انتظار کارگران بیکار شده‌ی معدن کرومیت آسمینون برای بازگشت به کار

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1376

انتظار کارگران بیکار شده‌ی معدن کرومیت آسمینون برای بازگشت به کار

نزدیک به یک‌هزار و ۳۰۰کارگر معدنِ کرومیتِ آسمینون کرمان از خرداد ماه سال جاری همزمان با تعطیلی این واحد معدنی بیکار شده و از آن زمان منتظر بازگشایی محل کار خود هستند.

 حدود هفت ماه از بلاتکلیفی کارگران معدنِ کرومیتِ آسمینون کرمان می‌گذرد. اردیبهشت ماه امسال کارفرما به این دلیل که کارِ این معدن صرفه‌ی اقتصادی ندارد، معدن را تعطیل و ۱۳۰۰ کارگر را خردادماه از کار بیکار کرد و از آن روز کارگران در انتظار بازگشت به کار و تامین امنیت شغلی خود هستند.

یکی از کارگران بیکار شده معدن کرومیت آسمینون گفت: از روز یکم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ با پایان یافتن قراردادهای یک‌ساله کارگران، من و همکارانم بیکار شده‌ایم و کارفرما راضی به عقد قرارداد مجدد با ما کارگران نشد.

او با بیان اینکه آن زمان کارفرما به این دلیل که ادامه فعالیت معدن صرفه اقتصادی ندارد، اقدام به تعطیلی معدن  کرد، گفت: معدن کرومیت «آسمینون» طی سالهای گذشته چندین نوبت تعطیل و سپس با پیگیری کارگران به فعالیت خود ادامه داده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر به جز تعداد کمی از همکاران که به‌کار گرفته شده‌اند، مابقی دوران بیکاری خود را سپری می‌کنند، افزود: معدن کرومیت «آسمینون» با هزار و ۳۰۰ کارگر معیشت اهالی بومی و غیر بومی جنوب کرمان را به صورت مستقیم تامین می‌کند، به همین دلیل بازگشایی این  واحد ضرورت دارد.

او در ادامه با ابراز تاسف از بی‌توجهی کارفرما برای متوقف کردن فعالیت این معدن، افزود: برای حل مشکل معدن چندین نشست تخصصی در اداره کار، استانداری و فرمانداری منوجان برگزار شده که تاکنون نتیجه‌ای دربرنداشته است.

طبق اظهارات او، تاکنون دوبار واحد کرومیت آسمینون برای واگذاری به مزایده عمومی گذاشته شده است. امیدواریم این معدن بدون شائبه به فرد یا نهادی قدرتمند و با تجربه واگذار شود که اهل فن باشد در عین حال نیازمند حمایت ونظارت دولت بعد از واگذاری هستیم.

او گفت: خواسته کارگران بیکار شده معدن کرومیت آسمینون فقط بازگشت به کار سابق تا رسیدن به شرایط قانونی ترک کار و بازنشستگی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 43
  • امروز: 199
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,624
  • ماه: 7,408
  • سال: 24,800