تورم نقطه‌به‌نقطه خرداد به 42.5 درصد رسید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1497

تورم نقطه‌به‌نقطه خرداد به 42.5 درصد رسید

 هزینه‌ای که یک خانواده ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در خردادماه امسال متحمل شده، نسبت به هزینه‌ای که برای تهیه همین سبد در خردادماه سال گذشته کرده، حدود 42 درصد بیشتر شده است.

 به گزارش اکوایران بنا به داده‌های منتشر شده مرکز آمار از تورم مصرف‌کننده، تورم ماهانه خردادماه امسال 2 درصد برآورد شده، این در حالی است که این شاخص در اردیبهشت 2.8 درصد بوده است. تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خردادماه 1.8 درصد و تورم غیرخوراکی‌ها و خدمات 2.2 درصد به ثبت رسیده است. به‌عبارت‌دیگر در خردادماه فشار تورمی بیشتر از سمت گروه‌های غیرخوراکی بوده است.

  بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تورم به ثبت رسیده ماهانه در میان گروه‌های کالایی و خدماتی، به «قند، شکر و شیرینی‌ها» و «هتل و غذاخوری» تعلق داشته است. پایین‌ترین تورم ماهانه نیز با منفی 4.6 درصد در گروه «سبزی‌ها و حبوبات» به ثبت رسیده، همچنین تورم ماهانه گروه‌های «ارتباطات» و «حمل‌ونقل» نیز در آخرین ماه بهار 1402 منفی برآورد شده است.

 تورم سالانه نیز در خردادماه امسال 48.5 درصد به ثبت رسیده، به‌عبارت‌دیگر میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به خرداد سال گذشته، نزدیک به یک و نیم برابر شده است. تورم سالانه در خردادماه نسبت به اردیبهشت حدود نیم درصد پایین‌تر آمده است.

  تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خردادماه امسال 72 درصد برآورد شده که نسبت به تورم غیرخوراکی‌ها بالاتر بوده است. البته در میان گروه‌های غیرخوراکی تورم سالانه گروه «هتل و غذاخوری» بالغ بر 80 درصد بوده، البته تورم این بخش نیز به طور مستقیم متأثر از تورم خوراکی‌ها بوده است.

 تورم نقطه‌به‌نقطه نیز در خردادماه امسال 42.5 درصد برآورد شده است. در مورد تورم نقطه‌ای شاهد این هستیم که این شاخص در خردادماه به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش‌یافته و نسبت به اردیبهشت 12 واحد درصد پایین‌تر آمده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 170
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,839
  • ماه: 7,753
  • سال: 25,431