شهرداری ماهان، شهرداری برتر استان و موفق کشوری شد. اجرای طرح سطل‌های مکانیزه زیرزمینی هوشمند در ماهان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1407

شهرداری ماهان، شهرداری برتر استان و موفق کشوری شد. اجرای طرح سطل‌های مکانیزه زیرزمینی هوشمند در ماهان

شهرداری ماهان موفق به کسب رتبه شهرداری برتر در میان 85 شهرداری استان کرمان و کسب عنوان شهرداری موفق در بین قریب به هزار و 400 شهرداری کشور شد.

مهندس حمید معین الدینی شهردار ماهان کسب عنوان شهرداری برتر سال 1401  در بحث مدیریت پسماند و اخذ تاییدیه بازرسی وزارت کشور به جهت انجام روال صحیح و قانونی کارها و برنامه‌ها را از دیگر موفقیت های شهرداری ماهان در سال جاری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه شهرداری‌ها ؛ باید 40 درصد از بودجه در امور عمرانی و 60 درصد برای هزینه‌های جاری استفاده شود افزود:  امسال با مدیریتی که لحاظ شد برعکس عمل کردیم یعنی 60 درصد بودجه صرف کارهای عمرانی و 40 درصد صرف هزینه‌های جاری شهرداری شد با این توضیح که هیچ مشکلی در پرداخت حقوق پرسنل ، علیرغم اضافه شدن چند نیروی جدید به‌وجود نیامد.

معین الدینی مدیریت ، نیروی انسانی و تجهیزات را سه رکن لازم و ملزوم یکدیگر در پیشبرد امور و توسعه شهری دانست  و  گفت: اصلاح ساختار سازمانی شهرداری ،  اولین اتفاق در شهرداری ماهان بود که با بازسازی ساختمان اداری و اضافه کردن تعدادی نیروی متخصص جهت بهره وری از تخصص آنها، انجام شد.

شهردار ماهان با بیان اینکه قولی می دهم که بتوانم عملیاتی اش کنم اظهار داشت : سال گذشته در مورد زیباسازی و ظاهر شهر صحبت کردم و اقداماتی نیز در این راستا انجام شد. امسال هم در عملیات عمرانی عقب نیستیم و در اکثر آیتم‌ها رشد داشته‌ایم . ما همزمان ساماندهی و اصلاح چند پارک را در ماهان آغاز کردیم . پارک تیگران ، پارک انقلاب ، اتمام فاز اول پارک شهداء و  فاز اول پارک جهاد که در حال اجرا است .

اجرایی شدن نقشه سه بعدی شهر ماهان

وی با اشاره به لزوم بازنگری و اصلاح طرح جامع شهر افزود : شهرماهان پتانسیل بالایی دارد و اگر طرح جامع و مطالعاتی و کارشناسی شده ی شهر نوشته شود ، بهترین و منطقی ترین نحوه ی اجرای  کارها  انتخاب و طبق آن عمل خواهد شد. 

شهردار ماهان از اجرایی شدن نقشه سه بعدی  شهرماهان  خبر داد و اظهار داشت : این نقشه،  پیش نیاز بازبینی طرح جامع شهری است و به کمک آن ، کار ممیزی شهر و تعیین تکلیف ملک های خلاف انجام می شود  ضمن این که افزایش سرعت کار، کاهش هزینه‌های مردم ،  افزایش کنترل و نظارت و کاهش میزان خطا را به‌همراه دارد. شهردار ماهان تصریح کرد: پروژه‌های زیادی به شورای شهر بردیم که همگی به نتیجه نرسیدند اما برخی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی مجوز گرفتند و در اولویت ما برای اجرا هستند.

راه اندازی معدن شن

شهردار ماهان از راه اندازی معدن شن شهرداری ماهان خبر داد و گفت : شهرداری بایستی از خود معدن شن و ماسه داشته باشد و ما بعد از 70سال که این کار انجام نشد پیگیری کردیم و توانستیم تمام مجوزهای شش گانه و تائیدیه معدن و پروانه بهره برداری را بگیریم .  وی افزود : راه اندازی این معدن علاوه بر اینکه درآمدزایی برای شهرداری ایجاد می کند ، باعث کنترل آسیب‌های زیست محیطی و سیلاب‌ها نیز می شود .

برندسازی با راه اندازی کتابچه الکترونیک

معین الدینی با اشاره به راه اندازی صفحه الکترونیکی گردشگری و کتابچه الکترونیکی به 8 زبان زنده دنیا توسط شهرداری ماهان ، خاطرنشان کرد: در این رویداد که برای نخستین بار شهرداری ماهان آن را اجرایی کرده از تمام نقاط گردشگری شهر ماهان فیلم برداری و عکس برداری ( 360 درجه)  انجام شده است . ضمن این که اطلاعات تمام نقاط به صورت گفتاری بیان می شود و افراد می توانند با یک کد QR ، از میان 8 زبان زنده دنیا زبان خود را انتخاب و اطلاعات را به صورت زیرنویس ببینند .

وی تصریح کرد : در قالب این کتابچه ، هر گردشگر می تواند به اطلاعات شهر ماهان از جمله مکان‌های گردشگری ، رستوران‌ها ، کافه‌ها ، مراکز تفریحی ، اقامتی و خدماتی دسترسی داشته باشد .

شهردار ماهان از تکمیل کتابچه الکترونیکی ، به اطلاعات مربوط به  «مزار تا مزار» که از مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان شروع و به گلزار شهدای ماهان و مسیرهای دسترسی و اقامتی به گلزارها  ختم می شودخبر داد و گفت: در چند روز آینده این کتابچه در کارگروه گردشگری استانداری کرمان مطرح و رونمایی می شود .

وی از آمادگی شهرداری ماهان برای معرفی سایر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کتابچه الکترونیک خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند انجام کارهای عکسبرداری و فیلمبرداری جاذبه های گردشگری ، اقامتی و خدماتی خود  را ، با صرف هزینه ای کم به ما بسپارند تا به کتابچه الکترونیک افزوده شود. وی یادآور شد: بدون تردید رونق بسترهای گردشگری سبب ورود سرمایه گذاران و رشد اقتصادی شهر ماهان خواهد شد .

مدیریت پسماند اجرایی شد

معین الدینی اجرایی شدن طرح سطل‌های مکانیزه زیرزمینی هوشمند در ماهان را اتفاقی خاص عنوان کرد و گفت : این یک کار منحصر به فرد و برندی دیگر برای شهر ماهان است که با تلاش چند نخبه کرمانی صورت گرفته است. شهردار ماهان تصریح کرد: این طرح، در سازمان شهرداری های تهران مطرح و مورد استقبال قرار گرفت و برای سایر شهرداری‌ها باور نکردنی بود که این اتفاق در شهر کوچکی مثل ماهان اتفاق افتاده باشد .  شهردار ماهان گفت: به واسطه این طرح منحصر به فرد جهانی، سازمان شهرداری به ما اجازه داد در نمایشگاه بین المللی پسماند تهران که همه ی شهرداری‌ها و شرکت‌ها حضور دارند حاضر شویم و طرح مان را عنوان کنیم.  معین الدینی اظهار داشت: در این رویداد قرار است به عنوان شهر هوشمند ایران  در مدیریت پسماندها معرفی شویم که اعتبارات خاصی برای شهرداری و شهر ماهان رقم خواهد زد.

افزایش سرانه فضای سبز ماهان

وی از راه اندازی مزرعه زیتون برای گسترش فضای سبز ماهان خبر داد و افزود :  برای افزایش سرانه فضای سبز از درخت زیتون استفاده کردیم. زیتون درختی همیشه سبز ،کم آب ، کم آفت و درآمدزاست که پس از  گذشت 4 سال به ثمر می نشیند  و سالانه حدود 10 میلیارد تومان درآمد خالص برای شهرداری خواهد داشت.

شهردار ماهان با اشاره به این که برای آبیاری  مزرعه زیتون ، استخر ذخیره آب را فراهم کردیم افزود: آبیاری درختان بصورت  قطره ای انجام خواهد شد ضمن این که  ، در کنار استفاده از آب استخر برای آبیاری،  به پرورش ماهی نیز اقدام کردیم ، که علاوه بر ایجاد درآمدزایی باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد چون دیگر نیاز به خرید کود و هزینه کودپاشی نیست و کود حاصله،  از طریق سیستم آبیاری به درختان منتقل می‌شود. 

وی افزود: در انتخاب ماهی نیز از ماهی های سردابی و گرمابی استفاده می کنیم که باعث می شود هزینه‌ی پاکسازی لجن‌ها را نداشته باشیم. شهردار ماهان وسعت مزرعه زیتون را 20 هکتار برشمرد و گفت : زمین مورد نیاز از سوی اداره مسکن و شهرسازی استان کرمان در ورودی شهر ، به شهرداری ماهان واگذار  شد که آورده قابل توجهی برای شهر ماهان محسوب می شود و قصد داریم در آینده ، با دعوت از سفرای کشورها و مدیران کشوری و استانی جهت کاشت درخت ، آن را به «پارک یادمان » و یک مینی ورلد جهانی تبدیل کنیم . معین الدینی ادامه داد:  در حال حاضر ده هزار چاله آماده کرده ایم و 5 هزار نهال  زیتون زرد کنسروی و روغن گیری نیز خریداری شده است .

ایجاد باغ گیاه‌شناسی

معین الدینی از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه باهنر و شهرداری ماهان خبر داد و گفت : سعی داریم بزرگترین باغ گیاه شناسی کشور را در ماهان ایجاد کنیم .وی به درختان چنار ماهان اشاره کرد و افزود: قصد داریم تمام ژنوم‌های چنار دنیا را به ماهان بیاوریم تا در آینده به «چنارماهان» دست یابیم مثل سرو شیراز ، چناری که آفت و آب آن کنترل شده باشد و نه تنها چنار؛ بلکه تمام درختان وگل‌های فصلی را علمی بکاریم و حتی گلخانه‌های ایرپونیک و هیدروپونیک و خاکی داشته باشیم .

کارخانه تولید قطعات پلیمری

وی احداث کارخانه تولید قطعات پلیمری را از دیگر اقدامات شهرداری ماهان در ایجاد درآمدهای پایدار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در این کارخانه ساخت جدول ، سنگ فرش و مبلمان شهری در دو خط تولید انجام می‌شود. 

معین الدینی در خاتمه ضمن تشکر از همکاری و همراهی اعضای شورای شهر ، همکاران و شهروندان ماهانی با اقدامات و برنامه‌های شهرداری ؛ اشتغالزایی، کسب درآمد پایدار و ایجاد برند را نتیجه اقدامات انجام شده، عنوان کرد و گفت: انشاا… سال آینده شاهد ادامه کارهای عمرانی خواهیم بود و اتفاقات خوبی را برای شهرمان رقم خواهیم زد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 237
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,472
  • ماه: 7,625
  • سال: 25,109