متقلبان بازار کود و سم با رها شدگی بازار بیشتر شدند. دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1497

متقلبان بازار کود و سم با رها شدگی بازار بیشتر شدند. دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشند

گزارش| بازار

توزیع سموم و کودهای تقلبی در بازار به وفور رخ می دهد و کارشناسان ضمن انتقاد به عملکرد دستگاه‌های نظارتی می‌گویند: در این مسیر منابع مالی کشاورزی و منابع آبی و خاکی کشور بیشترین لطمه را می‌بینند.

علیرضا الوندی رئیس سازمان مردم نهاد «هکا» در پاسخ بازار مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شده تا سموم و کودهای کشاورزی تقلبی، غیر مجاز و یا فاقد ماده موثر در بازار تا به این حد فراوان توزیع شود می گوید: در وهله اول قطعا سازمان‌های نظارتی در این زمینه کم کاری داشته‌اند و نتوانسته‌اند بازار را رصد کنند.

الوندی افزود: بدون شک اگر سازمان‌ های تخصصی مثل سازمان استاندارد و سازمان حفظ نباتات وارد این قضیه شوند، بازار را رصد کنند و در ادامه با متخلفین برخورد کنند ما این مشکلات را نخواهیم داشت. اما مساله اینجا است که سازمان‌های نظارتی بازار را رها کرده‌اند و نقش اصلی خود که باید نقش نظارتی باشد را حذف کردند. لذا هر کسی به خود اجازه می‌دهد هر چیز تقلبی را در بازار عرضه کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تنها راهکار ساماندهی بازار سم و کود کشور این است که این سازمان‌ها فعالیت خود را در حوزه رصد بازار افزایش بدهند.

افزایش هزینه‌های تولید با عرضه وسیع کود و سموم تقلبی

بر اساس این گزارش از اصلی‌ترین موضوعاتی که در خصوص توزیع این مواد بی‌کیفیت و یا تقلبی در عرصه‌های کشاورزی مطرح می‌شود بحث خسارت‌ها و زیان‌های مادی است که به صورت خاص به کشاورز، اراضی کشاورزی و جامعه مصرف کننده وارد می‌کند.

رئیس مردم نهاد هکا در این خصوص نیز اظهار می‌دارد: اولین زیانی که به واسطه توزیع کود و سموم تقلبی بر بخش وارد می‌شود در واقع این است که هزینه تولید را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد بدون اینکه هیچ فایده‌ای داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر ممکن است این سموم و کودهای تقلبی که هیچ فایده‌ای هم برای بخش کشاورزی ندارد حتی ضرر و زیان هم برای تولیدات داشته باشد؛ یعنی ممکن است در تولید مواد غذایی اثرات سوء بگذارند که این موضوع چندان شفاف نیست. اما همین دو عامل نکته بسیار مهمی است برای اینکه انتظار داشته باشیم سازمان های مربوطه با متقلبین این بخش برخوردهای جدی داشته باشند.

عرضه کود و سموم تقلبی با قیمت‌ها ارزان‌تر در بازار

بر اساس این گزارش یکی از موضوعات قابل تامل در مورد کود و سموم کشاورزی تقلبی در بخش گلخانه‌ها است که موجب شده زیان‌های فراوانی به تولید کننده‌های این بخش وارد شود. در واقع با توجه به اینکه در فضای گلخانه‌ای به عنوان یک فضای کاملا متفاوت با فضای باز، سموم زیادی در راستای رفع آفات و بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، جولان محصولات تقلبی خسارت‌های جبران ناپذیری به تولیدات این بخش می‌زند.

محمد زیبایی، یکی از فعالان بخش گلخانه‌های کشور است که در خصوص کود و سموم تقلبی در حوزه گلخانه‌ها با بازار می‌گوید: در واقع محصولات تقلبی با کیفیت پایین که مواد دیگری همچون ماسه بادی در آن اضافه شده است، در بازار عرضه می‌شود که نه تنها ضررهای مالی به من بهره‌بردار می‌زند بلکه به خاک و زمین نیز ضربه می‌زند. به طوری که می‌بینیم در اراضی کشاورزی کودی به نام «کود کامل» استفاده می‌شود که تقلبی آن غالباً ترکیب گچ و خاک است و توسط کشاورز استفاده می‌شود و وقتی وارد زمین می‌شود هم زمین را سفت می‌کند و هم کیفیت محصول و زمین را کاهش می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 9
  • امروز: 80
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,737
  • ماه: 7,849
  • سال: 25,590