نخستین مرکز تحقیقاتی سلامت جنوب کرمان مجوز گرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1555

نخستین مرکز تحقیقاتی سلامت جنوب کرمان مجوز گرفت
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی سلامت جنوب استان کرمان با عنوان مرکز تحقیقات تهدیدات زیست‌محیطی توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد.
هدیه عسکرپور اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و جازموریان را زیر پوشش خدمات‌رسانی دارد؛ اما تاکنون هیچ مرکز تحقیقاتی سلامتی نداشت و این مرکز یک نیاز ضروری بود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه مراکز تحقیقات کشاورزی در جنوب کرمان فعال است، مرکز تحقیقات سلامت را مکمل این مراکز تحقیقاتی برشمرد و بر فعالیت‌های مشترک علمی سلامت و کشاورزی تأکید کرد.
عسکرپور دریافت مجوز اصولی مرکز تحقیقات را نقطه عطفی در تاریخ علمی – پژوهشی این منطقه خواند و ادامه داد: باتوجه‌به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه و وسعت آن، وجود این مرکز می‌تواند در ارتقای شاخص‌های سلامت، شناسایی تهدیدات زیست‌محیطی و برطرف‌کردن معضلات سلامتی منطقه جنوب کرمان با جمعیت یک میلیون نفر نقش بسزایی داشته باشد.
او اجرای طرح‌های تحقیقاتی با محوریت سلامت را مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی برشمرد و اضافه کرد: باتوجه‌به ظرفیت کشاورزی منطقه جنوب کرمان، ایجاد مرکز تحقیقاتی سلامت نقش مهمی در ارتقای سلامت و شناسایی تهدیدات زیست‌محیطی منطقه جنوب کرمان دارد.
عسکرپور تأکید کرد: نبود یک مرکز تحقیقات زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضعف بود؛ بنابراین از سال گذشته آغاز به جذب نیروی انسانی متخصص و فوق‌تخصص در رشته‌های مختلف کردیم و در زمینه مشکلات مختلف شروع به فعالیت کردند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: طرح‌هایی در این زمینه از پارسال کلید خوردند و به مبحث سلامت در ابعاد مختلف، بیماری‌های شایع منطقه، سموم کشاورزی و وضعیت سلامت کشاورزان پرداختند.
او اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی مرکز تحقیقاتی دارد؛ اما در موضوع تهدیدات کشاورزی، علوم پزشکی هم در حوزه سلامت سهیم است و مرکز جدید کمبود و شکاف موجود را پر می‌کند.
عسکرپور افزود: باتوجه‌به وسعت جنوب کرمان این مرکز تحقیقات در برآورد مشکلات منطقه مهم است و تهدیدات محیطی همچون جانوران زهرآگین و عقرب گزیدگی هم در آن بررسی می‌شود.
او یادآور شد: مرکز تحقیقات سلامت به موضوعات مختلفی همچون چرایی شیوع بیماری‌هایی مانند سل یا مالاریا، عوارض سموم کشاورزی، انواع سرطان‌ها، ناباروری و خودکشی می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 196
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,621
  • ماه: 7,405
  • سال: 24,797