مدیرکل دامپزشکی استان عنوان کرد؛ تشریح کیفیت مرغ تولیدی در کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1513

 مدیرکل دامپزشکی استان عنوان کرد؛ تشریح کیفیت مرغ تولیدی در کرمان

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به جوجه‌ریزی انجام شده در استان، گفت: «طی سه ماه ابتدای سال‌جاری پنج میلیون قطعه جوجه گوشتی تحت نظارت دامپزشکی در مرغداری‌های استان تایید، تخلیه و پرورش داده شدند که با تمهیدات صورت‌گرفته این آمار روند افزایشی دارد».

 صدیقه کاظمی‌نیا در خصوص وضعیت کشتارگاه‌های کرمان و کیفیت مرغ‌های مصرفی، توضیح داد: «تمامی کشتارگاه‌های استان کرمان درجۀ B دارند و مرغ‌ها برای پَر کندن وارد آب می‌شوند که گاهی باعث افت کیفیت مرغ می‌شود؛ اما در آینده دو کشتارگاه با درجۀ A افتتاح می‌شود که کیفیت مرغ را افزایش می‌دهد».

 او یادآور شد: «مرغ‌ها قبل از کشتار گواهی بهداشتی دریافت می‌کنند و مدت‌زمان منع مصرف دارویی و آنتی‌بیوتیک را باید طی کرده باشند که معمولاً بین پنج تا هشت روز قبل از کشتار است و پس از کشتار نیز به لحاظ سلامت از گوشت مرغ نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود».

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان همچنین با اشاره به وزن مناسب مرغ برای مصرف، گفت: «مرغ زیر ۸۰۰ گرم از خط تولید حذف می‌شود و اندازۀ نرمال (مناسب) وزن مرغ باید بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم باشد».

 او تأکید کرد: «هرچه وزن مرغ بیشتر شود کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند؛ اما این درحالی است که فرهنگ مصرف جامعۀ ما، مرغ ۲ کیلوگرمی را می‌پسندد که بهتر است ضمن واکاوی علمی و دقیق این موضوع، در این زمینه فرهنگ‌سازی شود، زیرا به‌طورقطع هرچه آگاهی‌های عمومی دربارۀ کیفیت مرغ افزایش یابد، کمتر شاهد این فرهنگ و عادت خواهیم بود».

 کاظمی‌نیا توضیح داد: «مرغ‌هایی که در تمام دورۀ پرورش، آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده‌اند، تحت عنوان مرغ سبز شناخته می‌شوند که برخی از مجموعه‌ها در کشور مجوزهای ملی برای تولید این نوع مرغ را دارند، اما در استان کرمان تولید مرغ سبز نداریم».

 او بیان کرد: «نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی به‌منظور کنترل عوامل تهدیدکنندۀ بهداشت عمومی و امنیت غذایی از زمان جوجه‌ریزی در واحدهای پرورشی آغاز می‌شود و تا عرضه در بازارهای مصرف ادامه دارد».

 کاظمی‌نیا تاکیدکرد: «تمامی اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای مرغداری‌ها ازجمله نحوۀ عقیم‌سازی کود، ضدعفونی تجهیزات دورۀ پرورش و تأسیسات ساختمانی، قبل از ورود جوجه به سالن مورد بررسی و بازدید و نظارت دامپزشک قرار می‌گیرد و به‌صورت مستندسازی شده به شبکۀ دامپزشکی ارائه می‌شود که در صورت تایید شبکۀ دامپزشکی، جوجه‌ریزی انجام خواهد شد».

 او با بیان این‌که جوجه‌های یک‌روزه نیز با گواهی سلامت وارد خط تولید می‌شوند، افزود: «دو مجموعه در استان تولید جوجه یک‌روزه دارند، اما به دلیل کمبود از استان‌های دیگر نیز جوجه یک‌روزه وارد می‌شود».

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: «کارشناسان شبکه دامپزشکی بر روند تولید مرغ و تخم‌مرغ نظارت کامل و دقیق دارند تا دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های طیور، کاهش تلفات و تولید گوشت مرغ باکیفیت و بهداشتی، به طور کامل انجام و زمینۀ ارتقای سطح تولید و استحصال گوشت مرغ سالم و بهداشتی نیز برای مصرف‌کنندگان فراهم شود».

 کاظمی‌نیا با بیان این‌که ۱۲ کشتارگاه مرغ در استان کرمان فعالیت دارند اظهار کرد: «به‌زودی یک کشتارگاه مرغ دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد، البته تمامی کشتارگاه‌ها در قسمت شمال استان فعال هستند و جنوب کرمان به دلیل تعداد کم مرغداری، کشتارگاه مرغ ندارد».

 او ادامه داد: «طی سه‌ماههٔ ابتدای سال‌جاری، تعداد ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۹۳۵ هزار قطعه طیور، واکسن‌های موردنیاز را دریافت کرده‌اند».

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: «مرغداران اصول بهداشت فردی و قرنطینه‌ای را در طول مدت پرورش مرغ شامل ترددنکردن بی‌جا در سالن‌های مرغداری، استفاده از لباس و چکمۀ ضدعفونی شده هنگام رفتن به سالن مرغداری و به‌حداقل‌رساندن تردد بین واحدهای پرورشی و تأمین جوجه یک‌روزه از منابع مطمئن و مورد تایید دامپزشکی را باید رعایت کنند تا هم کیفیت تولید مرغ تحت‌تأثیر قرار نگیرد و هم سلامت عمومی به خطر نیفتد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 134
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,044
  • ماه: 7,682
  • سال: 25,246