علیرغم وعده شهرداران در ادوار مختلف در شهر کرمان برای نهضت آسفالت، این مطالبه همچنان درخواست اصلی مردم شهر است. روند کند آسفالت در شهر کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1460

علیرغم وعده شهرداران در ادوار مختلف در شهر کرمان برای نهضت آسفالت، این مطالبه همچنان درخواست اصلی مردم شهر است. روند کند آسفالت در شهر کرمان

گزارش؛ مرضیه قاضی‌زاده 

اگر از مردم کرمان بپرسید بزرگترین مشکل کرمان چیست؟ آسفالت در صدر مشکلات لیست شده است. تمام تمرکز و هم و غم مردم کرمان ما مثل مردم بم بعد از زلزله آسفالت است. موضوعی که در گوش مسئولان شهر بم رسوخ کرد و در کرمان نه. شهرداری بم سال گذشته یک قرارداد به ارزش۲۷۰ میلیارد تومان امضا کرد و کل بودجه عمرانی‌اش را روی آسفالت گذاشت. کرمان با وجود بودجه ۱۰ برابری در قیاس با شهر کوچکی  مثل بم سال گذشته ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای آسفالت کنار گذاشت و عملا نتوانست از ظرفیت بخش خصوصی برای این امر استفاده کند. 

اهمیت آسفالت در کرمان به قدری است که وارد بازی انتخاباتی شده. حتی وعده دادن در این خصوص هم رای جمع می‌کند. با این حال آسفالت کرمان پیش نمی‌رود، در واقع گرایشات سیاسی مدیران شهرداری عوض می‌شود اما عملکرد مدیران در حوزه آسفالت خیر. طبق گفته مهدی نیکویی، جانشین شهردار در حوزه عمرانی، کرمان با لحاظ روکش آسفالت ۲ میلیون متر مربع آسفالت نیاز دارد. این عدد درست همان عددی است که عالم‌زاده شهردار سابق کرمان در سال آخر مدیریتش وعده داده بود و محقق نشد. 

*۶۴۴هزار متر مربع حجم آسفالت در سال آخر دوره عالم‌زاده

قرار بود در قالب طرح پویش آسفالت یک میلیون و ۸۳۰ هزار مترمربع آسفالت توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهر و پیمانکاران صاحب نام صورت گیرد. عالم‌زاده اما شهرداری را با یک وعده بی‌سرانجام تنها گذاشت و طبق گفته محمدرضا یحیی‌زاده، معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان تا اسفند آن سال عملا ۶۴۴ هزار متر مربع آسفالت صورت گرفت. او در این رابطه  به «کاغذ وطن»می‌گوید: «طبق آماری که داریم ۶۴۴هزار متر مربع در آن سال آسفالت صورت گرفته که ۳۶۸هزار متر مربع آن توسط سازمان عمران و ۲۷۶هزار متر مربع هم توسط پیمانکار خصوصی صورت گرفته است.» 

*افت آسفالت در گیر و دار انتخابات

نزدیک شدن به زمان انتخابات اما یک وقفه اساسی در حوزه آسفالت ایجاد کرد. سال ۱۴۰۰ که عملا بین دو گرایش سیاسی بود میزان آسفالت تا ۳۶۵هزار متر مربع ریزش کرد.  شورای یکدست  انقلابی و اصولگرا مدیریت شهر را از مهر ۱۴۰۰ به سعید شعرباف تحویل داد. فردی که علیرغم مانورهای سیاسی مشاورانش روی بحث آسفالت و عملکردی که خود از حجم آسفالت در پیج اینستای خود ارائه داده، حجم آسفالت معابرش در شهر کرمان با عدد ۶۱۰ هزار متر مربع کمتر از سال آخر دوره عالم زاده است.
*عددهای کشکی در حوزه آسفالت

شعرباف در پیج اینستای خود توضیح داده که حجم آسفالت معابر در سال آخر دوره گذشته ( عالم زاده)کمتر از ۲۰۰هزار متر مربع بوده و در سال ۱۴۰۱ این میزان به بیش از ۷۵۰هزار متر مربع رسیده است. عددهایی که البته با اعداد و ارقام اعلامی از سمت شهرداری کرمان هم‌خوانی ندارد و به گفته یحیی‌زاده معاون او حجم آسفالت سال گذشته بدون لکه گیری حدود ۶۱۰ هزار متر مربع بوده که عملا حتی از دوره عالم زاده هم کمتر است. نکته اینجاست که شهرداری کرمان در دوره جدیدش نتوانسته همکاری پیمانکاران بخش خصوصی را جلب کند. موضوعی که قبلا در بخش سرمایه گذاری در حوزه پروژه‌های شهری و اجرای پروژه‌های عمرانی رخ داده بود حالا به حوزه آسفالت رسیده. شهرداری در این دوره مدیریت شهری از اول سال ۱۴۰۱ ۶۱۰هزار متر مربع آسفالت کرده که حدود ۴۹۸هزار متر مربع آن را خودش بر عهده گرفته و ظرفیتی که بر عهده بخش خصوصی گذاشته عملا ۱۱۲هزار متر مربع بوده است. اینکه چرا شهرداری از طرفیت بخش خصوصی برای پیش بردن آسفالت استفاده نکرده ؟موضوعی است که معاون حمل و نقل شعرباف علتش را گرانی قیر می‌داند: «در سال گذشته به غیر از شرکت کرمان  فرارا یک پیمانکار دیگر هم اضافه شد اما عملا به دلیل افزایش قیمت قیر متراژ کار پایین آمد.»

*شهری با یک دهم بودجه کرمان، میزان بیشتری به آسفالت اختصاص داد
طبق گفته یحیی‌زاده، شهرداری سال گذشته عددی نزدیک ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای آسفالت گذاشته، این اعتبار برای مرکز استان البته به مراتب کمتر از شهری کوچکی مثل بم است که کل بودجه‌اش کمتر از ۳۰۰میلیارد تومان بوده و به نوعی یک دهم بودجه شهری مثل کرمان است. همین شهر کوچک با این بودجه کم البته سال گذشته یک قرارداد با ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان برای حوزه آسفالت امضا کرده است. سمانه سام‌نژاد، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بم دوم بهمن‌ماه گفته بود: «بر اساس قانون ۶۰ درصد بودجه باید عمرانی و ۴۰ درصد بودجه جاری باشد که ۱۴۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۱ مربوط به بودجه عمرانی بود.شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۱ به سمت نهضت آسفالت رفته است و عملا سایر پروژه‌های عمرانی شهرداری مانند پیاده روسازی، جدول گذاری و … از دستور کار شهرداری خارج شدند تا آسفالت هر چه سریعتر معابر صورت گیرد.» 

*۸۰۰هزار متر مربع در بم آسفالت می‌شود

طبق گفته او براساس ۲۷۰ میلیارد تومانی که برای آسفالت در نظر گرفته شده، تمام قراردادها بسته شده  و پیش‌بینی شده تا مهرماه سال آینده شهرداری حدود ۸۰۰ کوچه را آسفالت نماید. رسول برایی نژاد، معاون عمرانی شهردار بم در گفت و گو با «کاغذ وطن» از جزییات بیشتر این طرح و آسفالت ۸۰۰هزار متر مربع از معابر خبر می‌دهد تا آخر سال ۱۴۰۱ نیمی از آن صورت گرفته است.

نکته اینجاست که شهر کوچکی مثل بم چنین بودجه‌ای از شهر را برای بخش آسفالت کنار گذاشته و شهرداری کرمان با بودجه بالای ۲هزارو ۳۰۰ میلیاردی، در سالی که پروژه عمرانی خاصی را هم اجرا نکرده میزان هزینه کنار گذاشته بابت آسفالتش حتی از بم هم کمتر بوده است. شهردار کرمان البته در گفت و گوبا «کاغذ وطن» با اشاره به سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی آسفالت از بودجه عمرانی اعلام کرده که این اعتبار برای سال ۱۴۰۲ به بالای ۲۰۰میلیارد تومان می‌رسد. اما این بودجه به هیچ وجه کافی نیست، حال آنکه به گفته خود او در صورتی که سرعت و متراژ آسفالت شهرداری از اعتبارات داخلی حداقل ۵۰ درصد هر سال افزایش یابد تازه ۳ سال طول می‌کشد تا معابر کلیدی کرمان از این وضعیت درآيد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 76
  • امروز: 24
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,259
  • ماه: 7,412
  • سال: 24,896