رقابت نابرابر بر سر گردشگری سلامت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1108

دورخیز کرمان برای ورود به لیست مقاصد گردشگری سلامت

رقابت نابرابر بر سر گردشگری سلامت

 مدیر عامل شرکت نقش لوتوس به عنوان میزبان هیات هندی: قول‌هایی از سمت ایرلاین ماهان گرفتیم که پرواز به عراق را داشته باشیم؛ در کنار آن وعده دادند که پرواز تجاری کرمان به بغداد را هم در چند ماه آینده راه‌اندازی کنند

بازار گردشگری سلامت دست پنج استان تهران، مشهد، شیراز، اهواز و تبریز است. کرمان اما از۸سال قبل برنامه داشته تا نام خود را در میان این مقاصد گردشگری سلامت به عنوان صنعتی که چهارمین صنعت درآمدزای جهان بوده و درآمدش ۴برابر گردشگران عمومی است، جا کند. جمعه گذشته اما در نهایت اولین فم تریپ گردشگری سلامت به دعوت یک شرکت خصوصی از هند به کرمان دعوت شد. قرار است تا در روزهای آینده نیز کرمان میزبان هیات‌های دیگری برای معرفی ظرفیت گردشگری سلامت استان باشد.

هیات‌ها دو نفر، دو نفر  به کرمان می‌آیند و میزبان شرکت نقش لوتوس پارسیان است و همه هزینه‌ها به عهده این شرکت است. به قول حسین کرمانی، مدیر عامل این شرکت برای معرفی این هزینه ها لازم است. هیات هندی که روز جمعه به کرمان آمده فردا خواهد رفت و  قرار است که هیات بعدی یک شنبه عصر از نجف و هیات بعد هم چهارشنبه از کربلا به کرمان آیند. کرمانی در همین رابطه به «کاغذ وطن»می‌گوید:« فم تریپ‌ها را ما پشت هم برنامه‌ریزی کردیم، شرایط و بازاریابی که  الان تمام استان‌ها دارند و ما هم سعی کردیم از این قافله عقب نمانیم.». هیات هندی بازدیدش را از بافت تاریخی کرمان و بعد هم باغ فتح آباد شروع کرده و روز شنبه نیز این هیات هندی با فعالان گردشگری اتاق بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی، بیمارستان مهرگان و در نهایت باغ شاهزاده ماهان بازدید داشته. نتیجه این بازدید دید مثبت این هیات به ارسال مسافر به کرمان بوده. مسافری که به گفته بهرامی، رییس کمیسیون گردشگری به صد هزار نفر در سال هم خواهد رسید. او در این رابطه به «کاغذ وطن» می گوید:«جامعه هدف صد هزار نفر از مسافرین هند است که البته  با توجه به مشرف بودن پاکستان به هندوستان و تاثیر این هیات می‌تواند این جامعه گسترده تر شود. »  

*رقابت با استانی که پرواز مستقیم به ۲۵ کشور خارجی دارد

هیات هندی به عنوان اولین فم تریپ‌های اعزامی به استان روز یکشنبه از کرمان خواهد رفت آن طور که کرمانی می‌گوید مقصد بعدی‌شان مشهد و سپس قرقیزستان است.مشهد در کنار دو ضلع تهران و شیراز سه مقصد اصلی گردشگری سلامت در ایران‌آند. بعد از آن هم استان‌هایی همچون تبریز و اهواز در این رابطه سرمایه گذاری کرده و توانستند سهمی از چهارمین صنعت درآمدزای جهان را به خود اختصاص دهند. درآمد گردشگری سلامت در  مشهد در سال ۹۶بالغ بر ۲۷میلیارد تومان بود. شهری که به عنوان مقصد اصلی گردشگری سلامت بوده وبیش از  12 بیمارستانش گواهی‌نامه پذیرش گردشگران خارجی را دارند و در کنار آن از  فرودگاهش به 25 نقطه دنیا پرواز خارجی وجود دارد. حال آنکه به گفته سرپرست مدیریت گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک سال قبل از کرونا(سال 98) ۲۲ هزارو ۴۲۴ نفر صرفا برای گردشگری سلامت به این شهر آمدند. 

*درآمد گردشگری سلامت ۴ برابر گردشگری عمومی

درآمد گردشگری سلامت به مراتب از گردشگران عمومی بیشتر است. موضوعی که حتی نایب رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران هم آن را تایید می‌کند:« درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در كشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است.» 

کرمان از سال ۹۳این حوزه را دریافته بود.۲۳ شهریور ۹۳، علی مهاجری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اعلام کرده بود که کرمان قطب توریسم درمانی جنوب‌شرق کشور می‌شود. وعده ای که 5 سال بعدش این بار از سمت فریدون فعالی مدیر جدید میراث مطرح شد. فعالی گفته بود:« تاکنون دو مجوز فعالیت برای دفاتر خدمات مسافرتی شهر کرمان در حوزه گردشگری سلامت صادر شده است و پیش بینی می‌شود این تعداد افزایش یابد.»این مجوزها حالا به گفته فعالی  ۸پروانه گردشگری سلامت ارتقا یافته:«در حال حاضر دو دفتر خدمات مسافرتی دیگر نیز تقاضای کسب مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را داده‌اند که در مرحله صدور پروانه قرار دارند.»

*بازار هدف کرمان در محاصره چهار استان

به گفته فعالی بازار هدف کرمان سه کشور افغانستان، پاکستان و عراق است. کشورهایی که اکنون در محاصره ۴ استان مشهد، تهران، شیراز و اهواز است. به طور خاص مقصد اصلی مسافران سلامت عراقی مشهد و اهواز است. بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا نیز در اختیار تهران با سطح گسترده‌ای مراکز درمانی و کلینیک‌ تخصصی و پیشرفته است. شیراز نیز با توجه به مهاجرت بسیاری از شهروندانش به کشورهای حوزه خلیج‌فارس مثل عمان و امارات، بازار اصلی گردشگران سلامت عمانی را در دست گرفته است.

کرمان اما به علت نداشتن هیچ پرواز خارجی در وضعیت ضعیف‌تری نسبت به این استان‌ها قرار دارد؛چرا که هر مسافری برای سفر درمانی به کرمان ابتدا باید به تهران و یا مشهد که خود به عنوان مقصد اصلی گردشگری سلامت‌اند سفر داشته و بعد راهی کرمان شود. وضعیتی که کرمان را در رقابت با این استان‌ها در جایگاه به مراتب ضعیف‌تری قرار می‌دهد. خصوصا که با توجه به مصوبه وزارت بهداشت مبنی بر ثابت بودن تعرفه خدمات درمانی در کل کشور،هزینه درمان در تمام کشور یکسان خواهد بود و کرمان نمی‌تواند روی این موضوع نیز مانور دهد.  

مدیر عامل شرکت نقش لوتوس پارسیان اما معتقد است که مزیت اصلی  کرمان برای این مسافران، بیمارستان مهرگان و داشتن هتل بیمارستان است. او در این رابطه می‌گوید:«یکی از مزیت‌‌های کرمان این است که ما در بیمارستان مهرگان هتل بیمارستانی داریم که قابلیت اسکان همراهان بیمار را فراهم می‌کند؛ آن هم بدون اینکه تعرفه جداگانه‌ای برای بیماران در نظر بگیرد و در کنار این بیمارستان قبول کرده تا در خصوص بیمارانی که بیماری موروثی دارند، هزینه چکاپ همراه بیمار را هم خود بپردازد.»

*وعده پرواز مستقیم به نجف و بغداد

مزیت اصلی کرمان برای این گردشگران هتل بیمارستان مهرگان است اما به گفته کرمانی رایزنی‌هایی انجام شده تا در میان مدت کرمان به پرواز خارجی دست یابد.او در این رابطه می‌گوید:«قول‌هایی از سمت ایرلاین ماهان به عنوان ایرلاین بزرگ کشور گرفتیم که پرواز به عراق را داشته باشیم؛ یعنی ما پرواز مستقیم کرمان به نجف که قاعده پرواز عتباتی است را خواهیم داشت و در کنار آن وعده دادند که پرواز بیزینسی کرمان به بغداد را هم در چند ماه آینده را خواهیم داشت.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :