در گفت‌وگو با سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت مطرح شد. زیرساخت شهری و فرهنگ رانندگی، عوامل بار ترافیکی جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1374

در گفت‌وگو با سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت مطرح شد. زیرساخت شهری و فرهنگ رانندگی، عوامل بار ترافیکی جیرفت

گزارش| سمیه خدیشی

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت: زیرساخت‌های شهر مشکل دارند، شهر جیرفت در بافت قدیم هیچ تحولی در خصوص زیرساخت نداشته در حالی که جمعیت شهر ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است. 

اگر همراه با توسعه شهرها و افزایش جمعیت، زیرساخت‌های شهری رشد نکند این عقب‌ماندگی معضلات بسیاری را با خود همراه دارد.

مصداق این مورد شهر جیرفت است، یکی از مشکلاتی که با رشد مناطق مسکونی و توسعه این شهر در کنار سرعت کُند و ناملموس زیرساخت‌های شهری دامن‌گیر شهروندان شده، ترافیک است.

ترافیک، معضلی که عقب‌افتادگی در توسعه زیرساخت‌های شهر در آن نقش دارد به همان اندازه یا بیشتر بر گردن فرهنگ رانندگی ساکنان این شهر است.

جیرفت چند سال اخیر با رشد شهرک‌های مسکونی و افزایش جمعیت نتوانسته در زیرساخت‌های اصلی از جمله  توسعه و بهینه سازی خیابان‌ها و کوچه‌ها، جانمایی پارکینگ  و بهبود ترافیک شهری رشد محسوسي داشته باشد.

رشد کُند توسعه در این شهر به نبود مدیریت شهری بر‌می‌گردد که در اجرای طرح‌های مورد نظر عوامل ترافیکی رعایت نگردیده یا اجرای چنین طرح‌هایی در اولویت مدیران شهری قرار نداشته است.

از جمله این طرح‌ها، طرح اجرای دوربین‌های نظارتی در سطح شهر است، این وعده عمری 10 ساله دارد و هنوز به اجرا در نیامده و توپ اجرای آن در زمین دستگاه‌های مختلف در حال پاس‌کاری است.

اهمیت دوربین‌های نظارتی در کاهش ترافیک و تاثیر در رعایت قوانین رانندگی بر کسی پوشیده نیست.

با گشت در شهر، نقص فرهنگ رانندگی در جای جای آن دیده می‌شود و اوج این بی انضباطی در شلوغی ساعات شروع مدارس یا پایان آن دیده می‌شود.

این فرهنگ رشد نیافته فقط منحصر به رانندگان نیست بلکه عابران پیاده نیز الزامی در رعایت این قوانین نمی‌بینند.

در کنار همه عواملی که فرهنگ رانندگی در شهر جیرفت به وجود آورده نقش پلیس به عنوان عامل راهنمایی کمتر به چشم می‌آید و تنها نقش تادیبی و برخوردهای جریمه‌ای آن در سطح شهر در خاطر مانده است.

چهارراه‌هایی که بدون وجود چراغ قرمز از حضور پلیس راهنمایی هم به عنوان راهنما بی‌بهره‌اند و نیروی پلیس‌راهنمایی و رانندگی بعضاً در بزنگاه‌هایی برای جریمه‌های قانونی وارد می‌شود.

فرهنگ سازی یک شبه اتفاق نمی‌افتد، در کنار همه زیرساخت‌ها و سخت‌افزار‌هایی که نقش موثری در ایجاد فرهنگ ترافیک دارند نقش نهادهای تاثیرگذار برای ایجاد این فرهنگ هم نمی‌توان نادیده گرفت. نهادهایی چون آموزش و پرورش، فرهنگ ارشاد اسلامی  و یا تربیون‌های مردمی دیگر.

 فرهنگ بد رانندگی فقط منحصر به راننده‌ها نیست، عابران پیاده ما نیز از فرهنگ درست به دورهستند.

جیرفت، شهر بدون زیرساخت ترافیکی

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت در این باره می‌گوید: زیرساخت‌های شهر مشکل دارند، شهر جیرفت در بافت قدیم هیچ تحولی در خصوص زیرساخت نداشته این در حالی است که جمعیت شهر ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است.

سرهنگ رضا‌‌نژاد با اشاره به اینکه سالانه حدود ۷ هزار دانش آموز وارد چرخه ترافیک شهرمی‌شود ادامه داد: چراغ‌های راهنمایی رانندگی موجود، همان چراغ‌های ۳۰ سال قبل با همان سیستم دو زمانه‌اند  و هیچ تغییر و پیشرفتی نکرده‌اند، ما در این شهر هنوز در سیستم سنتی هستیم و با این سنت نمیتوان انتظار تغییر را داشت.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت با اشاره به اینکه استفاده از خیابان و معابر در مردم  فرهنگ‌سازی نشده است گفت: مردم انتظار دارند خرید خود را بدون پیاده‌روی با کمترین فاصله از محل فروش تهیه کنند.

فرهنگ سازی عامل موثر در کاهش ترافیک

او با اشاره به وجود ۱۳۸ تقاطع در سطح شهر و عنوان اینکه امکان استفاده از پلیس در همه تقاطع‌ها وجود ندارد، ادامه داد: در یکی از چهارراه‌ها به دلیل وجود مدرسه غیرانتفاعی در زمان شروع و تعطیلی مدرسه، حجم ترافیک بالا می رود به این دلیل که والدین با ماشین شخصی فرزندان خود را می‌رسانند و بار ترافیکی را دو چندان می کنند که در این تقاطع از مامور، جهت کاهش ترافیک استفاده می‌شود.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت  با بیان اینکه فرهنگ‌سازی نقش مهمی در کاهش تخلفات رانندگی و تصادفات دارد توضیح داد: در این زمینه از آموزش و پرورش یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با داشتن بودجه‌های فرهنگی انتظار بیشتری جهت ارتقای فرهنگ رانندگی می‌رود.

بار ترافیک شهر بر دوش  پلیس

رضانژاد ادامه داد: ۲۱ سازمان به صورت غیرمستقیم و ۱۲ سازمان به صورت مستقیم در مباحث ترافیکی و تصادفات دخیل هستند در حالی که فقط پلیس ، شهرداری و فرمانداری در این مقوله کار می‌کنند و نگاه‌ها به سمت پلیس راهنمایی و رانندگی است. 

او با انتقاد از رشد کند زیرساخت‌های شهری در مقایسه با توسعه شهر گفت: شهری با ۱۷ کیلومتر وسعت و این حجم ماشین  هنوز پارکینگ ندارد، مگر پلیس به تنهایی می‌تواند بار ترافیکی شهر را به دوش بکشد.

ضرورت احداث کمربندی شمالی

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت می‌گوید: شورای ترافیک ماهانه برگزار می‌شود و مصوبات آن لازم اجراست.بعضی مصوبات آن نیاز به بودجه‌های کلانی دارد به طور مثال پل اول هلیل که گنجایش بار ترافیکی حجم خودروهای عبوری را ندارد نیاز به ساخت پلی دیگر در کنار آن است که بودجه‌ای کلان می‌خواهد.

سرهنگ رضا‌نژاد بیان‌کرد: نبود کمربندی مجزا برای خروجی شهر در قسمت شمالی عامل مهمی در افزایش ترافیک است و حجم ترافیکی خودروهای عبوری به وسط شهر ترافیک را چند برابر می‌کند.

او معتقد است که خدمات دیگر پلیس به چشم نمی‌آید و روزانه  حدود ۱۱۰ دستگاه پلاک‌گذاری یا ۳۰۰ آزمون رانندگی توسط نیروهای راهنمایی و رانندگی گرفته می‌شود.

 طبق گفته رضانژاد شهروندان جیرفت به قوانین راهنمایی رانندگی کمتر توجه می‌کنند و میزان تخلفات در این شهرستان نسبت به  کشور درصد زیادی به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه همه ارگان‌های موثر و مرتبط باید جوابگو باشند می‌گوید: کمبود دوربین‌های نظارتی در سطح شهر یکی از عوامل افزایش تخلفات راهنمایی رانندگی است، که این موضوع باید از طرف شهرداری پیگیری شود.

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت  با بیان اینکه فرهنگ‌سازی نقش مهمی در کاهش تخلفات رانندگی و تصادفات دارد توضیح داد: در این زمینه از آموزش و پرورش یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با داشتن بودجه‌های فرهنگی انتظار بیشتری جهت ارتقای فرهنگ رانندگی می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :