بهداشت دام، مانع ابتلا بیماری‌های مشترک دام و انسان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1638

بهداشت دام، مانع ابتلا بیماری‌های مشترک دام و انسان
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بهداشت مناسب از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام است.
زین الدینی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه دامپزشکی در جهت تأمین سلامت جامعه انسانی و دامی گسترده‌ترین و عمیق‌ترین اثرات را دارد گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام رعایت بهداشت و مدیریت صحیح در دامداری‌ها است.
او با اشاره به اینکه بهداشت نامناسب در واحدهای دامداری می‌تواند علاوه بر زیان‌های بهداشتی سبب بروز خسارات اقتصادی فراوانی به سرمایه‌های دامی شود افزود: یکی از اقدامات کنترلی دامپزشکی انجام واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها علیه بیماری‌هایی مانند تب برفکی، آبله، بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان، سایر بیماری‌های دامی و مراقبت و پایش بیماری‌هایی مثل بروسلوز و سل است.
زین الدینی با اشاره به اینکه میزان آگاهی دامداران از شیوه‌های مدیریتی و پیشگیری از بیماری‌های دامی می‌تواند نقش به سزایی به‌منظور جلوگیری از وقوع بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام دارد، عنوان کرد: شبکه دامپزشکی همواره با برگزاری کلاس‌های آموزشی در مناطق مختلف روستایی و عشایری و انجام آموزش‌های چهره‌به‌چهره به دامداران در هنگام انجام عملیات‌های واکسیناسیون در جهت افزایش آگاهی دامداران تلاش می‌کنند.
او با بیان اینکه مایه‌کوبی و ایمن‌سازی دام‌ها اولین اقدام برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی است، افزود: علاوه بر واکسیناسیون و سم‌پاشی جایگاه‌های دام، خرید دام از مناطق عاری از بیماری، قرنطینه و ضدعفونی واحد آلوده با ضدعفونی‌کننده‌های مناسب، رعایت توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی، جلوگیری از خوددرمانی توسط دامدار و رعایت اصول بهداشتی در دامداری‌ها و حمل نقل دام‌ها با مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: امیدواریم با اقدامات جهادی و همکاری سایر نهادها و دامداران در پیشبرد اهداف سازمانی و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام مؤثر واقع شویم.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بهداشت مناسب از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 143
  • امروز: 90
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,470
  • ماه: 7,869
  • سال: 26,071