تغییر اقلیم رتبه بیشترین بارش را از بافت و رابر گرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1605

تغییر اقلیم رتبه بیشترین بارش را از بافت و رابر گرفت
تغییر اقلیم جای شهرستان‌های پر بارش و کم‌بارش را عوض کرده است. بافت و رابر که رکورددار بارش بودند و جزء مناطق سردسیر کرمان، سال آبی گذشته کمتر از سال‌های دیگر هوای بارانی را تجربه کردند. بافت که به طور متوسط حدود ۲۶۷ میلی‌لیتر می‌بارید امسال فقط نیمی از آن را تجربه کرد؛ کلاً ۱۳۶.۴میلی‌لیتر بارندگی. تقریباً مشابه رابر که امسال فقط ۱۴۶ میلی‌لیتر بارندگی داشته، حداقل ۱۸۸ میلی‌لیتر کمتر از متوسط بلندمدت. به جایش امسال بیشترین حجم بارش با ۱۵۸ میلی‌لیتر بارندگی برای کوهبنانی بوده که به متوسط بارش بلندمدتش ۱۲۸ میلی‌لیتر بود.
تمام شهرستان‌های استان کرمان در مقایسه با دوره بلندمدت میزان بارششان کاهش‌یافته به جز کوهبنان. کوهبنان سال آبی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) یا ۱۵۸ میلی‌لیتر بارندگی ۲۳ درصد نسبت به دوره بلندمدتش بارندگی بیشتری داشته است. الباقی شهرستان‌ها وضعیتشان منفی است. کمترین حجم بارندگی برای نرماشیر با فقط ۲۴ میلی‌لیتر بارندگی سالانه است.
بعد از کوهبنان که بیشترین حجم بارش استان را رابر ثبت کرده، با فقط ۲۴۶.۷میلی‌لیتر بارندگی. این حجم بارش رابر حداقل ۱۸۸ میلی‌لیتر کم‌تر از حجم بارشی است که به‌صورت متوسط در این شهرستان می‌بارد.
اطلاعات سال آبی دو سال قبل (۱۴۰۰-۱۴۰۱) هم‌نشان می‌دهد که کاهش حجم بارش برای بافت و رابر فقط برای سال آبی گذشته نبود. بافت سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) هم فقط ۱۳۳ میلی‌لیتر بارندگی را ثبت کرد. این وضعیت در مورد رابر هم صدق می‌کند که در این سال آبی کل بارش آن فقط ۱۱۷ میلی‌لیتر بوده است. سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) بیشترین حجم بارش برای منوجان با ۲۱۲ میلی‌لیتر بارندگی بود و بعد هم کهنوج با ۱۸۶ میلی‌لیتر بارندگی بوده است. در این سال به‌غیراز ۵ شهرستان کهنوج، کرمان، عنبرآباد، راور و انار که بارش در آنها در قیاس با بلندمدت قدری افزایش‌یافته، الباقی شهرستان‌ها نسبت به دوره بلندمدت بارش کمتری را تجربه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 7
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,917
  • ماه: 7,555
  • سال: 25,119