جاده‌های ناایمن و تاریک کرمان عید گذشته کرمان را روی قله مرگ جاده‌ای نشاند. سهم بالای کرمان از جاده‌های مرگ

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1630

جاده‌های ناایمن و تاریک کرمان عید گذشته کرمان را روی قله مرگ جاده‌ای نشاند. سهم بالای کرمان از جاده‌های مرگ
گزارش | مرضیه قاضی‌زاده
کاغذ وطن – سال‌هاست که کرمان جز رتبه‌داران تصادفات نوروزی است. سال ۹۷ رتبه دوم تصادفات فوتی بود و نوروز گذشته در جایگاه سوم. تاریکی فقط گریبان مرکز شهر کرمان را نگرفته، محورهای مواصلاتی و جاده‌ها وضعیت بدتری دارند. تعطیلات عید گذشته کرمان و فارس صدرنشین تصادفات شدید برون‌شهری بودند، ۴۳ مورد تصادفات در محور برون‌شهری که نزدیک نیمی از آن واژگونی خودرو بوده. ۸۳ نفر در نوروز گذشته بر اثر تصادف جان دادند، این آمار پزشک‌قانونی است که البته فرمانده انتظامی صرفاً ۵۲ مورد آن را در قالب تصادفات نوروزی ثبت کرده است.
۱۹ روز به فاصله ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین ۸۳ نفر روی تخت پزشکی قانونی خوابیدند. ۸۳ تن بی‌روح که در اثر تصادف جانشان را از دست دادند، ۵۲ نفرشان مسافر بودند، این آمار فرمانده انتظامی است . ۵۲ مسافری که تعدادی از آن‌ها حتی به شهر نرسیدند. آمار سازمان امداد و نجات کشور می‌گوید ۴۳ تصادف در محور برون‌شهری کرمان در این بازه رخ‌داده و کرمان سردمدار تصادف‌هایی است که مسافرانش به شهر نرسیده، کامشان تلخ شده.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور اعلام کرده که بیشترین عملیات نجات فنی ایام نوروز در محورهای برون‌شهری، در استان کرمان بوده. ۴۳ تصادف شدید که مشخص نیست در چه سطحی بوده. بااین‌حال آمار کشوری در این بازه زمانی می‌گوید، بیشترین سهم با ۴۹درصد برای واژگونی است. بعد از آن هم تصادف با سهم ۳۹ درصدی و انحراف و برخورد با موانع با سهم ۱۲ درصدی قرار دارد.
بر پایه داده‌های ثبت شده در طرح ملی امداد و نجات نوروزی ۱۴۰۲ در محورهای برون‌شهری، ۳۴۶ عملیات نجات فنی جهت رهاسازی افراد آسیب‌دیده در سوانح جاده‌ای به انجام رسیده است، بیشترین عملیات نجات فنی در محورهای برون‌شهری، در استان کرمان با ۴۳ مورد است. ۱۲.۴۲درصد از کل عملیات نجات فنی و رهاسازی کشور برای جاده‌های برون‌شهری استانی که جز استان‌های پرتردد در این بازه زمانی نبوده.
*سرپوش تصادفات بالا با شوتی‌ها و حجم تردد بالا
طبق آمار دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان‌هایی که بیشترین تردد از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه داشته‌اند به ترتیب تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران، فارس، ایلام و همدان بودند؛ بنابراین برخلاف فارس که این استان هم بعد از کرمان صدرنشین تصادفات شدید برون‌شهری است و ۳۵ نجات فنی جهت رهاسازی افراد آسیب‌دیده در سوانح جاده‌ای آن صورت‌گرفته، کرمان حتی جز پرترددها هم نبوده است. عمدتاً تصادفات بالای کرمان را به گردن شوتی‌ها می‌اندازند؛ اما استان سیستان و بلوچستان که به دلیل محرومیت و نزدیکی به مرز مطمئناً تعداد خودرو شوتی بیشتر دارد، حجم تصادفات شدید برون‌شهری‌اش نصف کرمان بوده است. طبق داده‌های ثبت شده در طرح ملی امداد و نجات نوروزی ۱۴۰۲، در سیستان و بلوچستان ۲۴ مورد تصادفات شدید رخ‌داده که در آن نیروهای امدادی جهت رهاسازی افراد آسیب‌دیده اعزام شدند.
جاده‌های کرمان ناایمن است. نقطه حادثه‌خیزش بالاست و عملیات عمرانی در پس نبود اعتبار کافی لاک‌پشتی انجام می‌شود. در پس همه این‌ها، تاریکی هم یک پای دیگر ماجراست. راه‌های خطرسازی حتی روشنایی مکفی هم ندارند. این عید اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان وعده روشنایی ورودی همه شهرهای استان را داده است. آیت‌اللهی موسوی، در جلسۀ ستاد خدمات سفر استان گفته است که ورودی تمام شهرهای استان کرمان باید روشن شود.
آمارهای ارائه شده بسیاری از حوادث جاده‌ای در فاصلۀ ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و از این نظر روشنایی ورودی شهرها اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 119
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,544
  • ماه: 7,328
  • سال: 24,720