اولین خانه صنایع دستی در بم افتتاح شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1492

اولین خانه صنایع دستی در بم افتتاح شد

سُها خدیشی- مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از افتتاح اولین خانه صنایع دستی در بم خبر داد و گفت: اعتبار خانه صنایع دستی یک میلیارد تومان بوده که در جهت مرمت ساختمان و تجهیز کلاس ها و کارگاه‌ها استفاده شده است.

فریدون فعالی در حاشیه مراسم افتتاحیه خانه صنایع دستی در بم در جمع خبرنگاران افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان متعهد شده تا ۱۰ خانه صنایع دستی را در شهرستان های مختلف استان کرمان راه اندازی نماید که امسال به بهره برداری می رسند.

او اظهار داشت: در آینده نزدیک فضای دیگری را تحت عنوان خانه خلاق صنایع دستی در بم طراحی می کنیم تا کارهای نوآورانه و خلاقانه در حوزه صنایع دستی ایجاد کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان ادامه‌داد: صنایع دستی باید متناسب با سلیقه بازار طراحی و تولید شود و وارد سبد خانوار قرار گیرد .

*راه اندازی بازارچه صنایع دستی در ارگ قدیم بم

فعالی خاطرنشان‌کرد: پیش بینی شده تا بازارچه صنایع دستی بم در مدرسه‌ای که در مجموعه ارگ تاریخی در حال مرمت است راه اندازی شود و به زودی این مدرسه به مکانی برای بازارچه صنایع دستی تبدیل می شود .

او بیان کرد: خانه های صنایع دستی مراکزی هستند تا هنرمندان بتوانند در آنجا آموزش های لازم را به دست آورند و محصول خود را تولید کنند.

به گفته او تولیدات هنرمندان در مراکز تاریخی ،جاذبه های گردشگری و بازارچه های صنایع دستی به فروش می رید.

فعالی عنوان کرد: در این خانه صنایع دستی رشته های حصیربافی، سفال، سنگ زینتی، نساجی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری توسط استادکاران کشوری آموزش داده می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان اضافه کرد: مدیریت خانه های صنایع دستی به انجمن صنایع دستی واگذار می شود که انجمن صنایع دستی بم نیز در حال شکل گیری است.

او در ادامه به مرمت مجموعه وکیل بم اشاره کرد و افزود: این مجموعه دارای یک مسجد تاریخی است که برای مرمت آن از اعتبارات سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده و به محض اینکه این اعتبارات ابلاغ شود بحث مرمت مجموعه وکیل نیز شروع می‌شود.

او می گوید براساس برنامه ریزی مرمت و نورپردازی ارگ تاریخی بم و احیا و راه اندازی خانه صنایع دستی جزو تعهدات اداره کل میراث فرهنگی استان بوده که انجام شدند و فاز دوم نورپردازی و فازهای بعدی مرمت این بنای تاریخی در دست اقدام است.

فعالی در خصوص بازدید گردشگران از ارگ تاریخی بم تصریح‌کرد: با توجه به شرایط جوی شهرستان بم استقبال از ارگ تاریخی در بعدازظهرها کمتر شده است که مقرر شد از ساعت پنج بعدازظهر تا ۱۰ شب پذیرای گردشگران و مسافران باشیم.

*کارخانه حناسایی بم به مزایده گذاشته میشود

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به رهانشدن کارخانه حناسایی بم این بنای تاریخی توضیح داد: کارخانه حناسایی مرمت شده و در قالب بسته سرمایه گذاری به همراه خانه عامری‌ها در اختیار صندوق حفظ احیا قرار گرفته است و به زودی آگهی مزایده آن صادر می شود .

*بم در پکیج گردشگری سه روزه قرار گیرد

به گفته او کارخانه حناسایی و خانه عامری براساس مصوبه ای که از کمیته نفایس گرفته ایم در قالب یک مرکز گردشگری و پذیرایی در دستور کار قرار دارد

او گفت:با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در شهرستان بم وجود دارد این مجموعه ها به جذب گردشگر در شهرستان کمک خواهند کرد و باید مدت زمان ماندگاری گردشگر در بم را بیشتر کنیم زیرا شهرستان بم می تواند به عنوان مقصد گردشگری در پکیج گردشگری سه روزه معرفی شود .

در پایان این مراسم از فعالان و پیشکسوتان حوزه صنایع دستی با اهدای لوح و تندیس تقدیر و تشکر به عمل آمد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 47
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,957
  • ماه: 7,595
  • سال: 25,159