کشاورزان کماکان در انتظار اصلاح نرخ گندم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1471

کشاورزان کماکان در انتظار اصلاح نرخ گندم

گزارش| بازار

تصویب قیمت ۱۵ هزار تومانی گندم برای هر کیلوگرم در روزهای گذشته نه تنها منجر به گلایه کشاورزان بلکه انتقادات بسیاری از نمایندگان مجلس و فعالان حوزه کشاورزی را به دنبال داشت. نگرانی‌ها از این قیمت و فاصله کم آن در مقایسه با قیمت جو به این خاطر است که احتمال مصرف گندم در بخش غیر انسانی و خوراک دام زیاد خواهد بود حالا بماند که برخی معتقدند فاصله معنادار آن با قیمت جهانی گندم هم احتمال قاچاق را قوی تر خواهد کرد.

یکی از عمده صحبت‌های کشاورزان افزایش هزینه نهاده‌های کشاورزی در سال‌های اخیر است که با قیمتگذاری این محصول منافات دارد موضوع بعدی هم نادیده گرفتن تورم در لحاظ قیمت گندم است. هرچند قیمت گندم به صورت رسمی از سوی دولت اعلام شده اما هنوز برخی نمایندگان مجلس و انجمن‌های کشاورزی خواهان تجدید نظر در نرخ خرید گندم هستند. به باور این منتقدان، مصوبه شورای قیمت‌گذاری غیرقانونی است زیرا باید هزینه تولید برآورد شده و سود متعادلی برای کشاورزان پیش‌بینی می‌شد.

به باور تعدادی از نمایندگان مجلس، قیمت منطقی گندم بیش از ۱۷ هزار تومان است و کمتر از این رقم بی‌انصافی و محاسبه‌ای غیر منطقی برای هزینه‌های حوزه کشاورزی است بنابراین باید برای جلوگیری از وضعیت بحرانی در حوزه این کالای استراتژیک اقدام جدی صورت گیرد.
رحمت‌الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم علی آباد کتول در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: گندم کالایی استراتژیک به شمار می‌رود برای همین باید رضایت کشاورزان تامین شود تا آنها تمامی این محصول زراعی را به دولت تحویل دهند.در خصوص قیمت گندم انتظار داریم با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت قیمت خرید تضمینی مناسبی تعیین شود زیرا قیمت تمام شده برای کشاورزان بالای کیلویی ۱۷ هزار تومان است.

دولت یارانه نان را از جیب کشاورز می‌دهد

علی اصغر میرکتولی یکی از کشاورزان علی آبادی در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه دولت نه تنها حمایتی از بخش کشاورزی ندارد بلکه به دنبال این است که در خرید تضمینی، یارانه نان کشور را از جیب کشاورز بدهد، گفت: کشاورز مانند همه اصناف با دلار ۵۴ هزار تومانی برای تولید خود هزینه می‌کند بنابراین دولت باید در قیمت‌گذاری این تورم را در نظر بگیرد قیمت گذاری محصولات کشاورزی به نرخ سال گذشته با توجه به افزایش هزینه ها واقعا یک اجحاف بزرگ در حق کشاورز است.

یکی دیگر از کشاورزان گلستانی ضمن انتقاد به تصویب قیمت گندم به خبرنگار بازار، گفت: نه تنها قیمت گندم غیرمنصفانه است بلکه نرخ خرید تضمینی کلزا نیز بسیار غیر منطقی است چراکه با قیمتی کمتر از سال گذشته قیمت گذاری شده است.

جعفر عابدی ادامه داد: انتظار ما از دولتی که خود را حامی کارگر و کشاورز می داند این است که لااقل در قیمت گذاری برای این قشر حداقل سود را در نظر بگیرند وقتی همه کالاها با افزایش قیمت دلار بیشتر می شود چگونه انتظار دارند که کشاورز محصول خود را با کمترین قیمت بفروشد.

تعیین قیمت گندم قانونی نیست

 

به غیر از گندمکارانی که به واسطه قیمت گذاری غیرمنطقی گندم نگران معیشت خود در سال جاری هستند فعالان صنفی حوزه کشاورزی هم نسبت به ایجاد انحراف بازار گندم نگرانند. مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه این قیمت گذاری غیرقانونی است، گفت: دولت برای جلوگیری از احتکار و فروش گندم به دامداران و کارخانه‌های خوراک دام در این قیمت گذاری تجدید نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :