مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مطرح کرد؛ صادرات ۲۲۶ هزار دلاری صنایع دستی استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1489

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مطرح کرد؛ صادرات ۲۲۶ هزار دلاری صنایع دستی استان کرمان 

فعالی گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان تولید سالانه محصولات صنایع دستی استان کرمان و حدود ۲۲۶ هزار دلار صادرات صنایع دستی استان کرمان است.

 فریدون فعالی دیشب ۲۰ خرداد در مراسم روز جهانی صنایع دستی در رفسنجان با تبریک این روز، گفت: در بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان از تمام هنرمندان این حوزه قدردانی می‌کنم، همراهی و همدلی در شهرستان رفسنجان اتفاقات خوبی را رقم زده است و این برای ما مبارک می باشد که این مجموعه زیبا با برنامه‌های فرهنگی و هنری همراه است.

او افزود: دغدغه‌ای که داشتیم این بود که بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان را در استان کرمان داشته باشیم؛  اما از آن بهره‌ای نبردیم و گردشگران از این مجموعه زیبا دیدن نمی‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به مرمت و احیای خانه حاج آقا علی رفسنجان، بیان داشت: این خانه تاریخی مدت ماندگاری مسافر را در استان کرمان نصف روز اضافه کرد و این برای ما یک ظرفیت است؛ زیرا ما هر چه در شاخص‌های گردشگری مدت زمان ماندگاری مسافر در استان کرمان را بیشتر کنیم، بهتر است و  این توفیق برای حوزه گردشگری فراهم شده است که بتوانیم از شرایط بهتر استفاده کنیم.

او تصریح کرد: پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقا علی آماده شده و پیگیری کردیم و خواهیم کرد که این مجموعه  ثبت جهانی شود و  این موضوع فرصتی برای استان کرمان و رفسنجان است که اثر ثبت جهانی داشته باشد و امیدواریم بتوانیم با ثبت جهانی خانه حاج آقا علی رفسنجان، یکی از آثار شاخص ثبت جهانی را در رفسنجان داشته باشیم.

فعالی در بخش دیگری از سخنان خود به صنایع دستی پرداخت و  بیان کرد: در حوزه صنایع دستی، ۱۰۱ رشته صنایع دستی در استان کرمان داریم و بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در استان کرمان مشغول هستند.

او ادامه داد: این آمار و ارقام با توجه به وجود یک شهر جهانی، ۵ شهر ملی در حوزه صنایع دستی در استان کرمان بد نیست و ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که باید از آن‌ها بهره ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به نقاط ضعف در حوزه صنایع دستی در استان اشاره و بیان کرد: خاستگاه مس در شهر رفسنجان است؛ اما امروز  در بازدیدی که از کارگاه مس داشتم گفته شد مس را از اصفهان می‌آورند و اینجا با کار روی آن، دوباره به اصفهان برمی‌گردانند و این خوب نیست که محصول مس استان کرمان از استان خارج شود و  پیگیری‌های زیادی شد و این آمادگی وجود دارد که در قالب یک تعاونی، محصول مس همین جا تولید و در اختیار تعاونی و هنرمند قرار گیرد، و این حمایت در حوزه سازمانی ما هم وجود دارد که بتوانیم شرایط را فراهم کنیم که بازاری برای محصول آن‌ها ایجاد و هنرمندان راحت‌تر محصول را تولید کنند.

او با بیان این‌که نگاه ما در حوزه صنایع دستی صرفا حمایتی است و حمایت از هنرمندان جزو سیاست‌ها و برنامه‌های ما است، تصریح کرد: باید بستری برای فروش محصولات خانگی صنایع دستی ایجاد شود و اگر فضای خانه خلاق صنایع دستی ایجاد شود، میراث فرهنگی بازارچه‌هایی را تحت این عنوان ایجاد می‌کند تا محصولات را به فروش برساند.

لزوم ساماندهی هنر‌های صنایع دستی در رفسنجان

 حسین رضایی، فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه شرایط و فضای همدلی خوبی در استان کرمان فراهم شده است که امیدواریم بتوانیم از این فرصت‌ها بهره بگیریم، گفت: زمانی در کشور ۲ میلیون فرش‌باف داشتیم؛ اما متاسفانه تمام صنایع دستی و هنر‌های خود را از دست دادیم.

او با بیان اینکه ایران در حوزه صنایع دستی پر از پتانسیل است و باید مدیریت و برنامه‌ریزی شود، خواستار اقتصادی‌تر شدن کار‌های حوزه صنایع دستی و ساماندهی هنر‌های صنایع دستی در شهرستان رفسنجان شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 152
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,577
  • ماه: 7,361
  • سال: 24,753