خیابان مقصد بعدی کسب و کارهای اینترنتی. رواج دست‌فروشی بعد از قطعی اینترنت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1341

خیابان مقصد بعدی کسب و کارهای اینترنتی. رواج دست‌فروشی بعد از قطعی اینترنت

گزارش / مهر

به‌نظر می‌رسد برخی کسب‌وکارهای خرد آنلاین با فیلتر شدن اینستاگرام به دست‌فروشی در خیابان رو آورده‌اند؛ هرچند خیابان هم برای آنها و دیگر دست‌فروشان همواره سرشار از فیلتر است و این یعنی از دست رفتن امنیت برای حداقل ۲۰۰ هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط و حدود ۵۰۰ هزار کسب‌وکار استانی و بومی.

نزدیک به سه هفته از مسدود شدن درهای اینستاگرام به روی کسب‌وکارهای آنلاین می‌گذرد و حالا بعد از انتشار گزارش‌ها و آمارهای تکان‌دهنده از حجم خسارت وارده به این کسب‌وکارها، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در یک اظهارنظر قاطعانه تقصیر را به گردن خود کسب‌وکارها انداخته و اعلام کرده: «خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید.».

خیابان‌ها و قطارهای درون‌شهری این روزهای تهران را که ببینید، در کنار سایر التهاب‌ها، چیزی که به چشم می‌آید، افزایش تعداد دست‌فروشان است. در راسته‌ها و در توالی از این میدان به میدان دیگر شهر که راه می‌رویم، سیل دست‌فروشانی را می‌بینیم که بساط خود را پهن کرده‌اند و در هر شرایطی تلاش دارند بمانند، به امید اینکه بتوانند کالایی بفروشند. هرچند تا ماه قبل هم حضور دست‌فروش‌ها در تهران گسترده بود، اما این روزها مشاهدات میدانی راه پرداخت نشان از فزونی آنها دارد.

 راه پرداخت پیش‌تر در گزارشی این موضوع را بررسی کرده بود که بیشترین آسیب فیلترینگ اینستاگرام به کسب‌وکارهای خرد وارد شده؛ چراکه کسب‌وکارهای آنلاین بزرگی که از قدرت و نفوذ برخوردارند، آب از آب برایشان تکان نخورده و با اینترنت ملی سرپا مانده‌اند. آنهایی هم که در کنار صفحه اینستاگرام‌شان سایت و اپلیکیشن داشتند، کم‌و‌بیش به کار خود ادامه می‌دهند؛ اما کسب‌وکارهای کوچک، استانی، روستایی و خانگی که بستر فعالیت‌شان محدود به اینستاگرام بوده، با فیلتر شدن آن و قطعی مکرر اینترنت در واقع خانه خود را از دست داده‌اند و حالا خیلی از آنها مجبور هستند به کاری بازگردند که قبل از این به دلیل فرار از آن به اینستاگرام پناه آورده بودند؛ دست‌فروشی.

 هرچند هیچ آمار رسمی‌ای درخصوص تعداد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و محدود به اینستاگرام وجود ندارد، اما بر اساس برآوردهای موسسه پژوهشی بتا، حدود ۵۰۰هزار کسب‌وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند که از این صفحات هم به‌عنوان بستری برای تبلیغ و هم برای ارتباط با مشتری و ارائه محصولات و فروش آن استفاده می‌کنند.

 با فیلترینگ اینستاگرام در هفته‌های اخیر بسیاری از این کسب‌وکارهای خرد آنلاین از فعالیت اقتصادی محروم شده‌اند و حتی مانند کسب‌وکارهای آنلاین بزرگ سایت یا اپلیکیشن دیگری نیز نداشته‌اند که ضرر خود را جبران کنند.

 این خسارت‌ها به قدری سنگین است که طبق گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، درآمد ۷۴درصد جامعه کسب‌وکاری آنلاین نصف شده است.  

باز هم در میان این کسب‌وکارهای خرد به نظر می‌رسد، بیشترین خسارت به زنان شاغلی وارد شده که در مشاغل خانگی و عرضه محصولات در اینستاگرام فعال بوده‌اند. 

این نکته‌ای است که زهرا نقوی، فعال در بخش توسعه کارآفرینی روستایی و مشاور طرح توانمندسازی اقتصاد زنان سرپرست خانوار در نشست بررسی خسارت‌های قطعی اینترنت به آن اشاره کرد و گفت: «در سال‌های گذشته تمام تلاش ما این بوده که با استفاده از یک راه ارتباطی ثابت و پلتفرم‌های موجود که استفاده از آنها هم نیاز به تخصص خاصی نداشت و کار با آنها بسیار ساده بود، افراد روستایی و زنان سرپرست خانوار بتوانند کسب‌وکاری راه بیندازند و محصولات خود را بفروشند. اتفاقی که حالا افتاده این است که به خاطر محدودیت اینترنت، بسیاری از این افراد مجدد مجبور به دست‌فروشی شده‌اند؛ آن هم در فضایی که چندان امنیت ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :