مدیرکل انتقال خون استان کرمان: تقاضا برای گروه خونی O منفی زیاد است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1491

مدیرکل انتقال خون استان کرمان: تقاضا برای گروه خونی O منفی زیاد است

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: وقتی کسی به خون نیاز داشته باشد، باید گروه خونی اهداکننده و دریافت کننده با هم سازگار باشند اما شخصی با گروه خونی Oمنفی می‌تواند به همه گروه‌های خونی اهداء نماید، در نتیجه تقاضا برای گروه خونی Oمنفی زیاد است.

دکتر ایرج شکوهی اظهارکرد: ۲۴خرداد هر سال(۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهداکنندگان خون نامیده شده و این روز به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر، کاشف گروه‌های خونی نامگذاری شده است.

او افزود: ۲۴ خرداد به منظور آگاهی بخشی به مردم درخصوص اثرات مثبت این عمل خیرخواهانه و تشویق افراد بیشتر به اهدای خون، قدردانی از فعالیت انسان‌دوستانه تمام کسانی است که در زمینه اهداء و انتقال خون و نجات جان انسانها تلاش می‌کنند.

شکوهی بیان کرد: برجسته نمودن نقش مهم اهدای خون داوطلبانه و منظم به منظور دستیابی به دسترسی همگانی به خون و فرآورده‌های ایمن، از دیگر اهداف بزرگداشت ۲۴ خرداد است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت:  شعار امسال ۲۴ خرداد “ما هستیم، چون شما خون اهدا می‌کنید “، انتخاب شده است.
او اظهار کرد: مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های خونی بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، مصدومان حوادث و سوانح ترافیکی، انواع سرطان‌ها و … هستند.

شکوهی بیان کرد: حجم خون اخذ شده ۴۵۰ میلی لیتر یعنی کمتر از ۱۰ درصد حجم کل خون است که بدن انسان مایع از دست رفته را ظرف ۴۸ ساعت و گلبول قرمز را ظرف مدت دو ماه جایگزین می‌کند.  

او با تبریک روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار کرد: از اهداکنندگان خون و حامیان انتقال خون در سراسر استان قدردانی و از همه جوانان دیار کریمان، انسان‌های سالمی که تا کنون اقدام به اهدای خون نداشته، دعوت می‌کنم با پیوستن به خانواده بزرگ انتقال خون یاریگر ما در تامین خون سالم و کافی برای بیماران نیازمند به این ماده حیاتی باشند. 

شکوهی تصریح کرد: انتقال خون استان در شهرستان کرمان (در دو پایگاه مرکزی واقع در بلوار ۲۲ بهمن و پایگاه اهدای خون شهید فیروزی واقع در ابتدای بلوار جمهوری) و شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم آماده خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 202
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,483
  • ماه: 7,973
  • سال: 26,595