صادرکنندگان از کرمان کوچ می کنند. سختگیری‌ها مانع صادرات پسته

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1540

صادرکنندگان از کرمان کوچ می کنند. سختگیری‌ها مانع صادرات پسته

گزارش| بازار

سختگیری‌ها در مسیر صادرات پسته این روزها به یکی از مشکلات صادرکنندگان تبدیل و همین امر موجب شده فعالان این بخش برای صادرات، محصول را به استان‌های دیگر منتقل کنند.

 استان کرمان ۷۰ درصد پسته کشور را تولید می‌کند و در سال جاری باغ‌های پسته استان بر خلاف سال‌های گذشته مملو از محصول است و پیش بینی می‌شود حجم قابل توجهی محصول از باغ‌های استان برداشت شود.

پسته به عنوان یک کالای لوکس صادراتی سهم قابل توجهی در سبد صادراتی استان کرمان به خود اختصاص داده است و ارزآوری این محصول کرمان را در صدر استان‌هایی قرار داده است که صادرات در بخش کشاورزی دارد.

اما در آستانه برداشت محصول از باغ‌های استان کرمان صادر کنندگان پسته بار دیگر از موانع و سختگیری‌های صادراتی در کرمان گلایه می کنند.

طی سال‌های اخیر همین سختگیری‌ها موجب شده محصول پسته از گمرک سایر استان‌های صادر شود و طی ماه‌های اخیر خبر تعجب‌آمیز صادرات پسته کرمان از مرز ترکیه منتشر شد.

حالا به نظر می‌رسد با وجود تذکر استاندار کرمان به مسئولان مربوطه اما روند سختگیری‌ها ادامه دارد و مشکلات پا برجا مانده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان در آستانه برداشت پسته در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال جاری بعد از دو سال خسارت جدی به محصول پسته استان بر اثر خشکسالی و تغییرات اقلیمی وضعیت محصول در شرایط مطلوبی قرار دارد.

سید محمدرضا ترابی موسوی بیان کرد: حجم قابل توجهی پسته به زودی برداشت و روانه بازار می‌شود و که طبیعتا بخش قابل توجهی از پسته صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: با وجود این ظرفیت‌ها اما برخی از سختگیری‌های بی مورد موجب شده است صادرات محصول از کرمان سخت شود و به همین دلیل نیز برخی از فعالان قدیمی صادرات پسته تمایلی به ورود به بازار ندارند.

ترابی موسوی بیان کرد: انتظار داریم بعد از چند سال که عرضه محصول مناسب است بتوانیم بازارهای خارجی پسته استان را احیا و تقاضا ها را تامین کنیم اما تقاضا داریم از سختگیریها کاسته شود.

وی افزود: هیچ کس به اندازه کشاورز و صادر کننده متعهد به تولید محصول سالم نیست اما در زمان پیک برداشت محصول روند نمونه‌بردای، آزمایش و تائید استاندارد طولانی است و نتیجه این امر انتقال محصول به فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برای صادرات است.

وی همچنین گفت: قبل از تولید محصول باید اطلاعات لازم در خصوص نحوه استفاده از سموم و اقدامات پیشگیرانه انجام شود نه اینکه زمان برداشت سختگیریها را بیشتر کرد.

باید تسهیل گری لازم در خصوص روند صادرات انجام شود

استاندار کرمان نیز چندی قبل در حاشیه دیدار با رئیس سازمان استاندارد از سختگیری‌های در زمان صادرات پسته در استان کرمان انتقاد کرد و خواستار همکاری دستگاه‌های مرتبط برای بهبود شرایط صادرات محصول پسته شد.

محمد مهدی فداکار در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: باید تسهیل‌گری لازم در خصوص روند صادرات انجام شود.

وی عنوان کرد: صادر کنندگان تعهدات ارزی دارند و به مشتری‌های خارجی نیز تعهداتی دارند که باید اجرا شود و نسبت به استانداردها نیز حساس هستند اما سختگیری در این خصوص موجب بروز مشکلاتی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد و این شهرستان مهمترین مرکز تولید پسته در کشور محسوب می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 33
  • امروز: 197
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,866
  • ماه: 7,780
  • سال: 25,458