مدیرکل ثبت‌اسناد استان مطرح کرد؛ کرمان در زمینۀ حدنگاری اراضی زراعی عقب است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1650

مدیرکل ثبت‌اسناد استان مطرح کرد؛ کرمان در زمینۀ حدنگاری اراضی زراعی عقب است
مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان کرمان گفت:در اسناد مالکیت حد نگار، کاربری املاک و اراضی قید و در سامانۀ جامع املاک ثبت می‌شود و پس از صدور سند، امکان سوءاستفاده و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی سلب می‌شود.
سیدمهدی هاشمی در نشست مشترک بررسی وضعیت صدور اسناد اراضی کشاورزی استان افزود:متأسفانه در استان کرمان عقب‌ماندگی سنواتی در زمینۀ حدنگاری اراضی زراعی وجود دارد که باتوجه‌به فرادستگاهی بودن حدنگاری، جبران این نقیصه نیازمند همکاری همۀ دستگاه‌های ذی‌ربط است.
او خاطرنشان کرد:از کل ۷۵۰ هزار هکتار سطح سبز استان کرمان که در حال حاضر مورداستفادۀ کشاورزان قرار می‌گیرد، قریب به ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی است که توسط افراد تصرف شده است و باید از محدودۀ کل اراضی کشاورزی کسر شود و پس از جمع‌بندی دستگاه‌ها و کسر میزان دقیق این اراضی، آمار حدنگاری اراضی کشاورزی به میانگین کشوری نزدیک می‌شود.
هاشمی در ادامه بیان کرد:حد نصاب‌های مقرر در ماده ۲ قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، مربوط به تفکیک و افراز املاک سنددار است و از لحاظ قانون، محدودیتی برای صدور اسناد مالکیت اولیه وجود ندارد.
او ادامه داد:صدور اسناد مالکیت حدنگار موجب حفظ یکپارچگی اراضی و جلوگیری از بیشتر خردشدن اراضی کشاورزی می‌شود؛ چراکه در اسناد مالکیت حدنگار قیدشدن کاربری در سند عامل مؤثری برای جرم تغییر کاربری غیرمجاز به شمار می‌آید.
هاشمی یادآور شد:باتوجه‌به تحقق ۹۹/۷ درصدی حدنگاری اراضی ملی از ابتدای سال‌جاری، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است و آمادگی داریم در صورت همکاری دستگاه‌های متولی امر، تا پایان سال ۱۴۰۳ حدنگاری اراضی کشاورزی استان کرمان را به پایان برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 15
  • امروز: 192
  • دیروز: 254
  • هفته: 1,869
  • ماه: 8,042
  • سال: 27,713