سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان خبرداد: هشدار برای مرگ جنگل‌های جنوب کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1392

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان خبرداد: هشدار برای مرگ جنگل‌های جنوب کرمان

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان می‌گوید بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای پوشش گیاهی این منطقه تا ۲۰ سال پیش نشان می‌دهد که باید به داد این گیاهان و درختان برسیم.

قاسم رحیمی‌نیا  بی‌توجهی به حقابه رودخانه هلیل را از بحرآسمان تا جازموریان و خشک شدن این تالاب عامل مهمی در خشک شدن پوشش گیاهی منطقه خواند و تصریح کرد: این مهم سبب افزایش کانون‌های بحرانی فرسایش خاک نیز شده است.

او بدون آنکه از نهاد خاصی در موضوع بی توجهی به حقابه رودخانه هلیل نام ببرد با اشاره به اینکه احتمال انتقال آب بین حوضه‌ای هم بخشی از نگرانی‌هاست اظهارداشت: ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر حاشیه هلیل رود را گیاهانی از جمله بنه، بادام، کهور، کنار و گز پوشانده که می‌طلبد به داد این گیاهان برسیم زیرا اگر تصاویر ماهواره ای ۲۰ سال پیش تاکنون بررسی شود کاهش پوشش انبوه این گیاهان مشهود خواهد بود.

ضرورت تثبیت ماسه های روان

او بر لزوم تجهیز، مرمت و فعالیت بیشتر کمپ تثبیت ماسه های روان در جازموریان تاکید کرد و گفت: نیروها در این کمپ‌ها برای مقابله و فعالیت مستمر حضور پیدا می‌کنند و همزمان به آموزش مردم درباره اهمیت کنترل کانون‌های بحرانی و لزوم نهال کاری می‌پردازند.

رحیمی‌نیا با بیان اینکه دیدگاه ما بر این است که از فعالیت‌های بیولوژیک به جای مالچ‌پاشی نفتی بهره گرفته شود اضافه کرد: مدیریت چرا و قرق مناطق، کنترل مراکز برداشت شن و ماسه، نظارت بر معادن و زمین‌های کشت رها شده برخی از راه‌های دیگر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان  یادآور شد: کانون‌های فرسایش بادی و گرد و خاک موجب کاهش کیفیت هوا، بروز بیماری‌ها، مهاجرت روستاییان، خسارت به کشاورزی و پوشش گیاهی و نیز آسیب به جاده‌های مواصلاتی می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :