تپه جیرفت با دست خالی به استقبال نوروز می‌رود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1431

تپه جیرفت با دست خالی به استقبال نوروز می‌رود

 گزارش ایسنا

این‌روزها محوطه باستانی کنارصندل خامو‌ش تر از همیشه منتظر آمدن بهار طبیعت است تا مسافران نوروزی خاطره خوشی را از این تپه پرآوازه جیرفت به همراه ببرند.

۶ سال کاوش در تپه باستانی کنارصندل رویدادی مهم و تاریخی برای جیرفت بود که حاصل آن جیرفت را در جهان پرآوازه کرد.

 متأسفانه آن رویداد در جیرفت تکرار نشد و ره آورد شیرین آن سال‌ها نیز در همان سال ۱۳۸۶ با اتمام کاوش و گل اندود رویه تپه باقی ماند و دیگر اطلاعات جدیدی از تمدن ۷۰۰۰ ساله به دست نیامد.

حضور دکتر یوسف مجیدزاده و تیم با تجربه‌اش در کاوش و شور و شوقی که در همه آن سال‌ها و همزمان با کاوش در کنارصندل از آبان‌ماه تا اردیبهشت ماه هر سال ادامه می یافت نیز دیگر تکرار نشد.

همگان شاهدیم با گذشت بیش از ۱۵ سال از توقف کاوش‌ها در کنارصندل، حال و روز خوبی بر این پیشینه تاریخی نمی گذرد. به طوری که در اثر عدم‌ مرمت، رویه تپه به علت بارندگی‌ها از بین رفته و شکاف‌هایی عمیق در دیواره این یادگار باستان ایجاد شده و بیم آن‌می رود که در صورت عدم مرمت اضطراری و گل اندود سطح تپه، کنارصندل به مرور زمان به تلی از خاک تبدیل شده و از بین برود.

یکی از دوستداران میراث فرهنگی از مسئولان خواست در آستانه سال نو و بهار طبیعت نمادهای تاریخی و باستانی را  برای استقبال از مسافران و گردشگران مهیا کنند و  گفت: ثبت جهانی و ادامه کاوش در کنارصندل پیش‌کش، تا دیر نشده، با گل اندود و مرمت رویه تپه کنارصندل باید به داد این اثر باستانی برسند تا از دست نرود و مانند آنچه که بر نیم تنه گلی معروف کشف شده در کنارصندل گذشت و به کلی نابود شد دچار نشود.

حسینی، خاموشی حاکم بر محوطه‌های باستانی جیرفت را مورد نقد قرار داد و افزود: هر ساله در ایام نوروز شاهد بازدید میهمانان نوروزی از محوطه‌های باستانی هستیم لذا انتظار است برای معرفی بیشتر آن‌ها از هم اکنون برنامه ریزی شود.

محمدی یکی دیگر از  فعالان حوزه میراث فرهنگی نیز گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌های خاص از جمله عید نوروز می تواند پل ارتباطی بین تاریخ گذشته و معاصر  باشد.

او آشنایی کودکان را با پیشینه تاریخی نیز پیشنهاد داد و اظهارکرد: باید از هم اکنون  برای آشنایی و علاقمندی کودکان با سابقه تاریخی و باستانی منطقه اقدام شود.

حسین سالاری از شهروندان جیرفتی نیز از مسئولان خواست‌ به وضعیت محوطه‌های باستانی توجه کنند تا زیرساخت‌های گردشگری از آسیب‌های متعدد در امان بمانند.

او به موزه جیرفت و آماده سازی آن برای بازدیدکنندگان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: موزه جیرفت ظرفیت بزرگی برای میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی بشمار می آید که باید به صورت تخصصی معرفی شود.

استقبال از مهمانان نوروزی با همگرایی

محمد سالاری رئیس اداره میراث فرهنگی جیرفت با تشریح بخشی از ویژه برنامه‌های ایام نوروز برای مسافران و گردشگران در محوطه‌های تاریخی گفت: پیگیر اجرای برنامه‌های متنوع  در ایام نوروز با همکاری شهرداری، اتاق بازرگانی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هستیم.

او از چاپ و توزیع بروشور با محتوای تاریخی و باستانی خبر داد که در بین مسافران و بازدیدکنندگان از محوط‌ه‌های تاریخی توزیع می شود.

سالاری همچنین از برپایی نمایشگاه صنایع دستی در محل شهر قدیم جیرفت سخن به میان آورد و اظهارکرد: افرادی تحت عنوان راهنما در محل محوطه‌های باستانی مستقر خواهند شد تا اینکه ضمن معرفی تاریخ و تمدن جیرفت به سوالات بازدیدکنندگان نیز پاسخ می دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی جیرفت از حضور کودکان به عنوان راهنما در شهر قدیم جیرفت و تپه‌های باستانی کُنارصندل خبر داد که قبل از این به آن‌ها آموزش‌های لازم داده خواهد شد.

سالاری تنوع در اجرای ویژه برنامه‌های ایام نوروز را مستلزم همگرایی همه دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: در صورت همکاری دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های متنوعی در ایام نوروز خواهیم داشت. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :