ضرورت تامین اعتبار بزرگراه جیرفت- بافت
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان: ۲۴ کیلومتر از این محور ۲ بانده و زیر بار ترافیکی رفته است
یکی از مهمترین شریانهای ارتباطی بین کرمان با استانهای هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، مسیر دسترسی از طریق شهرستانهای رابُر و بافت به جیرفت است؛ جادهای که به گفته مسئولان محلی، به عنوان بزرگراه نیازمند حمایت مردم و نیز مسئولان برای تخصیص اعتبارات مناسب است.
مسیر کنونی به علت عرض اندک و خطرخیز بودن هم سبب سوانح بسیار میشود و هم تقاضا برای استفاده از این مسیر گردشگری بسیار زیبا را کاهش میدهد؛ لذا حمایت دولت برای تخصیص اعتبار و نیز کمک و همراهی مردم برای آزادسازی حریم جاده بسیار تعیین کننده است و نفع آن نیز ابتدا به اهالی و ساکنان همین محل که برای احداث بزرگراه کمک می کنند، می رسد.
شهرستانهای رابُر(زادگاه شهید سلیمانی) و بافت در نقاط مرتفع استان کرمان با چشماندازهای بسیار زیبا و بدیعی قرار گرفتهاند که جلوههای گردشگری آنها مثال زدنی است؛ از بافت که به سمت جیرفت حرکت می کنیم در ارتفاعات زیبای این منطقه از جمله ساردوئیه به مرکزیت شهر درب بهشت یا دلفارد و سربیژن، شاهد مناطق زیبا، چشمه سارها و آبشارهای بکری هستیم که چشم هر بینندهای را مسحور خود می کند و تلاش برای احیای ورزشهای زمستانی در این منطقه نیز کلید خورده است.
همکاری و مشارکت مردم در آزادسازی حریم جاده
اما بخشدار ساردوئیه از توابع شهرستان جیرفت معتقد است: بزرگراه جیرفت- رابُر – بافت به عنوان بخشی از کریدور شهرستان جیرفت به طرف شهرستانهای جنوبی استان کرمان به حساب میآید، بنابراین از مردم میخواهیم در آزادسازی حریم آن مشارکت کنند.
عباسعلی مسلمی اظهار داشت: این بزرگراه سبب رونق بخش ساردوئیه میشود و نقش مهمی نیز در توسعه زیرساختهای جنوب استان کرمان ایفا میکند.
و افزود: ساخت مسیر ۲ بانده این محور با کمک نماینده مجلس، فرماندار، مشاور استاندار در جنوب کرمان و مدیران کل راهداری و راه و شهرسازی پیگیری میشود.
مسلمی ادامه داد: این طرح سبب اتصال نواحی شمالی استان کرمان به جنوب کرمان و در نهایت استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان میشود که جایگاه ویژهای در جابجایی مسافر، کالا و توسعه گردشگری دارد.
او اضافه کرد: این جاده یکی از شریانهای اصلی جنوب کرمان به شمار میرود که موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش مصرف سوخت؛ همچنین زمینه استفاده مردم جنوب کشور را از مواهب خدادادی و طبیعت بکر و مدیترانهای دلفارد را مهیا میکند.
بخشدار ساردوئیه این کریدور را کوتاهترین مسیر جادهای جنوب کرمان به شمال استان کرمان دانست و گفت: با توجه به ترافیک شدید این محور به دلیل وجود منطقه گردشگری دلفارد و کوتاه بودن مسیر نیازمند حمایت مسئولان نیز برای راهاندازی است.
مسلمی وسعت بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت را سه هزار و۲۰۰ کیلومتر برشمرد و بخش کشاورزی، معدن و گردشگری را از مهمترین ظرفیتهای این منطقه دانست.
عقب افتادگی تاریخی در ساردوئیه
او اظهار داشت: منطقه ساردوئیه همزمان با بخشهایی در یزد و سمنان تبدیل به بخش شده ولی پس از چندین سال این بخش پیشرفت قابل توجهی نسبت به دیگر مناطق نداشته است.
بخشدار ساردوئیه بیشترین میزان باغات مرکبات سردسیری جنوب کرمان و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع منابع طبیعی را از دیگر ظرفیت های بخش ساردوئیه برشمرد و تاکید کرد که از سرمایهگذاران بخش خصوصی برای شکوفا شدن استعدادهای این منطقه حمایت می شود.
او همچنین در ادامه از پیگیری مزرعه برق خورشیدی، شهرک معدنی و ناحیه صنعتی برای این بخش خبر داد و گفت: این شهرکها جانمایی شده است.
مسلمی افزود: محور سخت گذر کولری بهرامی دهستان دلفارد پس از ۱۰ سال تعریض شد که این محور ۸۰ کیلومتر را شامل می شود و سبب بهره مندی راه مناسب برای ۱۵۰ خانوار را فراهم کرده است.
بخشدار ساردوئیه از برنامه ریزی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت برای رفع چالشهای این بخش خبر داد و گفت: ایجاد زیر ساختهای اولیه به صورت ویژه در دستور کار است.
احداث ۲۴ کیلومتر مسیر ۲ بانده در محور جیرفت – بافت
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان نیز با بیان اینکه محور جیرفت – ساردوییه – بافت تا انتهای حوزه جنوب کرمان ۱۱۰ کیلومتر است، اظهار داشت: ۲۴ کیلومتر از این محور ۲ بانده و زیر بار ترافیکی رفته است.
محمد ساردویی افزود: ۲۶ کیلومتر از این محور نیز در دست اقدام برای ۲ بانده شدن با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی قرار دارد و ۱۲ کیلومتر دیگر این محور در مرحله طراحی برای مناقصه و مابقی در دست مطالعه است.