مدیرکل ثبت احوال استان کرمان: دستگاه‌های اجرائی حق گرفتن مدارک هویتی از مردم یا ارجاع به ثبت احوال را ندارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1410

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان: دستگاه‌های اجرائی حق گرفتن مدارک هویتی از مردم یا ارجاع به ثبت احوال را ندارند 

 مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: بیش از ۱۹۰ دستگاه اجرایی به سیستم ما متصل هستند و خدمات می‌گیرند و همزمان مردم را برای تاییدیه کارت ملی یا شناسنامه به ما ارجاع می‌دهند و یا تصاویر مدارک هویتی را از مردم می‌خواهند که خلاف مصوبه هیئت وزیران است و هیچ دستگاه اجرائی حق گرفتن این مدارک را ندارد.

محمد قاسمی در نشست خبری با بیان اینکه ۱۰۵ واحد اجرائی در استان کرمان در زمینه ثبت احوال به مردم خدمت رسانی می‌کنند، افزود: ماهیانه به طور میانگین ۴۰۰۰ ولادت و ۱۴۰۰ واقعه فوت در استان ثبت می‌شود.

او اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۳۸هزار و ۲۰ واقعه ولادت و ۱۲ هزار و ۴۳۷ فوت در استان کرمان ثبت شده و تعداد ولادت نسبت به سال قبل تغییر آنچنانی نداشته و آمار فوت ۲۱درصد کاهش داشته است.

قاسمی تصریح کرد: تا پایان دی ماه امسال جمعیت استان کرمان براساس اسناد هویتی، سه میلیون و ۳۶۹هزار و ۵۹۰نفر برآورد شده و در دی، نسبت به ماه قبل ۲۳۷۸نفر به جمعیت استان اضافه شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان بیان کرد: فراوانی نام‌های انتخابی توسط والدین کرمانی در سال جاری به ترتیب برای پسران امیرعلی، علی، آراد، حسین، ابوالفضل بوده و برای دختران فاطمه (از ابتدای تاریخ ثبت احوال تاکنون همواره نام انتخابی فاطمه رتبه اول بوده) و بعد زهرا، فاطمه زهرا، رستا و زینب جزو بیشترین نام‌ها بوده است.

او با بیان اینکه ۲۵ خدمت مستقیم در ثبت احوال به مردم ارائه می‌دهیم، اظهار کرد: از ابتدای امسال در استان کرمان ۱۳۱ هزار و ۹۶۴جلد شناسنامه تعویض شده است.

قاسمی تصریح کرد: بیش از ۱۹۰دستگاه اجرایی به سیستم ما متصل هستند و خدمات می‌گیرند و همزمان مردم را برای تاییدیه کارت ملی یا شناسنامه به ما ارجاع می‌دهند و یا تصاویر مدارک هویتی را از مردم می‌خواهند که خلاف مصوبه هیئت وزیران است و هیچ دستگاه اجرائی حق گرفتن این مدارک را ندارد.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: در سال جاری۶۶۶۶ ابلاغ حضوری شماره ملی را به مردم داشته ایم که ارجاعی سایر دستگاه هاست لذا مردم باید از حقوق خود مطلع شوند.

او با اشاره به اینکه ۱۴۴۱ مورد صدور گواهی مشخصات برای خروج از کشور داشته ایم، افزود: ۶۷۲۷صدور مشخصات هویتی انجام شده است.

قاسمی گفت: بیش از ۱۲هزار مراجعه غیرضروری مردم به ثبت احوال را داشته ایم که یا مردم اطلاع نداشته و یا دستگاه ها رعایت نکرده و آنها را راجاع داده اند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با بیان اینکه ۱۱۵کمیته تغییر نام در سال جاری تشکیل شده، اظهار کرد: ۲۳۰۰نام و ۲۵۴۲مورد نام خانوادگی در سال جاری در استان تغییر یافته است.

او در ادامه درباره توقف روند صدور کارت ملی در سال ۹۷افزود: با بومی سازی بدنه کارت ملی، کارت هوشمند ۸۰درصد کسانی که با تاخیر مواجه شده بود، صادر شده و درخواست داریم کسانی که برایشان پیامک می‌آید، برای دریافت کارت هوشمند ملی مراجعه کنند.

قاسمی گفت:  ۸۳هزار و ۱۰۳ مورد ثبت نام کارت هوشمند جدید امسال در استان کرمان امسال داشته ایم.

او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: طرح مهم “سببی و نسبی” را داریم که مرتبط با کارت ملی است و شبکه ارتباطی بین فرد و همسر و فرزندانش ایجاد می‌شود که اکنون ۱۸درصد طرح پیش رفته و امیدواریم سال آینده به اتمام برسد که این کار، برای انحصار وراثت و … کمک می‌کند و به راحتی دسترسی و استعلام‌ها انجام می‌شود.

قاسمی با اشاره به فعالیت سامانه سهیم در ثبت احوال اظهار کرد: این سامانه در حال حاضر ۹کاربرد دارد و قرار است تمامی خدمات سازمان ثبت احوال در بستر آن ارائه شود.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: اعلام تغییر نشانی قانون است و بسیار اهمیت دارد که با انجام آن، کشور از سرشماری نفوس و مسکن به صورت اجرائی بی نیاز خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :