بخشنامه‌ای که مردم را در بانک ها سرگردان کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1178

برداشت های اشتباه مردم از شرایط تسهیلات بدون ضامن

 بخشنامه‌ای که مردم را در بانک ها سرگردان کرد

  پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن در حالی درگیر اما و اگرهاست که مردم کرمان برای اخذ این وام ها سرگردان بانک های استان شده اند.

 در شرایط اقتصادی کنونی تسهیلات بانکی می تواند کمکی موثر برای حل مشکلات اقتصادی مردم باشد اما دریافت تسهیلات بانکی شرایط سخت و طاقت فرسایی دارد به گونه ای که برخی از افراد در نیمه راه عطای دریافت تسهیلات را به لقایش می بخشند و ناامید از دریافت وام به دنبال راه چاره ای دیگر می روند.

البته دریافت تسهیلات هم در صورتی می تواند کمک کننده باشد که نرخ سود و اقساط معقول و مناسبی داشته باشد و در نهایت منجر به حل مشکلات اقتصادی افراد شود نه اینکه مشکلی به مشکلات قبلی آنها اضافه شود.افراد برای دریافت تسهیلات باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند؛ یکی از این خوان ها، معرفی ضامن به بانک است که اخیرا رئیس جمهور دستور داده است تسهیلات خرد بدون ضامن به مردم ارائه شود.حالا حدود یک ماه از صدور دستور رئیس جمهور مبنی بر پرداخت «تسهیلات خرد بدون ضامن» به مردم می گذرد. بخشنامه مربوطه به بانک ها ابلاغ شده و طبق اعلام مسئولان در گام اول شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی، اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعب بانک‌های ذی‌ربط حقوق پرداخت می‌کنند، مشمول دریافت این تسهیلات می شوند.البته متقاضیان باید شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بدون ضامن را داشته باشند؛ این تسهیلات با ارائه گواهی کسر حقوق از طرف محل کار و در صورت داشتن رتبه اعتباری A، B و C به افراد پرداخت می شود.

مصائب دریافت تسهیلات از بانک ها

اسحاق محمدی شهروند کرمانی در این باره می گوید: بانک ها برای پرداخت وام چوب لای چرخ متقاضیان می گذارند. برای دریافت ۱۰ میلیون وام دو ماه معطل شدم و آن‌قدر سنگ پیش پای من انداختند که قیدش را زدم.

زهرا بهرامی که بازنشسته آموزش و پرورش است اظهار کرد: برای دریافت وام بدون ضامن به بانک مراجعه کردم اما به من اعلام شد که پرداخت این تسهیلات بر اساس معدل حساب انجام می شود و باید سپرده داشته باشیم. ما با این حقوق ناچیز چگونه می توانیم سپرده داشته باشیم؟

ابراهیم عسکریان هم در خصوص تسهیلات بدون ضامن چنین گفت: اعلام شده حقوق بگیران می توانند بدون ضامن وام دریافت کنند. وقتی به بانک مراجعه کردم گفتند که باید میانگین حساب داشته باشید و چون میانگین حساب ندارم این وام به من تعلق نمی گیرد؛ من با حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ تومان با خانواده هفت نفری چگونه می توانم پولم را در بانک سپرده کنم؟این شهروند کرمان ادامه داد: خیلی از مردم همین مشکل را دارند؛ کسانی که میانگین حساب ندارند نمی توانند وام بگیرند! مردم اگر مشکل نداشته باشند که درخواست وام نمی دهند.لیلا قاسمی نیز در این خصوص اظهار کرد: بانک ها برای پرداخت ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بسیار سخت گیری می کنند و باید یک جفت کفش آهنی داشته باشیم تا بتوانیم وام دریافت کنیم.او گفت: امثال بنده یک حقوق کارمندی ناچیز داریم و دنبال یک وام برای حل مشکلات زندگیمان هستیم اما بانک ها آن‌قدر بلا سر ما می آورند که توبه کار می شویم.

برداشت های اشتباه مردم از شرایط تسهیلات بدون ضامن

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان در خصوص تسهیلات بانکی بدون ضامن گفت: پیرو تاکید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد مبنی بر تسهیلگری در بحث تسهیلات خرد، یک ابلاغیه به بانک ها ارسال شده است که مردم تعبیرات متفاوتی از آن داشتند. برخی گمان می کنند که یک خط اعتباری برای تسهیلات تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن در نظر گرفته شده است که اینگونه نیست.

الله داد محمدی ادامه داد: ابلاغیه گفته شده در واقع یک دستورالعمل تسهیلگری برای پرداخت تسهیلات تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان است. گام اول این دستورالعمل که در حال حاضر ابلاغ شده مربوط به شاغلان، بازنشستگان، مستمری بگیران و کارکنان شرکت های بخش خصوصی است که حقوق آنها در بانک های مختلف پرداخت می شود.

او گفت: روال کار به این صورت بود که بر اساس ضوابط و تفاهم نامه هایی که بانک های عامل با دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی دارند، کارکنان واجد شرایط دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می شدند. برای تسهیلگری این ضوابط، کارکنان واجد شرایط دریافت وام (دستگاه هایی که از بانک ها حقوق پرداخت می کنند) تا مرز ۵۰ میلیون تومان در صورتی که رتبه اعتباری «A، B و C» داشته باشند، می توانند تسهیلات دریافت کنند.

محمدی یادآور شد: یک شرکت رتبه بندی و اعتبارسنجی مربوط به بانک مرکزی است که رتبه اعتباری هر فرد متناسب با نوع مراوداتی که با بانک ها داشته است را مشخص می کند.

شرایط پرداخت وام بدون ضامن  به حقوق بگیران

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان گفت: رتبه های «A، B و C» مربوط به شاغلان و بازنشسته ها می توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان با گواهی کسر حقوق دستگاه مربوطه بدون نیاز به ضامن تسهیلات را دریافت کنند. این افراد باید یک فقره چک به شکل ذمه ای به بانک ارائه کنند یعنی با ضمانت خود آن فرد و گواهی دستگاه مربوطه تسهیلات گفته شده قابل پرداخت در بانک عامل است.

محمدی ادامه داد: معرفی ضامن فرآیند مشکل داری برای افراد کارمند بود به همین دلیل تسهیلگری انجام شد تا بانک های بتوانند بر اساس تعهدنامه ای که دستگاه برای برداشت از حقوق آن فرد صادر می کند و به شکل ذمه ای تسهیلات را پرداخت کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان در خصوص ضوابط پرداخت این وام ها اظهار کرد: دستگاهی که طرف قراردادشان با یکی از بانک های عامل است متناسب با وضعیت کارکرد حساب هایشان، در طول سال بخشی از ضوابط پرداختی را به این مساله تخصیص می دادند. به این معنا که بخشی اعتبار مصوب می کردند و به شکل دوره ای به کارکنان شرکت ها یا دستگاه تسهیلات پرداخت می کردند.

او ادامه داد: با تسهیلگری صورت گرفته دیگر نیاز نیست کارمند متقاضی دریافت تسهیلات ضامن ارائه دهد در واقع با همان گواهی کسر از حقوق تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با اخذ چک و تا ۵۰ میلیون تومان بدون نیاز به چک البته با تعهد بازپرداخت از سوی دستگاه مربوطه می تواند تسهیلات را دریافت کند.

محمدی در خصوص شرایط این تسهیلگری برای کارکنان بخش خصوصی گفت: کارکنان بخش خصوصی دارای رتبه «A» و «B» تا ۵۰ میلیون تومان با کسر حقوق و اخذ چک و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان صرفا با معرفی یک ضامن می توانند تسهیلات دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه این اقدام یک ساده سازی در جهت پرداخت تسهیلات است، افزود: نباید اینگونه تصور شود که کارمند هر دستگاهی بلافاصله می تواند در بانک تسهیلات دریافت کند. هر بانک با دستگاه مربوطه یک تفاهم نامه دارد که بر اساس آن در طول سال بخشی از کارکنان آن مجموعه می توانند از بانک ها تسهیلات دریافت کنند.محمدی گفت: قبل از این مصوبه اگر آن افراد به عنوان کارمند معرفی می شدند بانک ها از فرد متقاضی اخذ ضامن می کردند اما بر اساس دستورالعمل جدید افراد واجد شرایط هر دستگاه که معرفی می شوند و نیاز به ضامن ندارند.

او اظهار کرد: به عنوان مثال بازنشستگان کشوری حقوقشان را از بانک صادرات دریافت می کنند. صندوق بازنشستگی کشوری تفاهم نامه ای با بانک صادرات دارد و مشخص است که چه تعداد از این افراد در چه قالب های باید تسهیلات دریافت کنند. اگر تا قبل از این، بازنشسته مشمول دریافت تسهیلات باید ضامن معرفی می کرده است الان دیگر نیاز به ضامن ندارند.محمدی ادامه داد: البته این مساله به معنای آن نیست که هر بازنشسته کشوری می تواند از بانک صادرات وام بدون ضامن درخواست کند. افرادی مشمولی که بر اساس تفاهم نامه از طرف صندوق بازنشستگی به بانک معرفی می شوند و تعهد بازپرداخت برای آنها انجام می شود، می توانند تسهیلات بدون ضامن دریافت کنند.

تخلفات بانک ها را گزارش دهید

او تاکید کرد: بانک ها برای این قبیل افراد به هیچ وجه حق مطالبه ضامن را ندارند و اگر افراد مشمول در این خصوص با مشکل مواجه شد می توانند موارد را گزارش بدهند تا با مدیر مربوطه تماس گرفته و پیگیری های لازم را انجام دهیم.محمدی بیان کرد: به طور قطع اگر گزارشی مبنی بر تمرد شعبات بانک ها از این ضوابط و دستورالعمل دریافت شود با قاطعیت فرد را به کمیته انضباطی بانک مرکزی ارجاع می دهیم و برخوردهای لازم صورت می گیرد.

او بیان کرد: افراد می توانند تخلفات در این زمینه را به سامانه بانک مرکزی، سامانه وزارت اقتصاد و شورای هماهنگی بانک های استان کرمان اعلام کنند. این موارد بررسی شده و در صورت سهل انگاری از سوی بانک با قاطعیت برخورد انجام می شود.

محمدی با اشاره به اینکه شعبات بانکی استان کرمان در این زمینه توجیه هستند، افزود: باز هم تاکید می کنم که همه افراد شامل این مساله نمی شوند و متقاضیان نیاز به اخذ تعهدنامه بازپرداخت از دستگاه های مربوط دارند و این کار بر اساس تفاهم نامه میان بانک مربوطه و آن دستگاه انجام می شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان در خصوص گلایه های مردم از پروسه سخت دریافت تسهیلات اظهار کرد: تمامی کارهای اداری زحمت دارد و این روال طبیعی است.او بیش از ۸۵ درصد از تامین مالی مربوط به واحدها و بنگاه های اقتصادی و تسهیلات دهی را به عهده بانک ها دانست و افزود: طی امسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در استان کرمان پرداخت شده است.محمدی نقص در مدارک متقاضیان را یکی از دلایل طولانی شدن پروسه دریافت تسهیلات بیان کرد: حجم ورودی پرونده های اعتباری به بانک ها بالاست و ما نمی گوییم تمامی کارهای ما ۱۰۰ درصد درست و بدون ایراد است.او مانده تسهیلات استان کرمان در حال حاضر را ۶۰۰ هزار میلیارد اعلام کرد و افزود: در زمینه پرداخت تسهیلات نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد داریم.

محمدی گفت: در طول سال حجم عظیمی تسهیلات توسط بانک ها به متقاضیان پرداخت می شود و واحدهای عظیمی که ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری می کنند طبعا از تسهیلات بانک ها استفاده کرده اند.

حذف معرفی ضامن از مسیر دشوار دریافت تسهیلات بانکی به معنای حذف یکی از موانع از سر راه مردم است و حالا باید دید در ادامه بانک ها برای اجرای این طرح چقدر همکاری می کنند و آیا می توانند رضایت خاطر مراجعه کنندگان را جلب کنند یا باز هم مانند گذشته شاهد ادامه گلایه های مردم از بانک ها خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 108
  • امروز: 121
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,522
  • ماه: 7,932
  • سال: 25,965