وعده انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان محقق نشد، کمبود آب با ورود چاه به مدار موقتی جبران می‌شود. رفع موقت تشنگی کرمان با حفر چاه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1500

وعده انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان محقق نشد، کمبود آب با ورود چاه به مدار موقتی جبران می‌شود. رفع موقت تشنگی کرمان با حفر چاه

گزارش |‌بازار

 مدیرعامل آبفای استان کرمان: در حال حاضر تلاش برای وارد کردن سه حلقه آب به شبکه در حال انجام است اما راه کار اصلی صرفه‌جویی مردم در مصرف آب است.

  بی‌آبی شدید در کرمان که به دلیل نبود پیش‌بینی وضعیت موجود منابع آبی روی داده است ادامه دارد و مسئولان وعده پایان سال را برای حل مشکل به مردم می‌دهند.

  کم‌آبی و دشواری‌های نبود آب روزگاری داستان روستاهای دورافتاده و شهرستان‌های محروم شرق و جنوب کرمان بود به دلیل نبود رسیدگی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق برای پیش‌بینی وضعیت منابع آبی حالا به مردم استان کرمان رسیده است.

  حالا به نظر می‌رسد مسئولان کرمان به جز واردکردن ۵ حلقه چاه به مدار شبکه آب شهر کرمان که فعلاً یک مورد محقق شده و البته وعده پایان سال برای اجرای طرح انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان کار دیگری در این خصوص نمی‌توانند انجام دهند.

 سؤال جدی مردم کرمان این است، چرا در طول زمستان و اوایل بهار اقدامی برای ورود این سه حلقه چاه به شبکه آب شهری کرمان انجام نشده بود و حالا مردم برای تأمین آب شرب نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

 مردم کرمان دبه به دست شدند

 یکی از صحنه‌هایی که وفور در روزهای گذشته و هم اکنون در کرمان می‌توان دید انتقال آب با دبه و تانکر از محله‌هایی که در آن‌ها آب جریان دارد به مناطق دیگر است.

 نکته دیگر اینکه مسئولان بارها اعلام می‌کنند که از آب شرب در مناطق حاشیه‌ای کرمان برای کشاورزی و استفاده در ویلاها بهره‌برداری می‌شود این در حالی است که در بسیاری از روستاهای اطراف کرمان نیز آبی برای استفاده وجود ندارد.

 از سوی دیگر برخورد با استفاده غیرقانونی از آب بر عهده دستگاه‌های ذی‌ربط است و سؤال این است چرا نظارتی در این خصوص وجود ندارد و چرا زمانی که مردم آب شرب ندارند به‌سادگی عده‌ای از آب شهری برای آبیاری کشاورزی استفاده می‌کنند و با آنها برخورد بازدارنده نمی‌شود.

 جیره‌بندی منتفی شد

 حالا شرکت آبفای کرمان از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برای بهبود شرایط آبرسانی در کرمان خبر می‌دهد. از سوی دیگر درحالی‌که استاندار تلویحاً از احتمال جیره‌بندی آب خبر داده بود؛ اما فرماندار کرمان امروز اعلام کرد با اقدامات انجام شده فعلاً این طرح منتفی شده است.

 اما آنچه که مشخص است تنها راه‌حل مشکل از سوی نماینده‌های مجلس و البته مدیران کرمان کماکان اجرای فوری طرح انتقال آب به کرمان است.

 این در حالی است که آب این خط لوله فعلاً برای شرب مناسب نیست و باید در کنار اجرای طرح انتقال آب از نزدیکی‌های رفسنجان به کرمان آب‌شیرین‌کن نیز برای قابل شرب شدن آب احداث شود.

 کولرهای آبی در رأس مصرف آب

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای حل مشکلات آب شهر کرمان گفت: اقدامات فراوانی برای حل مشکل انجام شده است و در حال حاضر با آبرسانی سیار سعی داریم بخشی از مشکل را رفع کنیم، راه‌اندازی مرکز آبرسانی سیار باهدف تأمین آب مناطق حاشیه‌ای شهر، افت انتهای شبکه شهر کرمان را جبران می‌کند.

 او گفت: دمای هوا در کرمان به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش‌یافته و بیشترین حجم آب نیز در بخش کولرهای آبی استفاده می‌شود.

 عبدیان بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای شهر کرمان انشعاب غیرمجاز دارند که بیشترین مشکل نیز در همین مناطق است؛ زیرا در درجه اول آبرسانی به افرادی انجام می‌شود که از طریق قانونی اقدام و انشعاب آب دریافت کرده اند.

 مدیرعامل آبفای استان کرمان تصریح کرد: ۳۰ تانکر کار آبرسانی سیار به این مناطق را انجام می‌دهد که بر اساس سامانه تلفنی ۱۲۲ کوچه به کوچه مخازن اهالی را روزانه پر می‌کنند و مشکل مناطق حاشیه‌ای کرمان تا امروز حل می‌شود. 

 او عنوان کرد: در حال حاضر تلاش برای واردکردن سه حلقه آب به شبکه در حال انجام است؛ اما راهکار اصلی صرفه‌جویی مردم در مصرف آب است.

 او اظهار کرد: یک حلقه چاه طی ۲۴ ساعت آینده وارد شبکه می‌شود و ۲ حلقه دیگر طی ۵ روز دیگر وارد شبکه خواهد شد.

 باز هم وعده آب خلیج‌فارس به کرمانی‌ها

 فرماندار کرمان بیان کرد: کار احداث خط انتقال آب خلیج‌فارس با شتاب زیاد در حال انجام شود و اعتبار خوبی برای این طرح تخصیص‌یافته است و امیدواریم در سال آینده دچار چنین مشکلی نشویم.

 علی‌بابایی بیان کرد: گرمای بی‌سابقه در کرمان موجب تشدید استفاده مردم از آب شده به‌طوری‌که در برخی از شهرهای شهرستان کرمان دما به بالای ۵۰ درجه رسیده که می‌توان به شهداد اشاره کرد.

 او عنوان کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم هیچ طرحی در خصوص جیره‌بندی آب در دستور کار قرار ندارد و سعی داریم شبکه آب را تقویت کنیم.

 بابایی بیان کرد: مناطق همت، ۱۴ معصوم، مطهری و منطقه سعیدی و سایر نقاط کم آب با تانکرهای سپاه و ارتش آبرسانی می‌شود.

 فرماندار کرمان ادامه داد: ۱۱۰ چاه آب شهر کرمان را تأمین می‌کند و کار تجهیز ۸ چاه دیگر در دستور کار است که ۵ مورد طی یک هفته آینده وارد چرخه می‌شود و ۳ چاه دیگر نیز در حال تجهیز است.

 او بیان کرد: روزانه ۱۶۵ هزار مترمکعب آب وارد کرمان می‌شود؛ اما با کسری مواجه هستیم و جمعیت ۸۰۰ هزارنفری این شهر در اوج گرما به شبکه آب پایدار نیاز دارد که ان‌شاءالله در سال آینده این مشکل با آب خلیج‌فارس رفع می‌شود.

 آب کرمان سال آینده پایدار می‌شود

 محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز یکی از دغدغه‌های جدی را بی‌آبی در کرمان دانست و به خبرنگار بازار گفت: تمام تلاش خود را برای جذب اعتبار و تسریع در راستای پروژه انتقال آب خلیج فارس به کار گرفته‌ایم و در صورت اجرای این طرح شاهد آب پایدار و مطمئن در کرمان خواهیم بود.

 آن‌طور که در خبر هواشناسی استان کرمان آمده است، روند صعودی دمای هوا تا اواسط هفته آینده در کرمان ادامه دارد و پس از آن شاهد یک‌روند ملموس افت دما خواهیم بود و به نظر می‌رسد اوج مصرف آب در کرمان مربوط به یک هفته آتی خواهد بود.  محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز یکی از دغدغه‌های جدی را بی‌آبی در کرمان دانست و به خبرنگار بازار گفت: تمام تلاش خود را برای جذب اعتبار و تسریع در راستای پروژه انتقال آب خلیج فارس به کار گرفته‌ایم و در صورت اجرای این طرح شاهد آب پایدار و مطمئن در کرمان خواهیم بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 132
  • امروز: 55
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,435
  • ماه: 7,834
  • سال: 26,036