تفرجگاه ملی دِهبَکری در بم میزبان دست‌ آفرینش‌های روستاییان و عشایر شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1331

تفرجگاه ملی دِهبَکری در بم میزبان دست‌ آفرینش‌های روستاییان و  عشایر شد

سکینه خدیشی/ جایی بین شهرستان کویری بم و جیرفت که گرمای خرما‌پزان معروف است، منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی وجود دارد به نام دِهبَکری که از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی برخوردار و حالا میزبان نمایشگاهی از تولیدات عشایر و روستاییان منطقه شده است.

بخش دهبکری که در محدوده شهرستان بم در جنوب شرق کرمان قرار دارد؛ محلی بکر و زیبا با باغ‌های پربار درختان سردسیری، آب و هوایی خنک، چشم‌انداز زیبای ارتفاعات، چشمه‌سارهای مختلف و چند آبشار که چشم و روح هر گردشگری را نه فقط در استان کویری کرمان بلکه از استان‌های همجوار صیقل می دهد.

 نمایشگاه ۲ روزه از دستاوردها و دست آفرینش‌های روستاییان و عشایر آن هم به مناسبت روز ملی روستا و عشایر  برای عرضه انواع صنایع‌دستی و نیز خوراکی‌های این منطقه برپا شده تا با میزبانی از گردشگران بتواند در ارائه هنر دستان مردان و زنان این منطقه در خدمت گردشگران استانی و خارج از استانی نیز باشد.

محور مهم برپایی این نمایشگاه در ۳۰ غرفه معرفی فعالیت‌های اشتغال‌زای منطقه دهبکری و رونق بیشتر اقتصاد محلی.ها اعلام شده است.

تقویت اعتماد به نفس و اشتغال محلی

حسن پورباقری بخشدار دهبکری در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه تاکید.کرد امیدوار است در خلال این نمایشگاه بخشی از فرهنگ، اشتغال، سبک زندگی و تولیدات عشایر و روستاییان این منطقه در جهت رونق تولید ملی معرفی شود و ترویج بیشتری یابد.

او که معتقد است برپایی چنین نمایشگاه.هایی به تقویت روحیه خودباوری و رونق اقتصادی منطقه کمک می‌کند تاکید دارد که افزایش حس اعتماد به نفس در روستاییان و عشایر از دیگر کارکردهای چنین رویدادهایی به شمار می‌رود. پورباقری با اشاره به اینکه مناسبت روز ملی روستا و عشایر می‌تواند روزی برای بزرگداشت شایسته مقام و منزلت جامعه روستایی و عشایری کشور باشد که در عرصه عملیاتی نیز باید ظهور و بروز پیدا کند تصریح‌کرد: در همایشی به همین مناسبت، نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و صنایع تولیدی صندوق خرد زنان روستایی و ابزارهایی که در سطح بخش دهبکری در کار کشاورزی کاربرد دارد به نمایش گذاشته شد و در پایان نیز از کشاورزان و زنان فعال سطح این بخش تقدیر به عمل آمد.

اهمیت روستا و روستانشینان

رئیس شورای اسلامی دهبکری نیز افزود: این جشنواره برای نخستین بار در شهرستان بم در بخش دهبکری برای معرفی دستاوردهای بخش دهبکری برگزار شده که در روزهای پنجشنبه و جمعه دایر بوده است.

علی قاسمی درخصوص اهمیت توجه به روستاها نیز گفت: از بُعد اقتصادی روستاها با تولیدات بخش کشاورزی، ضمن تاثیر قابل توجه در تامین امنیت غذایی کشور و تکمیل زنجیره تامین مواد غذایی، در توسعه صادرات و ارزآوری نیز ایفای نقش کرده‌اند.

او همچنین تاکیدکرد: روستاییان با حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست روستاها و مشارکت داوطلبانه در مواقع بحرانی، در پایداری محیط زیست نیز اثرگذار هستند.

به گفته رییس شورای اسلامی دهبکری، در این نمایشگاه حدود ۳۰ غرفه شامل محصولات غذایی، بومی و محلی، صنایع دستی، سیاه چادر و بازی‌های بومی محلی تدارک دیده شده است.

به گفته او بخش دهبکری از آنجا که منطقه‌ای گردشگری شناخته می‌شود از اکثر مناطق استان و حتی استان‌های مجاور میزبان گردشگران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 18
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,928
  • ماه: 7,566
  • سال: 25,130