گزارش «کاغذ وطن» از آنچه در کارگروه توسعه صادرات با حضور رایزن ایرانی در لبنان گذشت. فرش‌های دست‌دوم کرمان به لبنان صادر شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1514

گزارش «کاغذ وطن» از آنچه در کارگروه توسعه صادرات با حضور رایزن ایرانی در لبنان گذشت. فرش‌های دست‌دوم کرمان به لبنان صادر شود

 گزارش| مرضیه‌قاضی‌زاده

 یک روز بعد از تأیید حکم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان، کارگروه توسعه صادرات استان با حضور رایزن ایرانی در لبنان برگزار شد. کارگروهی که حداقل یک‌سروگردن با کارگروه‌های توسعه و صادرات گذشته فاصله داشت. در این جلسه در خصوص ظرفیت‌های بازار لبنان برای کرمان، تهاتر موز لبنانی با فرش و گلیم و پسته استان و صادرات فرش دست‌دوم به این کشور موضوعاتی مطرح اولین قدم‌ها برای رسیدن صادرات استان به هدف ۱۰ میلیارددلاری برداشته شد.

 کارگروه صادرات استان کرمان صبح روز گذشته با حضور ابراهیم محمد رضازاده، رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد. فردی که معتقد است ایرانی که در سال‌های گذشته حجم صادراتش به لبنان متوسط ۲۰ تا ۶۰ میلیون دلار بوده (نیم درصد از کل واردات کشور لبنان) امکان افزایش صادرات تا یک میلیارد و ۶ میلیون دلار برسد. اما سهم استان از این بازار صادراتی چیست؟

 بر اساس اطلاعات دولتی مدیرکل گمرکات استان کرمان، ۳۷۰ هزار تن کل صادرات استان از گمرکات داخل استان بوده که تنها هزار تن آن به لبنان صادر شده که به لحاظ درصدی میزان حجمش سه دهم درصد است. به لحاظ ارزش دلاری نیز میزان صادرات به لبنان از گمرکات داخل استان ۲ درصد است.

 طبق گزارشی که رضازاده در این جلسه ارائه داد، ۵ محصول اصلی وارداتی لبنان از ایران مازوت، نفت، بنزین و محصولات شیمیایی، جواهرات، ماشین‌آلات و خودرو بوده است. آنچه که از کرمان در این سال‌ها در صدر صادرات به لبنان بوده؛ اما پسته بوده، محصولی که به گفته رضازاده، سال گذشته میزان صادراتش به این کشور ۲ برابر شده است.

 اگرچه جمعیت لبنان در کل ۵.۵ میلیون نفر است و این کشور با دو کشور فلسطین و سوریه همسایه است، این رایزن فرهنگی معتقد است این کشور با ۲۲ کشور دیگر به لحاظ دریایی ارتباط داشته و ظرفیت خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی دارد.

 به گفته رضازاده کاهش ارزش پولی این کشور باعث شده که مردمان این خطه که قبلاً خدمتکار داشته و حتماً از کالاهای اروپایی و نمانام‌های خاص استفاده می‌کردند، در شرایط فعلی قدرت خرید چندانی نداشته و این امر باعث شده که به سمت خرید کالای ایرانی راغب شوند و متوجه شوند که محصولات ایرانی به لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با محصولات اروپایی ندارد.

 فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز در این جلسه از ارزش ۵۰۰ میلیون دلار تولیدات استان گفت و اعلام کرد که این کشور ظرفیت خوبی برای صادرات صنایع‌دستی کرمان دارد. گزاره‌ای که چندان با صحبت ۲ تاجری که در این جلسه به مدت ۲ دقیقه صحبت کردند ندارد. طبق گفته این تجار امکان صادرات صنایع‌دستی از لبنان به ۲۲ کشور دیگر از طریق دریا به علت نوع صنایع‌دستی وجود ندارد و این کالا تخریب می‌شود؛ اما امکان صادرات به‌صورت زمینی به تنها کشور لبنان فراهم است.

 محمودی، تاجر فرش و گلیم (شرکت فرش محمودی) که سابقه تجارت به لبنان را داشته معتقد است که به علت ازدست‌دادن قدرت خرید مردم این کشور، بهترین نوع صادرات فرش‌های ارزان‌قیمت و گلیم است. او در این جلسه پیشنهاد می‌دهد که فرش‌های دست‌دوم کرمان به این کشور صادر شود و این صادرات، بهترین نوع تقاضا را خواهد داشت.

راجع به صادرات محصول پسته نیز به کشور صحبت شد و رضازاده در این جلسه متذکر شد که قیمت پسته آمریکایی در این کشور یک دلار کمتر از پسته ایرانی است. به گفته او امریکایی‌ها با بودادن پسته، برتری طعم پسته ایرانی را پوشش دادند و بخشی از بازار پسته ایران را گرفتند.

هدف استان کرمان که در کارگروه توسعه صادرات دنبال می‌شود افزایش صادرات ۲.۲ میلیارد دلاری استان به ۱۰ میلیارد دلار است که در راستای این مسئله بایستی تعداد کالاهای صادراتی به ۴۰ کالا و حجم بازارهای صادراتی کرمان به ۵۰ کشور برسد. بعد از جلسه امیر حسن‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان پیشنهاد داده که به جهت مشکلات برگشت ارز از لبنان به ایران، فرش و پسته ایرانی با موز لبنانی تهاتر شود. پیشنهادی که با موافقت اولیه رایزن ایرانی مواجه شد و به گفته او این امکان فراهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 7
  • امروز: 153
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,822
  • ماه: 7,736
  • سال: 25,414