حدود ۶ ماه است که بالگرد اورژانس هوایی جنوب‌کرمان به سرویس دوره‌ای رفته و برنگشته. آشیانه اورژانس هوایی جنوب خالی از پرنده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1448

حدود ۶ ماه است که بالگرد اورژانس هوایی جنوب‌کرمان به سرویس دوره‌ای رفته و برنگشته. آشیانه اورژانس هوایی جنوب خالی از پرنده

گزارش | کاغذ وطن

سمیه خدیشی  

  رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: از سال گذشته موضوع در حال پیگیری است، هفته آینده در تهران در این رابطه جلسه‌ای برگزار می‌شود

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد: پیشنهادی به فرماندهی فراجا استان برای استفاده از بالگردهای این واحد دادیم، که در حال بررسی است

شهریور سال ۱۴۰۰بود، که اورژانس هوایی جنوب کرمان به مناسبت گرامیداشت هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

استقرار این بالگرد در جنوب کرمان یکی از مطالبات عمومی و البته ضروری این منطقه بود و سال‌ها طول کشید که پیگیری‌های مسئولان جواب بدهد و آسمان جنوب کرمان شاهد پرواز این پرنده شود.

 ورود بالگرد به جنوب کرمان، که بخش وسیعی از پهناورترین استان کشور را به خود اختصاص داده و به دلیل پراکندگی جمعیتی آن  بسیار اهمیت داشت. چرا که با انجام خدمات هوایی که منجر به کاهش تلفات و عوارض ناشی از حوادث جاده‌ای می‌شد یک نیاز اساسی را برطرف می‌کرد.

اما مردمان جنوب کرمان خیلی خوش اقبال نبودن که پرنده هوایی اورژانس ماندنی باشد، حدود شش ماه قبل بالگرد برای به اصطلاح «اورهال» یا همان سرویس دوره‌ای آشیانه خود در جنوب کرمان را ترک کرد و آن‌طور که مسئولان امر نقل می‌کنند، حالش به این زودی‌ها خوب نشده و یا اینکه باید منتظر یک بالگرد جدید باشیم .

برای تامین نیاز اورژانس هوایی به فراجا  پیشنهاد دادیم

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: با پیگیری‌های زیاد این بالگرد به جنوب کرمان آمد  و بعد از آمدن مسئله آشیانه آن مطرح شد که با وجود مشکلات بسیار از راه و شهرسازی زمینی اختصاص دادند و آشیانه در حال تکمیل است.

ذبیح اله اعظمی اظهار کرد: این بالگرد علیرغم اینکه خیلی کوچک بود اما کار راه‌انداز بود ولی متاسفانه به خاطر تحریم‌های وضع شده قطعه مورد نیاز تامین نشده و همچنان از اورهال برنگشته است.

 او ادامه داد: در جلسه‌ای که برگزار کردیم خواستیم که بالگرد عوض شود و به جای یک مصدوم ۲ مصدوم جابجا شود و قول دادند که این کار انجام گیرد اما به قول‌شان عمل نکردند و دلیلی که می‌آورند این است که اکثر پرنده‌هایمان به دلیل نبود قطعات یدکی زمین گیرند.

اعظمی تصریح کرد: پیشنهادی به فرماندهی فراجا استان دادیم، که از بالگردهای این واحد استفاده کنیم که علاوه بر پوشش انتظامی عملیات‌های اورژانس هوایی را انجام دهد، که قرار شد سردار ناظری موضوع را در تهران مطرح کرده و مورد بررسی قرار گیرد.

*در حال پیگیری بالگرد جایگزین هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم با بیان پیگیری‌های انجام گرفته، گفت: از سال گذشته این موضوع را پیگیری می‌کنیم وهفته آینده جلسه‌ای در اورژانس هوایی با همین موضوع در تهران شرکت می‌کنیم، که با توجه به قول‌های مساعدی که قبلا داده بودند این موضوع به هر نحوی برطرف شود.

علی اصغر خیرخواه ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم تامین هزینه تهیه قطعه خراب، اختلاف‌های ارزی این مشکلات را به دنبال داشت و چون تعداد بالگرد‌های زیادی در کشور به همین دلیل زمین‌گیر شده‌اند موجودی هم ندارند، که هلیکوپتری جایگزین شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنین گفت: سال گذشته در خصوص ارتقا این بالگرد هم پیگیر بودیم که اگر قرار است دستگاهی جدید بفرستند،  بالگرد بزرگتری جایگزین قبلی شود. 

 تامین هزینه‌های تعمیربالگرد سنگین است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در این رابطه می‌گوید: زمانی که بالگرد برای اورهال رفت، در بررسی‌های انجام گرفته، مشخص شد که  گیربکس و ملخ عقب آن مشکل پیدا کرده و قطعه گیربکس باید از فرانسه درخواست شود که حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه دارد.

ابراهیم افضلی با اشاره به نوسانات ارزی ادامه داد: طی صحبت‌هایی که با مدیر عامل شرکت هلیکوپتری داشتیم  گفتن که با توجه به نوسانات ارزی این موضوع هزینه‌ها را دو چندان کرده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به «کاغذوطن» گفت: حدود شش ماه است که بالگرد برای سرویس رفته و هر روز در جواب پیگیری‌های ما یک جوابی می‌شنویم.

 او در رابطه با پیگیری‌های انجام گرفته در رابطه با تامین بالگرد گفت: این موضوع چندین مرتبه  از طرف رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت حتی با حضور در تهران پیگیری شد اما قول دادند که سریعا بالگرد این منطقه را تامین کنند. 

اورژانس هوایی هنگامی که اورژانس زمینی به دلیل سرعت کم یا دور بودن مکان مورد نظر نمی‌تواند به موقع به بیمار کمک‌رسانی کند، اعزام می‌شود.که دارای گروه متخصص و تجهیزات مجهزی است که تا رسیدن بیمار و مجروح به بیمارستان بهترین خدمات را ارائه خواهند داد.

بالگرد‌های هوایی مجهز به بهترین تجهیزات هستند و در سریع‌ترین زمان ممکن بیمار و مجروح را به بیمارستان و درمانگاه انتقال می‌دهند و یکی دیگر از مزایای حائز اهمیت این وسایل امکان نشست و برخاست در مکان های صعب العبور است.  طبق گفته معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور،۵۱ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور فعال است که ۷۰ درصد ماموریت‌های آنها در مناطق محروم و صعب العبور انجام می‌شود. جنوب کرمان  از لحاظ جمعیت محرومیت و یا نقاط صعب العبور دارای رتبه برتر است و ضرورت وجود پایگاه اورژانس هوایی برا کسی پوشیده نیست و می طلبد که تامین به موقع بالگرد این مجموعه  در اولویت مسئولان امر قرار بگیرد چرا که با توجه به مزایای انتقال بیماران به‌وسیله اورژانس هوایی و اهمیت افزایش خدمت رسانی به مصدومان و بیماران  و از طرفی، حجم انبوه حوادث جاده‌ای و غیر جاده‌ای وجود آن تاثیر مستقیمی در آمار  عوارض ناشی از حوادث دارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس: پیشنهادی به فرماندهی فراجا استان دادیم، که از بالگردهای این واحد استفاده کنیم که علاوه بر پوشش انتظامی، عملیات‌های اورژانس‌هوایی را انجام دهد، که قرار شد سردار ناظری موضوع را در تهران مطرح کرده و مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 80
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,990
  • ماه: 7,628
  • سال: 25,192