 25,700