در سالروز زلزله بم در رویداد تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری ایران مطرح شد: رتبه پایین کرمان در نوسازی
سُها خدیش/ کاغذوطن
معاون وزیر راه و شهرسازی: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ساختمان کشور فاقد سازه پایدار هستند
شرکت بازآفرینی شهری ایران به مناسبت سالگرد زلزله بم در پنجم دی ماه با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و مسئولان استان کرمان در شهرستان بم، رویداد تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری ایران را تدارک دید.
آن طور که در پیام مهرداد، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی آمده است، یادآوری سالیانه این اتفاق و نامگذاری این روز بهعنوان روز ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی مصداق این سخن پیشینیان ماست که علاج واقعه قبل از وقوع است.
دراین پیام بذرپاش گفته است: با توجه به لزوم بهرهگیری از آموزههای زلزله بم و توجه به نوسازی بافتهای فرسوده و بناهای ناپایدار که سقفهای لرزان آنها هر لحظه در معرض خطر هستند و حفظ جان میلیونها نفر از هموطنان ساکن در این ساختمانها، نوسازی مسکن در این محدودهها به عنوان اولویت دولت سیزدهم قرار گرفت. بر این اساس طی دو سال گذشته دولت تلاش کرده با تصویب بستههای تشویقی مختلف از جمله بسته ۱۹ بندی شهرسازانه و پرداخت تسهیلات نوسازی و ودیعه اسکان و حمایت از شهرداریها به عنوان شرکای راهبردی دولت در عرصه نوسازی مسکن در این مناطق و دعوت از انبوهسازان و سازندگان خرد برای حضور فعالانهتری در این مناطق، سرعت نوسازی بافتهای فرسوده را در سطح کشور شتاب بخشد.
برگزاری این رویداد نشان از تلاش برای درسگرفتن از رخداد زلزله با نگاه به بافتهای فرسوده برای پیشگیری از بروز تکرار اتفاق زلزله بم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن تشریح شرایط و تسهیلات بازسازی واحدهای فرسوده و با انتقاد از روند نامناسب این اقدام در کرمان گفت: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ساختمان ناپایدار در کشور داریم که هیچ سازهای ندارند و با هر نیروی عمودی یا افقی در هم میریزند.
*نوسازی ترجیح بر ساخت مسکن دارد
محمد آیینی همزمان با سالگرد زلزله بم(پنج دی ۸۲) در نشست رویداد ملی تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری در بافتهای فرسوده و ناکارآمد با بیان اینکه هدف اصلی نوسازی بافت فرسوده کاهش سقفهای لرزان است، افزود: تاکید وزیر راه بر نوسازی بافت فرسوده و بنای ناپایدار است زیرا حتی مهمتر، زودبازهتر و اثربخشتر از نهضت ملی مسکن است.
او بیان کرد: شهرداریها شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی هستند و شوراهای اسلامی نیز به عنوان سفیران بازآفرینی و پیام رسان بستههای تشویقی و حمایتی به شمار میروند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت ناکارآمد شهری سال ۸۹ مصوب شده و موانع نوسازی در آن برطرف شده است.
مشوقهای بانکی و تخفیف برای نوسازی
آیینی ادامه داد: در قانون منابع بانکی ارزان قیمت و تخفیف در پروانهها دیده شده و برنامه هفتم نیز زمان طلایی شتاب بخشی به نوسازی بافت فرسوده است.
او توضیح داد: مردم میتوانند برای نوسازی مسکن تا ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت داشته باشند و در بافت فرسوده نیز تا ۱۰۰ درصد تخفیف شامل میشود که دولت موظف به بازپرداخت به شهرداری هاست.
حداکثر زمان صدور پروانه سه ماه است
معاون وزیر راه افزود: حداکثر زمان صدور پروانه در بافت فرسوده سه ماه و متوسط آن در کشور هشت ماه است که در برخی از استان ها تا ۱۸ ماه هم زمان میبرد که باید به سه ماه کاهش یابد.
او اظهارداشت: در بافتهای فرسوده انشعابهای قبلی آب، برق، گاز و تلفن محفوظ است و انشعاب اضافی نیز باید خارج از نوبت برقرار شود تا سرمایه گذار برای ورود به بافت فرسوده رغبت کند.
آیینی بیان کرد: در بخش مالی نیز در برنامه هفتم تمامی تخفیفها، تسهیلات و معافیتهای نهضت ملی به بافت فرسوده تسریع شود؛ بافتهای فرسوده از حمایتهای نهضت ملی نوسازی مسکن بهرهمند هستند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: متقاضیان نهضت ملی که حاضر به خرید در بافت فرسوده میشوند با دریافت تسهیلات ارزان قیمت باید ترغیب به گرفتن زمین شوند.
به گفته او در حدود ۲۰۰ شهر در سراسر کشور بافت تاریخی وجود دارد که بسته تشویقی خاص آنها در دست تدوین است ؛ برای اولین بار در شورای پول و اعتبار نیز معادل ۸۰ درصد هزینه ساخت در این دولت مصوب شد که به بافتهای تاریخی برای مقاوم سازی و مرمت پرداخت میشود.
بهانهای برای نساختن وجود ندارد
معاون وزیر راه بیان کرد: شهرداریها بستههای تشویقی خاص اقلیم خود را تدوین کنند و دیگر از کسی پذیرفته نیست با وجود این همه مشوق ساختمانهایی احداث شود که در برابر زلزله هشت ریشتری مقاوم نباشد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارداشت: بستههای شهرسازی در ۴۰۰ شهر ما هنوز اجرایی نشده است و باید شهرداران در این خصوص پاسخگو باشند.
رتبه پایین کرمان در نوسازی
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: از روند نوسازی بافت فرسوده در استان کرمان که خود باید پیش قراول باشد زیرا زلزله بم را بیشتر درک کرده راضی نیستیم و در رتبه مورد انتظار قرار ندارد.
جهاد سنددار کردن بافتهای فرسوده
او همچنین با اشاره به اینکه در حال راه اندازی جهاد سنددار کردن بافتهای فرسوده هستیم، تاکیدکرد: در سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهای مهمترین عامل سنددار شدن این افراد است که میتوانند پروانه بگیرند و از بسته تشویقی استفاده کنند.
آیینی عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۳۲۰ متقاضی در سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری برای دریافت سند ثبت نام و تاکنون سه هزار واحد سند را دریافت کردهاند.
او ادامه داد: در دولت سیزدهم ۱۸۱ هزار و ۵۲۲ واحد شروع به ساخت واحد بافت فرسوده کردهاند و نوسازی انجام دادهاند.
جایزه ملی بم ثبت شود
معاون وزیر راه همچنین در خصوص جایزه ملی بم گفت: جایزه ملی بم باید ثبت و به رسمیت شناخته شود زیرا این جایزه برابر با حفظ جان انسانهاست تا فاجعه بم دوم تکرار نشود.
او اضافه کرد: تقدیر از اقدامات برتر در قالب جایزه ملی بم تجلیل از شجاعت و جرات و به جنگ هیولای فرسودگی رفتن است.
جایزه ملی بم به مناسبت روز ایمنی در مقابله با زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با شاخصهای فنی و دقیق ارزیابی اعلامی توسط شرکت بازآفرینی شهری به برترین شهرداریهای استان که در سه حوزه نوسازی مسکن، فضاهای شهری و توانمندسازی اقدامات برتری داشته اند اعطا خواهد شد.
ضرورت ۲ بازوی خاص
در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: در بحث احیای بافت فرسوده بسته های تشویقی خوبی در مجموعه وزارت راه تدوین شده است که احیای بافت فرسوده ۲ بازوی خاص یعنی صاحبان املاک و سازندگان را نیاز دارد.
سید مصطفی آیت اللهی موسوی بیان کرد: متاسفانه سازههای غیرمقاوم هنوز در نقطهای از بم دیده میشود که اگر مجدد زلزله رخ دهد به طور حتم در آن نقطه تلفات جانی خواهیم داشت.
او افزود: بعد از زلزله بم بسیاری از آیین نامهها بازنگری و مولفه عمودی در بالکن ها اعمال، در ساختار مهندسی کشور به ویژه استان کرمان تغییراتی رخ داد و حساسیت خاصی ایجاد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن در ساختمان ها از میراگر- برای جلوگیری از لرزش ساختمان- استفاده میشود و میبینیم که با وقوع زلزله تلفاتی هم ندارند اما در کشور ما هنوز این سیستم اجرا نمیشود.
او تصریح کرد: اکثر معابر شهر بم یا خاکی هستند یا از آسفالت مناسبی برخوردار نیستند؛ نیازمند کمکهای ویژه به این شهر هستیم.