۶ سکانس از بلای فیلترینگ بر سر اقتصاد. از ورشکستگی کسب و کارهای اینترنتی تا افزایش بیکاری
تابستان سال گذشته و در شرایطی که حرفوحدیثها پیرامون طرح صیانت از فضای مجازی گرم بود، فیلمی از گفتههای سید ابراهیم رئیسی، در حراست از کسب و کارهای اینترنتی دست به دست میشد. رئیسی در این مقطع که رئیس جمهوری منتخب بود، با رد اتهامات مبنی بر تلاش او برای بستن و محدودسازی فضای مجازی، از کسبوکارهای مجازی و البته اینستاگرام حمایت کرده بود.
رئیس جمهوری در این فیلم میگوید: «فضای مجازی زمینه کسب و کار مردم است. فضای مجازی امروز ابزار کار مردم شده و از این طرق کسب درآمد میکنند. آیا کسی میآید محل درآمد مردم را تعطیل کند.» او حتی در حمایت از فضای مجازی از دیدگاه مثبت خود و خانوادهاش نیز سخن به میان آورده و گفته بود: «دختران من خیلی وقتها از طریق این فضا خرید میکنند، میگویند هم ارزانتر است هم راحتتر است، هم میتوانیم به کالای مناسب دست پیدا کنم.»
هر چند وقوع ناآرامیها اخیر کشور و مسائل امنیتی، بانی اصلی محدودیتهای اخیر بودهاند، اما مساله این است که قرائن و شواهد از ادامهدار و بلندمدت بودن، این وضعیت حکایت دارند. یعنی گامی رو به عقب نسبت به پذیرش واقعیات اقتصاد دیجیتال شده.
سکانس اول – ورشکستگی کسب و کارهای اینترنتی
اولین و مشهودترین تاثیر فیلترینگ و محدودسازی اینترنت طی یک و نیم گذشته، تاثیر منفی مستقیم، عمیق و البته مخرب بر کسبوکارهای اینترنتی است. از همان روزهای ابتدایی آغاز دور جدید فیلترینگ در کشور آینده کسبوکارهای اینترنتی به دغدغهای جدی در کشور تبدیل شد.
در همان هفتههای ابتدایی گزارشی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که در آن عنوان شده بود: «۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران فعال و معیشت ۱۱ میلیون نفر وابسته به کسبوکار مجازی است.» در این بین، بر اساس گزارشهای ارائه شده، بیشترین تاثیرات فیلترینگ بر اینستاگرام بوده است؛ چرا که این پلتفرم تا ۸۰ درصد (۹ میلیون) بر بازار دیجیتال مارکتینگ را در اختیار دارد.
در همین مقطع برآورد شد که فیلترینگهای اخیر اشتغال سه ونیم میلیون نفر را با چالش و بر زندگی ۱۰ میلیون نفر اثرگذار بوده است.
سکانس دوم – تاثیرات مخرب بر رشد و توسعه اقتصادی کشور
در ایران ۸۵ میلیون نفری، تعداد کاربران اینترنت از ۷۲ میلیون نفر عبور کرده و بیش از ۵۵ درصد در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها فعالیت دارند که نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. اینستاگرام با ۴۸ میلیون کاربر و واتساپ با حدود ۵۲ میلیون کاربر، به ترتیب محبوبترین شبکه اجتماعی و پیامرسان در ایران محسوب میشدند. تلگرام نیز ۵۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.
فقط کافیست به این موضوع توجه شود که درآمد نوع کسبوکار اینترنتی در سطح جهانی، بهویژه در خردهفروشی، اکنون به بیش از دو تریلیون دلار رسیده است. همین امر موجب شده اغلب کارفرمایان، نیروی کار خود را از این فضا انتخاب و تامین میکنند؛ به عبارتی تمامی کارگزاران اقتصادی توجهی ویژه را به دیجیتال مارکتینگ معطوف کنند.
در شرایطی که تاکید دولت و حاکمیت بر توسعه کسبوکارهای دانشبنیان و دیجیتالیشدن بخشهایی مانند صنعت و معدن است، اینترنت که اصلیترین بازوی توسعه و روغن تسهیلگر صنایع محسوب میشود، اختلال و فیلترینگ شده و بسیاری از بنگاهها و فعالان اقتصادی را با چالشهای جدی مواجه کرده است. این اختلال، تولید را در نیمی از بخشهای اقتصادی بهطور چشمگیری کاهش داده.
سکانس سوم – افزایش بیکاری در سطحی گسترده
در این زمینه، رجوع به نظرسنجی و تحقق روزنامه دنیای اقتصاد بسیار قابل تامل است. این روزنامه پس از نظرسنجی از ۴۰ فعال اقتصادی در گزارشی نوشت بیش از ۹۷ درصد پاسخدهندگان، خسارت مالی به کسبوکارشان را تایید کردند و بیش از ۶۷ درصد اعلام کردند که اختلالات ایجاد شده باعث خسارت اعتباری به کسبوکارشان شده است.
این گزارش نشان میدهد ۵۰ درصد پاسخدهندگان تا ۳۰ درصد در اثر این اختلال خسارت مادی دیدند. ۵/۲۲ درصد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و ۵/۲۷ درصد هم بیش از ۵۰ درصد در اثر اختلالات اینترنت دچار آسیب شدهاند.
در ادامه ۵/۹۲ درصد پاسخدهندگان اعلام کردند تداوم اختلال در اینترنت، تداوم خسارت مادی را برایشان بهدنبال خواهد داشت و ۴۵ درصد تایید کردند که در صورت ادامه اختلال، ممکن است کسبوکارشان بهطور کامل از بین برود. ۵۵ درصد اعلام کردند که کسبوکارشان تغییر شکل پیدا کرده است.
سکانس چهارم- تاثیرات پنهان فیلترینگ بر تضعیف بخش خصوصی و حوزههای مختلف دیگر
فراتر از حوزههای آشکار اقتصادی همچون ورشکستگی کسب و کارهای اینترنتی، تعدیل نیروهای و افزایش بیکاری، فیلترینگ و محدودیتهای اینترنتی تاثیرات غیرمستقیم و پنهانی را بر فعالیتهای بخش خصوصی و حتی دولتی در حوزههای مختلف داشته است. در یکی از عینیترین نمودها، اخیرا مدیرعامل شرکت پست از کاهش یک سوم درآمد شرکت ملی پست خبر داده است که این یکی از نمونههای آن بر بخش دولتی است.
کاهش نقل و انتقالات مالی در نتیجه کاهش فروش کسبوکارهای اینترنتی یکی دیگر از تبعات حتمی اختلال در روند اینترنت است. همین روند تاثیر عمیق را بر کاهش گردش مالی بانکها داشته و خواهد داشت که برآیند حتمی آن میتواند کاهش سوددهی بانکها باشد.
سکانس پنجم – کاهش ورود گردشگران به کشور و هدر رفت فرصت طلایی جام جهانی قطر
یکی دیگر از حوزههای عینی و محسوسی که به طور مستقیم از فیلترینگ ضربه خورده، بخش گردشگری، به ویژه فرصتسوزی ویژه جذب توریسم در میانه برگزاری جام جهانی قطر بود. بر اساس گزارش ایلنا، میر پویان رفیعی شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران، تاکیدکرده در نتیجه کندی اینترنت و تصویرسازی که این روزها از ایران در جهان میشود، بیش از ۹۰ درصد تورهای ورودی کنسل شدند و شاهد رکود در گردشگری داخلی، خروجی و تورهای ورودی هستیم.
فراتر از این اظهارات، عینیترین نمود فرصتسوزی در زمینه توریسم را میتوان به برگزاری جام جهانی قطر و پتاسیلهای گردشگری آن برای کشور رجوع داد.
سکانس ششم – کاهش اعتبار فعالان اقتصادی در سطح مبادلات خارجی
گستره تاثیرات فیلترینگ و محدودیتهای اینترنتی، حتی به سطح فعالان اقتصادی ایرانی در سطح خارجی نیز رسیده است. این روزها بر اساس اظهارات تجار و اعضای اتاق بازرگانی ایران، فیلترینگ محدودیتهای زیادی را بر روند ارتباطگیری آنها با طرفهای خارجی ایجاد کرده است.
در همان هفتههای ابتدایی گزارشی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که در آن عنوان شده بود: «۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران فعال و معیشت ۱۱ میلیون نفر وابسته به کسبوکار مجازی است.» در این بین، بر اساس گزارشهای ارائه شده، بیشترین تاثیرات فیلترینگبر اینستاگرام بوده است؛ چرا که این پلتفرم تا ۸۰ درصد (۹ میلیون) بر بازار دیجیتال مارکتینگ را در اختیار دارد.
در همین مقطع برآورد شد که فیلترینگهای اخیر اشتغال سه ونیم میلیون نفر را با چالش و بر زندگی ۱۰ میلیون نفر اثرگذار بوده است.