۸۰ درصد سطح آبخیز جنوب در انتظار اعتبار

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1354

۸۰ درصد سطح آبخیز جنوب در انتظار اعتبار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان: در ۸۰ درصد سطح حوضه‌های آبخیز جنوب کرمان هنوز عملیات آبخیزداری انجام نشده و نیاز به اعتبار دارد.

به باور کارشناسان تغییر اقلیم، پدیده گرم شدن زمین، گازهای گلخانه‌ای و خیلی چیزهای دیگر جهان را دچار تغییرات و مسائلی کرده است که کشور ما و استان کرمان هم از آن بی‌نصیب نبوده است، تغییراتی که باعث شده در چند سال گذشته، جاری شدن سیلاب‌های مخرب و پرخسارت هر چند وقت یک بار تکرار شود و حجمی از خسارت‌ها را به مناطق مختلف استان وارد کند.

در این میان اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، کنترل سیلاب‌ها، کاهش فرسایش خاک و کنترل رسوبات به ویژه در استان کرمان که قطب کشاورزی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اینکه در آغاز ماه‌های سرد سال و بارندگی‌ها قرار داریم، این مسئله به دغدغه این روزهای مردم تبدیل شده است؛ اینکه اقدامات انجام شده از سوی مسئولان تا چه اندازه مناسب بوده است و از خسارات احتمالی پیشگیری می‌کند.

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه بارش باران یک نعمت و رحمت الهی است، اظهار داشت: برای اینکه بتوان جلوی تبدیل شدن این نعمت به نغمت را بگیریم، لازم است طرح‌هایی را در بالادست و در مسیر سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها انجام دهیم تا خسارتی به مناطق مسکونی، باغات و غیره در پایین دست وارد نشود.

نتایج آبخیزداری در سیل مشخص شد

او با بیان اینکه در این راستا براساس منابع و اعتباراتی که اختصاص داده شده باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود، گفت: تاکنون نیز اقداماتی در این ارتباط انجام شده و نتایج آن را هم در بارش‌هایی که اتفاق افتاد و تبدیل به خسارت نشد، شاهد بودیم.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه برای مدیریت بهتر این موضوع در سفر ریاست جمهور به استان کرمان بخشی از مصوبات سفر و اعتبارات را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری منظور کردیم که پس از ابلاغ  آن به منابع طبیعی‌های شمال و جنوب استان این اقدامات و طرح‌ها اجرا خواهد شد، افزود: از محل اعتبارات ملی و استانی نیز بعضاً هزینه‌هایی صرف و کارها و اقداماتی انجام شده است.

او با بیان اینکه در پایین‌دست نیز طرح‌هایی اجرا شده است، خاطرنشان کرد: از سال 98 در حوزه لایروبی رودخانه‌ها و با کمک صنایع و معادن بزرگ استان اقدامات گسترده‌ای در استان انجام شد که این اقدامات برای اولین بار در کشور در استان کرمان بود و با کمک دستگاه‌های صنایع و معادن بزرگ استان، رودخانه‌های بحرانی استان را لایروبی کردیم به طوری که در تمام استان کارگاه لایروبی و دیواره‌سازی رودخانه‌ها اجرا شد.

آیت‌اللهی موسوی با اشاره به اینکه در بارش‌های سال قبل با توجه به میزان بارشی که در استان انجام شد، خسارت می‌توانست خیلی بیشتر باشد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده جلوی آن گرفته شد، افزود: البته این اقدامات باید ادامه پیدا کند که برای این موضوع هم در مصوبات پیش‌بینی‌هایی انجام شد که به محض ابلاغ، آب منطقه‌ای کارهایی را انجام خواهد داد.

آبخیزداری وآبخوان‌داری راهکار به صرفه

حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوانداری راهکار بسیار خوب، به صرفه و ارزان برای کنترل روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها است، اظهار داشت: اگر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را داشته باشیم قطعاً خسارت‌های ناشی از وقوع سیل و جاری شدن سیلاب را نداشته و یا این خسارات به حداقل می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه در شرایط خشکسالی قرار داریم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که هم در شرایط خشکسالی و هم در شرایط ترسالی آبخیزداری و آبخوانداری به ما کمک خواهد کرد، گفت: در شرایط خشکسالی مقدار آب اندکی که وجود دارد باید مدیریت شود و با توجه به شرایط خشکسالی، بارندگی‌هایی که در این مناطق داریم به شکلی است که یک باره اتفاق می‌افتد و سیلاب شکل می‌گیرد.

او با بیان اینکه در شرایط ترسالی نیز به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری نیاز داریم، ادامه داد: در این شرایط هم با حجم زیادی از باران، روان‌آب و سیلاب مواجه هستیم و که با کنترل آنها در بالادست می‌توان در پایین دست خسارت را کاهش دهیم.

احمدی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری گفت: اجرای این پروژه‌ها کمک می‌کند که کنترل سیلاب‌ها، کاهش فرسایش خاک و کنترل رسوبات را داشته باشیم و از سوی دیگر این امکان را به وجود می‌آورد که در این مناطق استقرار پوشش گیاهی را داشته باشیم؛ خود استقرار پوشش گیاهی نیز هم به کنترل سیلاب‌ها کمک می‌کند و هم افزایش تولید علوفه را به همراه دارد.

افزایش سطح آب‌های زیر‌زمینی با آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه سطح آب چاه‌ها، قنوات، آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی ما به شدت کاهش پیدا کرده است و باید ‌راهی برای تغذیه آنها پیدا کنیم، گفت: یکی از این راه‌های اجرای عملیات‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

احمدی با اشاره به اینکه توسط این دستگاه‌ها یک سری خاکریز هایی در بالادست مزارع کشاورزی و یا منازل مسکونی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این خاکریزها به صورت دپوی خاک بوده و بدون تراکم هستند و واقعیت این است که استحکام لازم را هم ندارند و فقط حالت مُسکن دارند که اجرای آنها در حوزه کاری منابع طبیعی و آبخیزداری نیست.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در جنوب استان کرمان، گفت: در جنوب استان کرمان این عملیات‌ها را در بالادست انجام می‌دهیم تا در پایین دست خسارتی نداشته باشیم و نکته‌ای که جای تامل دارد این است که با وجود تمامی اقدامات انجام شده توانستیم تنها در 20 درصد حوضه‌های آبخیز در جنوب استان عملیات آبخیزداری انجام دهیم.

عملیات آبخیزداری در ۲۰ درصد سطوح آبخیز جنوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با بیان اینکه بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار سطح حوضه‌های آبخیز ما در جنوب استان کرمان است، افزود: در ۸۰ درصد سطح حوضه‌های آبخیز جنوب استان هنوز عملیات آبخیزداری انجام نشده که نیاز به اعتبار دارد.

او با اشاره به اینکه تصویب لایحه جامع آبخیزداری در حال انجام است و در مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان هم اعتبارات خوبی در این حوزه گرفتیم و این‌ها می‌تواند خیلی به ما کمک کند، بیان کرد: در صورتی که بتوانیم سطح عملیات آبخیزداری در این منطقه را تا 70 درصد برسانیم، قطعاً خسارت‌های سیلاب‌ها را نداریم.

احمدی بیان اینکه در چهار سال اخیر توانستیم، 250 سازه آبخیزداری در جنوب استان، احداث کنیم که عدد خوب و قابل توجهی است، گفت: اگر این تعداد سازه وجود نداشت، وضعیت خسارات سیلاب‌ها در جنوب استان به مراتب خیلی بدتر بود.

او با ابراز اینکه واقعیت این است که عملیات آبخیزداری هزینه‌بر بوده و نیاز است که دولت و همه نهادها، سازمان‌ها و همه کسانی که می‌توانند در این حوزه کاری انجام دهند، مشارکت کنند افزود: امیدوار هستیم با تخصیص اعتبارات بتوانیم کارهای ماندگارتری را برای مردم جنوب استان انجام دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 64
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,274
  • ماه: 4,870
  • سال: 17,456