در نشست خبری رییس دادگستری و دادستان جیرفت مطرح شد: فرودگاه جیرفت شرایط پروازها باری را ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1502

در نشست خبری رییس دادگستری و دادستان جیرفت مطرح شد: فرودگاه جیرفت شرایط پروازها باری را ندارد

گزارش |‌ کاغذ وطن

نشست خبری، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان جیرفت به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد. در این جلسه رئیس دادگستری جیرفت به بیان موارد مهمی که دستگاه قضایی در موضوع زمین‌خواری ورود کرده است پرداخت و از عملکرد مدیران در سال‌های گذشته که این مسئله را تشدید نموده، اعلام نارضایتی کرد و گفت: در رابطه با واگذاری‌های صورت‌گرفته افراد سودجو به منافعی رسیده‌اند.

اصغر ستایی‌مختاری ادامه داد: در این رابطه اهالی منطقه کریم‌آباد در قسمت جنگل گرگی نسبت به واگذاری قسمت‌هایی از اراضی ملی که در اختیار امور اراضی شهرستان بوده است به دستگاه قضا اطلاع و اعلام کردند.

او با بیان اینکه مساحت این اراضی حدود ۶ هزار و صد هکتار است، توضیح داد: این واگذاری در اوایل دهه هفتاد و در قالب طرح‌های به افراد بی زمین یا کم زمین با وضع قراردادهای اجاره و تأمین آب شرب از کانال‌های فرعی آبرسانی از سد جیرفت اتفاق افتاده است.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت با اعلام اینکه یک سری انحرافات قانونی در واگذاری زمین رخ‌داده است، توضیح داد: موضوع در جلساتی با مسئولین ذی‌ربط بررسی، و گام مهمی در این مسیر برداشته شده است.

اصغر ستایی مختاری عنوان‌کرد: قراردادهایی که در رابطه با اجاره این زمین‌ها امور اراضی تنظیم کرده است به دلیل اینکه مدت قرارداد در آنها درج نشده، صحت پیدا نمی‌کند، و طرف قرارداد در آن ذی‌نفع نیست.

او با اشاره به اینکه صحت قرارداد زیر سؤال رفته است، افزود: چاه‌هایی که در این اراضی قرارگرفته‌اند غیرمجازند و این موارد شناسایی و اقدام به صدور اخطار شد.

ستایی مختاری تصریح کرد: به طرف مقابل اعلام شده است که حق مالکیت برای آنها وجود ندارد، و از ۶۱۰۰ هکتار حدود ۱۰۵۹ هکتار واگذاری قانونی بوده و مابقی آن ایراد قانونی دارد.

واگذاری‌های خارج از قانون شرکت احیا اراضی زیر سد

او در راستای مطرح‌کردن موارد مهم در دست بررسی سیستم قضایی، ادامه داد: شرکت احیا اراضی زیر سد جیرفت در اوایل دهه هفتاد یا اواخر شصت واگذاری‌های انجام داده و این کار در قالب عقد صلح و با مساحت حدود ۳ هزار و دویست هکتار بوده است، درحالی‌که امکان واگذاری اموال دولتی در قالب عقد صلح امکان‌پذیر نیست.

ستایی مختاری اعلام کرد در این رابطه با بازرسی کل استان کرمان مکاتبه‌ای با منابع طبیعی وقت انجام داده و خواستار جلوگیری از این نوع واگذاری شده است که متاسفانه توجهی نشده و در ادامه کار نیز اقدام به واگذاری این زمین‌ها در قالب طرح طوبی صورت‌گرفته است.

رئیس دادگستری جیرفت افزود: آنچه واضح است عملاً فعالیت خاصی روی این اراضی انجام نگرفته است و در تنظیم گزارش نهادهای نظارتی هم مقداری مسامحه صورت‌گرفته است، و درحالی‌که در شورای حقوق بیت‌المال استان هم این موضوع مطرح شده و متأسفانه افراد سودجو اقدام به واگذاری و قطعه‌بندی اراضی کردند و مردم به دلیل محدودیت کمبود زمین مجبور به خرید این قطعه‌ها می‌شوند.

ستایی مختاری عنوان کرد: در رابطه بااطلاع به شهروندان و ممانعت از ورود افراد سودجو با نصب پلاکارد این موضوع اطلاع‌رسانی شده؛ اما متأسفانه توجه نشده و گاهی این معاملات در حال انجام است.

او با بیان اینکه کیفیت کاربری این اراضی کشاورزی است و قطعه‌بندی آنها قانونی نیست، گفت: اسناد این زمین‌ها هم مشکل دارد این اراضی موضوع آنها در شعبه دوم حقوقی در حال رسیدگی است.

خلع‌ید مالکان بعضی اراضی محدوده بین پلیس‌راه و باغعلیشیر

رئیس دادگستری جیرفت به اراضی که در محدوده پلیس‌راه جیرفت و باغعلیشیر دلفارد در مساحت‌های مختلف به اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی واگذار شده است، اشاره داشت و گفت: در قالب این طرح‌ها تاکنون هیچ اقدامی روی آن زمین‌ها انجام نشده است و باید تعیین تکلیف می‌شدند اما با گذشت زمان هیچ تعیین تکلیفی صورت نگرفته که یا باید خلع‌ید صورت گیرد یا با تمدید اجاره، حقوق دولتی وصول شود که با پیگیری دادگستری قریب به ۱۲۰ هکتار خلع‌ید و تعیین تکلیف شد.

 لزوم کمپ ماده ۱۶ در جنوب کرمان

رئیس دادگستری جیرفت  در راستای مطرح کردن موارد ضروری و با اهمیت در سطح شهرستان، عنوان کرد: موضوعی که در این شهرستان از اهمیت زیادی برخوردار است، موضوع وجود کمپ اجباری یا همان کمپ ماده ۱۶قانون مبارزه با مواد مخدر است، که یکی از ضروریات شهرستان جیرفت و جنوب استان کرمان است.

اصغر ستایی مختاری با توضیح اینکه در کل استان کرمان چهار کمپ اجباری وجود دارد گفت: یک کمپ در بم و یک کمپ در سیرجان و ۲ کمپ در کرمان قرار دارد و سهمیه اختصاص یافته به معین جنوب استان کرمان که شهر بم است، پاسخگوی نیازهای این شهرستان و جنوب کرمان نیست.

او با اشاره به اینکه جمع آوری معتادان متهاجر از ضروریات است، افزود: مکاتبات و پیگیری‌های لازم برای احداث کمپ در جنوب کرمان صورت گرفته است که در حال پیگیری آن هستیم.

فرودگاه جیرفت شرایط صدور مجوز پرواز باری را ندارد

 رئیس دادگستری جیرفت با اشاره به غیرقانونی بودن واگذاری‌های انجام‌گرفته به شرکت احیا اراضی در زمین‌های محدوده جاده سد جیرفت، توضیح داد: اراضی فرودگاه جیرفت که قریب به ۲۰ سال در اختیار آن قرار دارند، با زمین‌های واگذاری شده به شرکت احیای اراضی تداخل پیدا کرده‌اند و حدود ۵۰۰ هکتاری که به این واحد داده شده در دل ۳ هزار هکتار زمین واگذاری به شرکت احیای اراضی قرار گرفته که این مورد جای تعجب دارد.

اصغر ستایی مختاری با بیان اینکه پروازهای انجام شده باید در راستای استانداردهای لازم صورت گیرد، توضیح داد: این فرودگاه مجوز لازم برای پروازهای باری و سنگین داده نشده، زیرا در این رابطه نظام‌نامه‌ها و مقررات ایمنی پرواز رعایت نشده است.

ستایی مختاری افزود: عدم رعایت حریم فرودگاه یکی از نواقصی است که باید در راستای مقررات ایمنی پرواز برطرف شود تا بارگیری محصولات کشاورزی از محل این فرودگاه انجام گیرد.

او بیان داشت: در این رابطه پیگیری و بررسی لازم در دو مرحله انجام گرفت و موضوع با حساسیت در دستور کار قرار دارد.

 رئیس دادگستری جیرفت: موضوعی که در این شهرستان از اهمیت زیادی برخوردار است، موضوع وجود کمپ اجباری یا همان کمپ ماده ۱۶قانون مبارزه با مواد مخدر است، که یکی از ضروریات شهرستان جیرفت و جنوب استان کرمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :