بی‌اثر بودن وام ودیعه بر بازار اجاره‌بها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1486

بی‌اثر بودن وام ودیعه بر بازار اجاره‌بها

به گزارش خبرنگار مهر، همین چند روز قبل بود که سرپرست دفتر اقتصاد مسکن از محدودیت منابع بانک‌ها برای تأمین مالی وام ودیعه مسکن خبرداده بود؛ اما اکنون نمایندگان مجلس با افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن موافقت کرده‌اند.

بر این اساس بانک مرکزی موظف شده است در صورت تصویب شورای عالی مسکن، از طریق بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن مستأجران ۱۴۰۲ با تعیین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز کند. سقف جدید تسهیلات ودیعه مسکن طبق این مصوبه در تهران ۲۰۰، مراکز استان‌ها ۱۵۰ و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

از سوی دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان را برای روستاییان داد که با موافقت دولت و مخالفت کمیسیون عمران مجلس روبرو بود اما در نهایت به تصویب نمایندگان رسید.

علیرضا مهدی زاده، کارشناس مسکن در خصوص تأثیر افزایش وام ودیعه بر بازار اجاره بها به مهر گفت: این افزایش وام ودیعه باعث نمی‌شود قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و بازار مسکن نیز از شاخص‌های خاص پیروی می‌کند و در بلند مدت از افزایش ۲۰ درصدی به ۴۰ درصدی رسیده است از سوی دیگر کسی که ملکی را خریداری کرده تا هزینه استهلاک ساختمان در نیاید که اجاره نمی‌دهد.

وی در ادامه افزود: اجاره بهای پایین برای صاحبخانه ارزشی دارد بنابراین ملک در بازار عرضه نمی‌شود و این با افزایش رو به رو است با افزایش وام ودیعه هیچ اتفاقی در بازار اجاره بها رخ نخواهد داد.

این کارشناس مسکن در پایان راهکار به تعادل رسیدن بازار مسکن را اینگونه بیان کرد: گسترش افقی و ساخت خانه‌های یک و دو طبقه می‌تواند باعث شود قیمت خانه کاهش پیدا کند و این عرضه است که باعث به تعادل رسیدن است و در غیر این صورت بازار را غیر شفاف می‌کند  و قراردادهای زیر زمینی را نیز افزایش می‌دهد تنها راهکار شفافیت در بازار مسکن نیاز به ساخت و ساز افقی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :